Temauke: Digitale ressurser og didaktiske ideer

Uke 47 arrangerte vi i FIKS temauke om digitale ressurser og didaktiske ideer. Tankegangen vår har vært å belyse en tematikk som vi tror er viktig for skolen, både fra praksisfeltet og fra forskning.

Bildet viser skjermbilde av blokkprogrammering med Scratch

Uke 47 arrangerte vi i FIKS temauke om digitale ressurser og didaktiske ideer.

Uken startet med FIKS-webinar: Digitale ressursar og didaktiske idear.

Norsk skole er digitalisert. I dette webinaret stiller vi derfor spørsmål ved hvordan digitale ressurser spiller sammen med didaktisk praksis og ideer. Webinaret ble gjennomført mandag 21. november. Opptaket finner du på vår YouTube-kanal.

Du vil møte:

• Anja Amundrud, postdoktor, UiO, Samtavla
  • Ivar Berg, seniorrådgiver med bred erfaring fra digitalisering av utdanning
  • Wenche Erlien, førstelektor, UiO/Naturfagssenteret, Viten.no
  • Harald Hallin, lærer, Kvernhuset ungdomsskole, Fredrikstad kommune
  • Mari Bjornsdotter Vinjar, seniorrådgiver, FIKS (programleder)

Faglig frokost: Digitale ressurser og didaktiske ideer

Fredag 25. november ble det arrangert faglig frokost i regi av FIKS i Forskningsparken. Temaet var digitale ressurser og didaktiske ideer. Første faglig bidrag var ved Janne von Koss Torkildsen, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO og leder av forskerteamet bak språk-applikasjonen Kaptein Morf.

Bildet kan inneholde: mote, gest, font, tilpasning, visningsenhet.
Janne von Koss Torkildsen

Det andre faglige bidraget var ved Ingvill Rasmussen, professor ved Institutt for pedagogikk, UiO og utvikler av Samtavla og Ole Smørdal, forsker og leder av EngageLab ved Institutt for pedagogikk, UiO.

Bildet kan inneholde: verden, font, projeksjonsskjerm, talsperson, visningsenhet.
Ingvill Rasmussen

Det tredje bidraget var ved Hans Christian Arnseth, professor ved Institutt for pedagogikk, UiO og leder i prosjektet Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv).

Bildet kan inneholde: verden, gest, font, tilpasning, projeksjonsskjerm.
Hans Christian Arnseth

Innlederne belyste spørsmål om digitalisering, da særlig sammenhengen mellom digitale ressurser og didaktisk praksis og ideer. Vi fikk presentert tre utviklingsprosjekter: Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv) og applikasjonene Samtavla og Kaptein Morf.

Den faglige frokosten ble rundet av med en panelsamtale mellom innlederne og Ann Kristin Drevdal, som har arbeidet med digital tjenesteutvikling i Gyldendal siden 2009 og Mari Bjørnsdotter Vinjar, seniorrådgiver i FIKS. Mari kommer fra jobben som lærer på Fyrstikkalleen skole, F21, i Oslo, der hun har vært i ni år.

Opptaket er nå tilgjengelig på vår YouTube-kanal.

Flere temauker denne høsten

Publisert 29. nov. 2022 12:01 - Sist endret 14. des. 2022 11:16