English version of this page

Fagfornyelsen i møtet med skolens praksis og elevers læring

I delprosjekt 3 studerer vi fagfornyelsen i klasserommet; hvordan det påvirker lærere og elevers syn på kunnskap og læring?

Delprosjekt 3 består av to prosjekter. Begge prosjektene fokuserer på sentrale aspekter ved fagfornyelsen: Dybdelæring og de tre tverrfaglige temaene: 1. Demokrati og medborgerskap; 2. Bærekraftig utvikling; og 3. Folkehelse og livsmestring.

Delprosjekt 3.1: Fagfornyelsen i møtet med klasseromspraksiser: tverrfaglighet, dybdelæring og digitale læringsressurser

I dette delprosjektet er det fire hovedspørsmål:

  • På hvilke måter kommer læreres profesjonsfaglige kompetanse til uttrykk i planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter som skal fremme tverrfaglighet, dybdelæring og bruk av digitale læringsressurser?
  • På hvilke måter kommer elevers kompetanseutvikling til uttrykk i læringsaktiviteter som skal fremme tverrfaglighet, dybdelæring og bruk av digitale læringsressurser?
  • På hvilke måter kan digitale læringsressurser – i samspill med andre læringsressurser– bidra til å støtte elevers læringsprosesser i aktiviteter som skal fremme tverrfaglighet og dybdelæring?
  • Hvilke faglige, pedagogiske og strukturelle endringer kommer til uttrykk i planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter som skal fremme tverrfaglighet, dybdelæring og bruk av digitale læringsressurser?

Metode

Det skal gjennomføres seks kvalitative casestudier, på ungdoms- og videregående skoler. Fokuset i casestudiene er tverrfaglighet, dybdelæring og pedagogisk bruk av IKT. I casestudiene benyttes følgende metoder; videoopptak av klasseromsinteraksjoner, klasseromsobservasjoner, tester av elevene og intervjuer med lærere, elever og rektorer.

Mål

Bidra med kunnskap om hvilke læringsaktiviteter og læringsressurser som bidrar til tverrfaglighet, dybdelæring og bruk av digitale læringsressurser.

Kontakt

Professor Anniken Furberg

Delprosjekt 3.2: Utvikling og analyse av indikatorer for implementering av sentrale begreper i fagfornyelsen

I dette delprosjektet undersøker vi hvordan elever og lærere opplever møtet med fagfornyelsen. Dette gjør vi ved å gjennomføre en representativ spørreundersøkelse av elever på 9. trinn og deres lærere.

Hovedfokus for studien er:

  • Elever og læreres tenkesett om læring og kunnskap, samt elevers motivasjon og opplevelse av trivsel og læringsmiljø.
  • Elever og læreres verdier og holdninger knyttet til de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.

Metode

Spørreundersøkelsen er landsomfattende og gjennomføres 4 ganger i perioden 2021 til 2023. Niende trinn på 150 skoler er trukket ut til å delta. 

Mål

Delprosjektet skal bidra med:

  • Kunnskap om elever og læreres lærings- og kunnskapssyn 
  • Kunnskap om elevers motivasjon, trivsel og læringsmiljø 
  • Kunnskap om læreres opplevelser av de tverfaglige temaene
  • Kunnskap om hvorvidt Fagfornyelsen implementeres med forskjellig takt og kvalitet i ulike skoler. 
  • Kunnskap om hvorvidt de valgte målingene er egnede indikatorer for implementeringen av Fagfornyelsen.

Kontakt

Professor

Christian Brandmo

Vitenskapelig assistent

Jon Hellerud Øistad

Publisert 9. mars 2020 13:44 - Sist endret 14. aug. 2023 10:34