I en av litteraturgjennomgangene (Islam & Grönlund, 2016) er utfordringer ved implementering av en-til-en systematisert i åtte sentrale kategorier:
- God ledelse i implementeringen
- Kjennskap til konteksten som programmet skal innføres i
- Skifte i pedagogisk paradigme
- Læreres profesjonsutvikling
- Fortsatt tilstedeværelse av «stakeholders»
- Oppfølging og evaluering av programmet
- Tilstrekkelig infrastruktur
- Bærekraftighet
Disse punktene dreier seg både om hva som er skoleeiers (kommunens/fylkeskommunens) oppgaver, skolelederes oppgaver og læreres oppgaver. De to første punktene og de fire siste dreier seg i særlig grad om systematikk ved innføring av en-til-en. Denne systematikken er skoleeier og skoleledere sitt ansvar.
Punkt tre og fire er i større grad knyttet til utfordringer som læreren i særlig grad møter, selv om både implementering, infrastruktur og en eventuell evaluering er på plass. Det som kalles skifte i «pedagogisk paradigme» er særlig knyttet til arbeidsformer og praksis i klasserommet, men dreier seg også om læreres grunnleggende forståelse av formålet med opplæringen.
Spørsmål til drøfting i kollegiet:
- Hva har vært de største utfordringene ved implementeringen av en-til-en på deres skole? Er disse utfordringene sammenfallende med det forskningen viser, eller har dere også hatt andre utfordringer?
- Hvordan har dere utviklet dere kollektivt som lærere i arbeidet på deres skole? På hvilken måte har skoleledelsen og skoleeier tatt ansvar for lærernes profesjonsutvikling?
- Hva vil du gjøre i tiden fremover for å ta medansvar for felles profesjonsutvikling på din skole?
Kilde
Islam, M. Sirajul, & Grönlund, Åke (2016). An international literature review of 1:1 computing in schools. Journal of Educational Change, 17(2), 191-222. doi: 10.1007/s10833-016-9271-y