De fem stadiene i modellen er:
- Engasjere (Engage)
- Undersøke (Explore)
- Forklare (Explain)
- Utvide (Expand), og
- Vurdere (Evaluate)
De ulike stadiene bygger imidlertid på hverandre, og utgangspunktet for undersøkende læring er engasjement og nysgjerrighet. Utforskende undervisning bør derfor begynne med stadiet engasjere.
Vurderingen er plassert i midten av modellen fordi dette griper inn i alle de andre stadiene.
Noen lærere erfarer at den største vanskeligheten ved undersøkende metodikk er å koble elevenes undersøkelser til faglige begreper, altså å knytte sammen stadiene undersøke og forklare.
Mange elever klarer å planlegge og gjennomføre gode observasjoner eller å hente data på andre måter, men kan ha vanskeligheter med å koble sine observasjoner til faglige forklaringer. Hvis dette skjer, er det viktig at lærere hjelper elevene med å koble observasjoner til forklaringer.
"Praktisk arbeid kan i seg selv gi ferdigheter og være motiverende for elever. Men dette gir ikke nødvendigvis kunnskap og forståelse, med mindre de praktiske aktivitetene knyttes til teori. Tilsvarende kan teori øke elevers kunnskap innenfor et tema, men for å kunne bruke den teoretiske kunnskapen i praksis bør teorien knyttes til relevante kontekster.
Ved å ta utgangspunkt i virkelige og konkrete fenomener før mer abstrakte teorier gjennomgås kan teorien framstå som relevant for elevene. En kan for eksempel starte et tema med praktisk arbeid, forsøk eller demonstrasjon for å aktivisere elevenes forkunnskaper, skape interesse og vekke et læringsbehov" (Fiskum & Korsager, 2017).
Les om 5E-modellen på Naturfagsenterets nettsider
Andre fremstillinger av fem stadier
National Research Council presenterer de samme fem stadiene som i 5E-modellen slik:
"Common Components Shared by Instructional Models:
- Phase 1: Students engage with a scientific question, event, or phenomenon. This connects with what they already know, creates dissonance with their own ideas, and/or motivates them to learn more.
- Phase 2: Students explore ideas through hands-on experiences, formulate and test hypotheses, solve problems, and create explanations for what they observe.
- Phase 3: Students analyze and interpret data, synthesize their ideas, build models, and clarify concepts and explanations with teachers and other sources of scientific knowledge.
- Phase 4: Students extend their new understanding and abilities and apply what they have learned to new situations.
- Phase 5: Students, with their teachers, review and assess what they have learned and how they have learned it" (National Research Council, 2000, s. 35).
Fem steg ved utforskende samtaler
Stein et al. (2008) presenterer fem steg som lærere kan gjennomføre for å bidra til at elever trenger dypere ned i faget enn når de bare forteller og beskriver. Disse stegene er utviklet for matematikkundervisning og er særlig aktuelle når klassen skal arbeide med kognitivt krevende utfordringer. Disse fem stegene kan være interessante og nyttige for opplæring også i andre fag.
Utgangspunktet for de fem stegene er undervisningsøkter som består av følgende tre deler:
- Elevene blir først presentert for en utfordring eller et problem. Alternativt har de selv vært med på å avdekke problemet.
- Deretter får elevene tid til å utforske og drøfte dette problemet, gjerne i par eller mindre grupper.
- Til slutt presenterer noen (eller alle) elevene sine mulige løsninger for hele klassen. Etter at en løsning er presentert, drøfter alle elevene i klassen denne mulige løsningen.
De fem stegene ved utforskende samtaler er:
- Antesipasjon
- Observasjon
- Utvelgelse
- Sekvensering
- Etablere koblinger
Steg 1: Antesipasjon
Før timen bør lærere tenke gjennom hva som kan være sannsynlig respons fra elevene på krevende utfordringer. Lærere må altså antesipere hva som kan skje i timen.
Steg 2: Observasjon
Lærere må følge nøye med på hvordan elevene utforsker problemstillingen de har fått. Lærere må ikke bare organisere elevene i par eller grupper, men må lytte til elevenes faglige samtaler. Forskerne gir eksempler på hvordan noen lærere gjør dette veldig grundig mens andre lærere bruker mye tid til å holde elevene i arbeid uten at de egentlig observerer hvilke spørsmål elevene stiller seg selv og hverandre når de utforsker mulige løsninger.
Steg 3: Utvelgelse
Lærere bør gjøre et bevisst valg av hvilke elever som skal få presentere sine forslag til løsninger. Dette forutsetter at steg 2 er oppfylt, og læreren gjør vanligvis dette mot slutten av elevenes diskusjoner i grupper eller par. Læreren kan for eksempel be elevene om å skrive en oppsummering av sin drøfting som gir læreren en oppsummering av drøftingene hun har observert.
Steg 4: Sekvensering
Lærere må planlegge i hvilken rekkefølge elevene skal presentere sine løsninger. Læreren ønsker kanskje at de løsningsstrategier som flest elever har valgt blir presentert før de strategier som kun noen elever har brukt. Dette kan gjøre begynnelsen av samtalen i hele klassen tilgjengelig for flere elever. En slik bevisst sekvensering kan hjelpe elever til å bygge en dypere forståelse av faget.
Steg 5: Etablere koblinger
Lærere må hjelpe elevene med å lage faglige koblinger mellom de ulike elevenes presentasjoner og mellom elevenes løsninger og sentrale ideer i faget.
Relevant video
I dette klippet møter du Siv Paus Brovold, lektor ved Frogn videregående skole i Viken fylkeskommune og ressurslærer i FIKS. Sammen med sine kollegaer har hun blant annet brukt 5E-modellen i sitt arbeid med utforskende undervisning i en vg1-klasse som går under navnet "Utforskerklassen":
Kilder
- Fiskum, K. & Korsager, M. (2017, 9. august). 5E-modellen i utforskende undervisning. naturfag.no.
-
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S. & Hughes, E. K. (2008). Orchestrating Productive Mathematical Discussions: Five Practices for Helping Teachers Move Beyond Show and Tell. Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340.