FIKS deltar i digital dugnad

Vårt arbeid med kompetanseutvikling blir heldigitalt framover. Vi ønsker å delta med oversikter, pedagogiske refleksjoner og Universitetet i Oslo sine digitale læremidler og verktøy

Bildet kan inneholde: eiendom, bord, møbler, produkt, grønn.

Nå er hjemmet blitt det nye kontoret for mange. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Alle norske lærere og elever arbeider hjemme på grunn av Covid-19-viruset. Også vi som arbeider i enheten FIKS har hjemmekontor, og som resten av Norge prøver vi å bidra til den ekstraordinære situasjonen.

Norske lærere og skoleledere har vist stor evne og vilje til å dele sine erfaringer med å gi opplæring til elever som ikke lenger er samlet i skolebygget.

I FIKS kan vi ikke gi førstehånds erfaringer slik som lærere nå kan, men vi ønsker å bidra med faglige betraktninger og systematisk informasjonsinnhenting.

Du kan forvente bidrag fra FIKS i ulike former

• Vi publiserer faglige artikler om temaer som er aktuelle, både på våre sider og eksterne sider.
  • Vi publiserer oversikter og oppsummeringer av ressurser som er i bruk, blant annet dekningsgrad av digitalt utstyr i norske kommuner og fylkeskommuner og gode digitale ressurser som er gjort tilgjengelige for elever og lærere
  • Flere av våre ansatte og frikjøpte lærere og ledere publiserer betraktninger knyttet til situasjonen, blant annet på egne blogger flere ganger per uke.
  • Mange fagmiljøer ved UiO publiserer aktuelt fagstoff. Vi vil samle lenker til disse på våre hjemmesider.
  • Vi har snart på plass en refleksjonslogg som lærere selv kan bruke for å reflektere over egen praksis i denne tiden og for at vi i FIKS kan samle erfaring og systematisere dette.

Gjerne ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller innspill! Det er viktig for at siden skal fungere best mulig for flest mulig.

Av Bjørn Bolstad, Øystein Gilje, red: Frida Thuen
Publisert 16. mars 2020 15:26 - Sist endret 2. mars 2021 09:32