I en meta-analyse av andre studier finner forskere at en personlig skjerm til hver elev gir positive effekter for fem fagområder: engelsk, lesing, skriving, naturfagene og matematikk. Effekten for lesing er ikke signifikant, og det er så få studier i naturfag at resultatene her må tolkes med forsiktighet.
I en egen analyse av digitale læremidler i matematikk, som ser på læringseffekt i 75 studier for grunnskolen, konkluderer forskerne med at de positive effektene først og fremst finnes i studier der elevene trener grunnleggende ferdigheter i regning med digitale læremidler.
Spørsmål til drøfting i kollegiet:
- I hvilken grad mener dere forskere har mulighet til å måle effekten av implementeringen av en-til-en teknologi i klasserommet?
- Mener dere selv å se noen effekt på læringsutbytte til deres elever? I tilfelle hva er denne effekten og er den positiv eller negativ?
- Hva vil dere gjøre i opplæringen i den digitale virkeligheten på deres skole for å bidra positivt til elevenes læringsutbytte?