Elever med dysleksi, og deres møte med skolen
Mange barn i det norske skolesystemet har dysleksi, mellom 7 og 10 prosent. Men hvordan fanges denne elevgruppen opp, og hva krever det av skolen?
Gjestene i denne episoden er:
Monica Melby-Lervåg, professor ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) som forsker på språk- og leseutvikling hos barn og barn med dysleksi.
Eline Skrede, forelder til barn som har dysleksi, jobber som psykolog og er medlem av DysleksiNorge
Research: Marika Vartun og Elise Koppang Frøjd.
Programleder: Elise Koppang Frøjd.
Produsent: Frida Thuen.
Se et kort utdrag fra episoden om dysleksi (videoproduksjon: Shane Colvin/UiO).
Les også
- Kjernevansker ved dysleksi
- Arvelighet og familierisko ved dysleksi
- Ordavkodingsproblemer en flaskehals for å utvikle god leseforståelse
Intervju med Monica Melby-Lervåg
– Kan et pakkeforløp i skolen gi mer forutsigbare tiltak for elever med lærevansker?
Publisert 3. sep. 2020 12:25
- Sist endret 20. jan. 2021 09:44