Veiledning for gjennomføring av forskerseminarer

Forskningsseminarene skal inngå som en obligatorisk del av forskerutdanningen.

Formålet med seminarene er todelt. For det første ønsker vi å ha en tettere oppfølging av kandidatene i den første fasen av avhandlingsarbeidet. Dernest ønsker vi at alle kandidater skal ha en viss tilknytning til et faglig miljø som går utover relasjon til veileder og aktivitet i den enkelte forskergruppe. Kandidatene gjennomfører forskningsseminaret i løpet av de to første årene av stipendiatperioden. Vi vil samtidig oppfordre stipendiater som følger gammel programplan, og slik ikke har krav om å gjennomføre forskningsseminar, til å allikevel følge seminarene. Vår ambisjon er at forskningsseminarene skal være gode faglige miljøer for alle stipendiatene.

Forskningsseminarene organiseres i et samarbeid mellom forskergrupper som har beslektede faglige profiler. Alle forskergrupper som har stipendiater som medlemmer skal delta i organisering av forskningsseminarer i UVs forskerutdanningsprogram.

Seminarene har en møtefrekvens på minimum 3 x 2 timer per semester.

Obligatoriske aktiviteter

• Prosjektpresentasjon: I løpet av kandidatenes første semester skal prosjektplan presenteres og drøftes i seminaret. Intensjonen med dette er at kandidaten tidlig må søke å spesifisere problemstilling(er) og legge en realistisk fremdriftsplan, samt at kandidatene kan lære av hverandre i denne fasen og bli bedre kjent med prosjektene. Diskusjon av prosjektet kan være utgangspunkt for en første revisjon av prosjektplanen. Veileder møter også når kandidaten har presentasjon av prosjektplan.
  • Gi respons på prosjektplan: I løpet av forskningsseminaret skal hver kandidat ha forberedt respons på minst en prosjektpresentasjon. Ferske kandidater vil gjerne oppleve dette som en utfordrende oppgave. Seminarleder bør i forkant gjennomgå noen forhold det kan være naturlig å fokusere på. Eksempler på slike forhold kan være utforming og begrunnelse av forskningsspørsmål, sammenheng mellom forskningsspørsmål og metode, ressurser og tidsplan.
  • Deltakelse: I tillegg til egen prosjektpresentasjon må kandidatene delta på minimum seks samlinger i forskerseminaret.
  • Midtveisvurdering: Kreditering av studiepoeng for gjennomført forskningsseminar forutsetter at midtveisvurdering er fullført.

Dette betyr oppsummert at kandidaten som et minimum må delta i åtte seminarsamlinger.

Kursinnhold

• Obligatoriske aktiviteter: Presentasjon og diskusjon av prosjektplan har første prioritet når kursinnhold planlegges. Dernest har midtveisvurderinger prioritet. Om ønskelig kan også midtveisvurdering gjennomføres utenfor rammen av forskningsseminaret. Det kan være praktiske forhold som f.eks. tidspunkt for vurderingen som ikke passer inn i den oppsatte timeplanen for seminaret, eller at antall prosjektpresentasjoner fyller timeplanen. Imidlertid må midtveisvurdering være gjennomført for at kandidaten får godkjent fullført forskningsseminar.
  • Annet innhold: Kursansvarlige står relativt fritt til å planlegge innhold utover de prioriterte aktivitetene, forutsatt at innhold har relevans for deltakerne. Eksempler på relevante aktiviteter kan være lesing og diskusjon av klassiske/sentrale tekster innen fagfeltet, presentasjon og diskusjon av konferansepresentasjoner/posters, faglige presentasjoner av eksterne forskere m.m.

Organisering

• Kursansvarlig: De involverte forskergruppene har et samlet ansvar for kurset, men en eller to medlemmer av de aktuelle forskergruppene velges ut som kursansvarlige for hvert semester. Kursansvarlige har således ansvar for gjennomføring av forskningsseminaret det semesteret de er satt opp på. Andre medlemmer i gruppene kan naturligvis trekkes inn i arbeidet om ønskelig, men det skal være tydelig hvem som har kursansvar hvert semester. Vedkommende skal registreres i kurskalender og har også krav på uttelling i timeregnskapet etter gjeldende normer for forskerkurs.
  • Kursadministrasjon: Administrativt ansvarlig enhet vil normalt være samme enhet som kursansvarlig kommer fra, såfremt ikke annet er avtalt.
  • Midtveisvurdering: Når midtveisvurdering organiseres som en integrert del av forskningsseminaret skal dette avtales med forskerutdanningskoordinator.

Rapportering

Kursansvarlige har ansvar for å registrere deltakernes tilstedeværelse. Oversikt over deltakelse sendes kursadministrasjonen etter hvert semester.

Publisert 11. des. 2018 18:28 - Sist endret 14. feb. 2024 10:57