English version of this page

CLEG - Læreplanstudier, utdanningsledelse og styring

Forskergruppas mål er å bidra med kunnskap som belyser sentrale utdanningspolitiske og skolefaglige problemstillinger med nasjonal og internasjonal relevans. 

Bildet kan inneholde: person, hår, hode, øye, synsomsorg.

Illustrasjonsfoto Shane Colvin/ UV.

Forskningstemaer

Læreplaner og didaktikk

Handler om hvordan læreplaner og undervisningen skapes, forankres og videreutvikles lokalt, nasjonalt og internasjonalt. 

Utdanningspolitikk og reformarbeid

Handler om hvordan politikkutforming, kunnskapsutvikling, endringsarbeid og ny teknologi former og formes i møte med skolens praksis. 

Utdanningsledelse og styring

Handler om hvordan ulike aktører samhandler om å realisere skolens oppdrag og setter premisser for ledelse og kunnskapsutvikling i skole og utdanning. 

 

Forskningsspørsmål fremover

Basert på forskningen innen områdene vil gruppen de kommende årene arbeide med spørsmål som:

  • Hvilke relasjoner kan identifiseres mellom styring, ledelse og elevenes læringsresultater?
  • Hvordan samhandler skolens aktører om å realisere skolens oppdrag?
  • Hvordan stabiliseres og endres utdanningsreformer i møtet med skolens praksis?
  • Hva gir makt og innflytelse i utøvelse av ledelse i skolen?
  • Hvordan kommuniseres og koordineres innovasjon og endringsarbeid i skolen?
  • Hvordan tas kunnskap og ekspertise i bruk i reformarbeid?
  • Hvordan endres styring og ledelse når nye verktøy introduseres, og når ulike former for data tas i bruk i skolen?

Et institusjonelt blikk på reformarbeid og praksisendringer i skolen står sentralt. Det betyr for eksempel at man ikke bare undersøker hvordan institusjonelt arbeid inntreffer, men også hvem det er som gjør arbeidet og hva som skaper arbeidet. Samspillet mellom formelle og uformelle ledelsesoppgaver og harde og myke styringsformer er sentrale tema.

Utdanning

Forskergruppen bidrar inn i Masterprogrammet i pedagogikk, studieretning Udanning, danning og oppvekst, samt Masterprogrammet i utdanningsledelse. CLEG er også involvert i masterutdanningene gjennom

  • veiledning av masterstudenter
  • masteroppgaver knyttet til CLEG-prosjekter
  • workshops for skriving av masteroppgaver

I tillegg bidrar gruppens forskere i emner som tilbys på bachelor-nivå ved Institutt for pedagogikk.

Aktiviteter og prosjekter

Mer informasjon om gruppens forskningsprosjekter, publikasjoner, gjester og aktiviteter finner du på CLEGs engelske nettsider.

Publisert 20. jan. 2011 14:11 - Sist endret 5. mars 2024 09:56

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere