Arrangementer

Kommende

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Vi setter søkelys på læreplanen som utgangspunkt for læreres arbeid: Hvordan påvirker utformingen av læreplanen det pedagogiske arbeidet? Fungerer LK20 som en samfunnskontrakt og et grunnlag for et fellesskap?

Tidligere

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Er opplæringsloven Norges nest viktigste lov etter Grunnloven?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hva skal vi ha av kartlegginger og prøver på nasjonalt og lokalt nivå? Hva slags systemer for kvalitetsutvikling anbefaler ekspertutvalget om kvalitetsutvikling? Hvilke muligheter gir læringsanalyse?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Opplæringen i skolen skal føre til at alle elever har framgang i fagene. Men hvor tydelig er læreplanene med tanke på elevenes forventede progresjon? Hvordan tenker og snakker vi om progresjon i skolen?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Digitaliseringen i samfunnet og skolen skaper utfordringer - og muligheter. Torsdag 20. april lanserte Kunnskapsdepartementet og KS en ny, sjuårig strategi for digitalisering i skolen. Samtidig preger kunstig intelligens og digitale plattformer skolehverdagen. Hvor er vi på vei?

Tid:

Nye digitale teknologier utfordrer vårt syn på kunnskap og læring. Hvordan kan lærere, skoleledere og ikke minst skoleeiere tilrettelegge best mulig for elevenes læring og lærerens undervisning i den digitale skolen?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

FIKS inviterer til årets første faglige frokost om "laget rundt eleven" fredag 10.februar kl. 08:15-10:00.

Tid og sted: , Helga Engs Hus, Aud 3

Torsdag 9.februar kl.13.30-14.30 holder Sobhi Tawil en åpen gjesteforelesning om UNESCOs rapport “Reimagining our futures together”. Rapporten belyser utdanningens rolle og betydning i verden.  

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen) inviterer ledere og veiledere fra partnerskapsskolene våre i Viken fylkeskommune til fellessamling onsdag 8.februar.

Tid og sted: , Zoom

Mandag 6.februar arrangerer FIKS årets første webinar om kontaktlærerrollen!

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Torsdag 12.januar invitererer FIKS til ledersamling for skoleledere fra Enebakk kommune på Domus Bibliotheca. 

Tid og sted: , Forskningsparken

FIKS inviterer til faglig frokost om digitale ressurser og didaktiske ideer.

Tid og sted: , Zoom
Tid og sted: , Zoom

I samarbeid med en av våre Dekomp-partnere, Asker kommune, arrangerer vi et webinar om standpunktvurdering.

Tid og sted: , Tøyen Hovedgård

Torsdag 10. november inviterer vi våre partnere til seminar på Tøyen Hovedgård.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Høstens første faglige frokost er i år en del av Forskningsdagene. Denne fredagen inviterer FIKS til en samtale om hvilke kunnskapskilder lærere støtter seg på i skolen, og hvordan lærere og andre profesjonsutøvere kan vite at de kunnskapskildene og ressursene de støtter seg på, er gode kilder med høy kvalitet. Det blir blant andre bidrag ved Maiken Risan, forsker i FIKS og Monika B. Nerland, professor ved Institutt for pedagogikk ved UiO. 

Tid og sted: , Zoom

Lærere støtter seg på en rekke kunnskapskilder i skolen. Hva kjennetegner de ulike kildene til kunnskap i skolen? Ser vi endring der muntlig formidling får større plass enn skriftlig? Spørsmål som dette blir drøftet av ulike aktører i utdanningssektoren på årets første FIKS-webinar.

Tid og sted: , Helga Engs hus, HES 233

Er du motivert for å heve din eller kollegiets kompetanse, men lurer på hvordan du bør sette i gang? Bli med på IDEA Lønsj!

Tid og sted: , Professorboligen, UiO

De siste årene har svært mange elever i norsk skole fått sin egen digitale enhet, enten en PC, iPad eller Chromebook med en rekke typer av tilhørende programvare. På ulike måter nyttiggjør programvaren seg av kunstig intelligens. Hvilke utfordringer gir det for skole og læring?

Tid og sted: , LINKEN

Etter snart to år med en læreplan som for første gang inkluderer programmering i flere fag, er det på tide å spørre hvordan det går og hvordan vi skal jobbe med programmering fremover – både i skolen og i høyere utdanning. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og FIKS inviterer til faglig frokost.

Opptak av arrangementet finner du her

Tid og sted: , Zoom

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og FIKS inviterer til webinar og ser på hva som skjer i skolen i dag, to år etter innføring av programmering i fag som matematikk, naturfag og kunst og håndverk. Du treffer lærere, forskere og fagfolk som deler sine erfaringer med programmering i skolen.  

Tid og sted: , Litteraturhuset, rom: Nedjma 3.et. Wergelandsveien 29

Universitetsforlaget inviterer i samarbeid med FIKS ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UiO) til boklansering for boken Læringsidentitet av Øystein Gilje. Gjennom en spennende samtale ledet av Kristin Vasbø kommer forfatter og professor Øystein Gilje, professor Ola Erstad og forsker Ingrid Smette til å adressere ulike aspekter ved elevmedvirkning i den digitale skolen.

Tid og sted: , Zoom

Viken fylkeskommune og FIKS inviterer til webinar om standpunktvurdering. 

Webinaret ble gjennomført 31.03.2022 opptaket finner du her.

Tid og sted: , Zoom

Hvordan kan flerspråklighet bli en ressurs i klasserommet? Humanistisk fakultet og FIKS inviterer til webinar mandag 14. mars.  Med eksempler, refleksjon og diskusjon ser vi på muligheter og utfordringer i det flerspråklige klasserommet. Velkommen!

Webinaret ble gjennomført 14.03.2022 opptaket finner du her

Tid og sted: , zoom

På oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo samarbeider FIKS gjennom skoleåret 2021-22 med OsloMet og NAFO om en webinarrekke om mangfold og inkludering. Mandag 14. februar kl. 14:30-15:30 skal Monica Melby-Lervåg forsker ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) og direktør for Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) snakke om interkulturell læring og kompetanse for mangfold i klasserommet. Fra praksisfeltet møter du Marianne Gaasø, lærer ved Lakkegata skole og Viktoria Karlsen Tjora og Sara Marie Pane, lærere i mottaksklassen ved Ullevål skole.

Webinaret ble gjennomført 14.02.2022 opptaket finner du her