Klikk her for å delta på disputasen via Zoom
Prøveforelesning
"Ulike forståelser av praksisbegrepet i utdanningsforskning"
Bedømmelseskomité
- Professor Jenny Wiksten Folkeryd, Uppsala Universitet, Sverige
- Professor Atle Skaftun, Universitetet i Stavanger
- Førsteamanuensis Jonas Bakken, Universitetet i Oslo
Leder av disputas
Professor Eli Ottesen, Universitetet i Oslo
Veileder
- Seniorforsker Astrid Roe, Universitetet i Oslo
- Professor Marte Blikstad-Balas, Universitetet i Oslo
Sammendrag
Denne avhandlingen er skrevet innenfor fagfeltene norskdidaktikk og leseforskning. Arbeidet med avhandlingen er utført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er: Hvilke lesedidaktiske praksiser er framtredende i norskfaget på ungdomstrinnet? Problemstillingen undersøkes i tre delstudier som tar for seg (1) i hvilken grad og hvordan lærere underviser i strategier for leseforståelse, (2) hvilke typer lærerspørsmål som er framtredende i helklassesamtaler om tekst, og (3) hvilke lesedidaktiske praksiser som er framtredende i ett spesifikt klasserom der elevene har høy framgang på nasjonale prøver i lesing fra 8. til 9.trinn, og hvorvidt elevene i denne klassen har metakognitiv kunnskap om egne strategier for tekstforståelse.
Datagrunnlaget for avhandlingen er hovedsakelig videodata og er samlet inn som en del av LISA-studien (Linking instruction and student achievement). Datamaterialet består av video av fire norsktimer (n=178) fra 47 klasserom på 8. trinn fra skoleåret 2014/15, og video fra norsktimer i ett klasserom på henholdsvis. 8., 9. og 10.trinn (n=12) fra 2014 til 2017, samt intervjuer av elever og lærer i denne klassen. Metodisk er det benyttet både kvantitative og kvalitative tilnærminger. Disse innebærer bruk av strategielementet fra observasjonsmanualen PLATO, innholdsanalyse og tematisk analyse.
Sentrale funn er at lærerne i liten grad underviser eksplisitt i lesestrategier, og at den eksplisitte undervisningen er knyttet til noen få lærere. Funnene viser også at lærerne i svært liten grad stiller spørsmål som oppfordrer til å vurdere teksters kvalitet og kredibilitet. I artikkel 3 viser funnene at læreren gjennomgående vektlegger eksplisitt strategi- og vokabularundervisning, og at elevene ved slutten av 10.trinn viser metakognitiv kunnskap om egne strategier for å forstå tekst, men at de oppfatter undervisningen som lite variert. Disse funnene kan være en viktig guide for videre utvikling av lesedidaktiske praksiser, og kan tilby lærere støtte i hvordan undervisning i leseforståelse kan integreres i daglige praksiser.