Vurdering innen utdanning er viktig for utdanningsforskning og utdanningspolitikk. Evaluering av hva som fungerer og ikke innen utdanning står og faller med tilgangen til reliable og valide undersøkelser.
Kvaliteten er spesielt viktig når det gjelder nasjonale og internasjonale storskalaundersøkelser (f.eks. TIMSS, PISA, TALIS), siden disse gir viktig informasjon til utdanningsforskning, praksis og utdanningspolitikk fra et komparativt perspektiv.
Tre fokusområder
Forskningsaktivitetene er organisert rundt tre fokus-områder, nemlig "Kunnskap om storskala-undersøkelser, Kunnskap fra storskala-undersøkelse og Kunnskapsformidling", og understreker sammenhengen mellom forskning, utdanning og formidling.
-
Kunnskap om storskala-undersøkelser
Konstruere måleinstrumenter og evaluere validiteten av disse. - Kunnskap fra storskala-undersøkelser
Adressere relevante forskningsspørsmål innen utdanning basert på data fra (storskala)-undersøkelser. - Kunnskapsformidling
Formidle funn og kvalitetsindikatorer fra (storskala)-undersøkelser til et bredt publikum og syntetisere eksisterende forskning.
Se også oversikt over tilknyttede PhD-prosjekter