Tittel på forelesningen:
Understanding the cognitive underpinnings of at-risk learners' response to intervention.
Helga Eng var en foregangskvinne som var sentral i etableringen av pedagogikken i Norge. I samtiden minnes vi henne daglig i bygningen som bærer hennes navn: Helga Engs hus på Blindern.
Helga Eng-forelesnigen 2013 ble holdt av professor Stefan Thomas Hopmann, Wien universitet, med tittelen: The End of Schooling as We Know It? The Rise and Fall of Public Schooling.
Professor Patricia Alexander,Department of Human Development and Quantitative Methodology, College of Education, University of Maryland, USA, will hold the Helga Eng-lecture 2019: Redefining Literacy for All in the 21st Century: The Nexus of Text, Critical Thinking, and Technology.
Helga Engs forelesning og smakebiter fra forskning ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
Den tradisjonelle Helga Eng-forelesningen vil fremover være en sentral del av en nyetablert Helga Eng-dag. Denne arrangeres for første gang 6.november 2015.
Årets Helga Eng-foreleser er fakultetets æresdoktor 2017, professor Jan-Eric Gustafsson, Göteborgs universitet, Sverige.
Helga Eng-forelesningen ble etablert som et årlig arrangement i 1997, i kjølvannet av opprettelsen av Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
Årets Helga Eng-foreleser er dekan ved University of Pennsylvania, Graduate School of Education, USA, professor Pam Grossman.
Årets Helga Eng-foreleser er professor Patricia Alexander fra Department of Human Development and Quantitative Methodology ved College of Education, University of Maryland, USA.
Helga Eng-forelesningen holdes årlig av en anerkjent forsker og har sitt navn etter Norges første kvinnelige professor i pedagogikk, Helga Eng.
Professor Andrew Pollard holder Det utdanningsvitenskapelige fakultets Helga Eng-forelesning i jubileumsåret til UiO. Den 13. oktober 2011 gjester Professor Pollard UiO med en åpen forelesning titulert: "Unlocking Learning? Towards Evidence-informed Policy and Practice in Education."
Unlocking Learning? Towards Evidence-informed Policy and Practice in Education
Det utdanningsvitenskapelige fakultet har i år invitert Lynn og Douglas Fuchs til å holde Helga Eng-forelesningen 13. september. Forelesningen er åpen for alle.
Tittel på forelesningen: Understanding the cognitive underpinnings of at-risk learners' response to intervention.
Velkommen til Helga Eng-forelesnigen 2013, holdt av professor Stefan Thomas Hopmann, Wien universitet.
What is a teacher in the 21st century and what does a 21st century teacher need to know?
Democracy, Education and Patriotism of a Kind: but what kind?