Arrangementer
Kommende
Vi setter søkelys på læreplanen som utgangspunkt for læreres arbeid: Hvordan påvirker utformingen av læreplanen det pedagogiske arbeidet? Fungerer LK20 som en samfunnskontrakt og et grunnlag for et fellesskap?
Tidligere
Er opplæringsloven Norges nest viktigste lov etter Grunnloven?
Hva skal vi ha av kartlegginger og prøver på nasjonalt og lokalt nivå? Hva slags systemer for kvalitetsutvikling anbefaler ekspertutvalget om kvalitetsutvikling? Hvilke muligheter gir læringsanalyse?
Opplæringen i skolen skal føre til at alle elever har framgang i fagene. Men hvor tydelig er læreplanene med tanke på elevenes forventede progresjon? Hvordan tenker og snakker vi om progresjon i skolen?
Digitaliseringen i samfunnet og skolen skaper utfordringer - og muligheter. Torsdag 20. april lanserte Kunnskapsdepartementet og KS en ny, sjuårig strategi for digitalisering i skolen. Samtidig preger kunstig intelligens og digitale plattformer skolehverdagen. Hvor er vi på vei?
Nye digitale teknologier utfordrer vårt syn på kunnskap og læring. Hvordan kan lærere, skoleledere og ikke minst skoleeiere tilrettelegge best mulig for elevenes læring og lærerens undervisning i den digitale skolen?
FIKS inviterer til årets første faglige frokost om "laget rundt eleven" fredag 10.februar kl. 08:15-10:00.
Torsdag 9.februar kl.13.30-14.30 holder Sobhi Tawil en åpen gjesteforelesning om UNESCOs rapport “Reimagining our futures together”. Rapporten belyser utdanningens rolle og betydning i verden.
FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen) inviterer ledere og veiledere fra partnerskapsskolene våre i Viken fylkeskommune til fellessamling onsdag 8.februar.
Mandag 6.februar arrangerer FIKS årets første webinar om kontaktlærerrollen!
Torsdag 12.januar invitererer FIKS til ledersamling for skoleledere fra Enebakk kommune på Domus Bibliotheca.
FIKS inviterer til faglig frokost om digitale ressurser og didaktiske ideer.
I samarbeid med en av våre Dekomp-partnere, Asker kommune, arrangerer vi et webinar om standpunktvurdering.
Torsdag 10. november inviterer vi våre partnere til seminar på Tøyen Hovedgård.
Høstens første faglige frokost er i år en del av Forskningsdagene. Denne fredagen inviterer FIKS til en samtale om hvilke kunnskapskilder lærere støtter seg på i skolen, og hvordan lærere og andre profesjonsutøvere kan vite at de kunnskapskildene og ressursene de støtter seg på, er gode kilder med høy kvalitet. Det blir blant andre bidrag ved Maiken Risan, forsker i FIKS og Monika B. Nerland, professor ved Institutt for pedagogikk ved UiO.
Lærere støtter seg på en rekke kunnskapskilder i skolen. Hva kjennetegner de ulike kildene til kunnskap i skolen? Ser vi endring der muntlig formidling får større plass enn skriftlig? Spørsmål som dette blir drøftet av ulike aktører i utdanningssektoren på årets første FIKS-webinar.
Er du motivert for å heve din eller kollegiets kompetanse, men lurer på hvordan du bør sette i gang? Bli med på IDEA Lønsj!
De siste årene har svært mange elever i norsk skole fått sin egen digitale enhet, enten en PC, iPad eller Chromebook med en rekke typer av tilhørende programvare. På ulike måter nyttiggjør programvaren seg av kunstig intelligens. Hvilke utfordringer gir det for skole og læring?
Etter snart to år med en læreplan som for første gang inkluderer programmering i flere fag, er det på tide å spørre hvordan det går og hvordan vi skal jobbe med programmering fremover – både i skolen og i høyere utdanning. Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og FIKS inviterer til faglig frokost.
Opptak av arrangementet finner du her
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og FIKS inviterer til webinar og ser på hva som skjer i skolen i dag, to år etter innføring av programmering i fag som matematikk, naturfag og kunst og håndverk. Du treffer lærere, forskere og fagfolk som deler sine erfaringer med programmering i skolen.
Universitetsforlaget inviterer i samarbeid med FIKS ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UiO) til boklansering for boken Læringsidentitet av Øystein Gilje. Gjennom en spennende samtale ledet av Kristin Vasbø kommer forfatter og professor Øystein Gilje, professor Ola Erstad og forsker Ingrid Smette til å adressere ulike aspekter ved elevmedvirkning i den digitale skolen.
Viken fylkeskommune og FIKS inviterer til webinar om standpunktvurdering.
Webinaret ble gjennomført 31.03.2022 opptaket finner du her.
Hvordan kan flerspråklighet bli en ressurs i klasserommet? Humanistisk fakultet og FIKS inviterer til webinar mandag 14. mars. Med eksempler, refleksjon og diskusjon ser vi på muligheter og utfordringer i det flerspråklige klasserommet. Velkommen!
Webinaret ble gjennomført 14.03.2022 opptaket finner du her.
På oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo samarbeider FIKS gjennom skoleåret 2021-22 med OsloMet og NAFO om en webinarrekke om mangfold og inkludering. Mandag 14. februar kl. 14:30-15:30 skal Monica Melby-Lervåg forsker ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) og direktør for Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) snakke om interkulturell læring og kompetanse for mangfold i klasserommet. Fra praksisfeltet møter du Marianne Gaasø, lærer ved Lakkegata skole og Viktoria Karlsen Tjora og Sara Marie Pane, lærere i mottaksklassen ved Ullevål skole.
Webinaret ble gjennomført 14.02.2022 opptaket finner du her