Arrangementer - Side 2

Tid og sted: , zoom

På oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo samarbeider FIKS gjennom skoleåret 2021-22 med OsloMet og NAFO om en webinarrekke om mangfold og inkludering. Mandag 14. februar kl. 14:30-15:30 skal Monica Melby-Lervåg forsker ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) og direktør for Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) snakke om interkulturell læring og kompetanse for mangfold i klasserommet. Fra praksisfeltet møter du Marianne Gaasø, lærer ved Lakkegata skole og Viktoria Karlsen Tjora og Sara Marie Pane, lærere i mottaksklassen ved Ullevål skole.

Webinaret ble gjennomført 14.02.2022 opptaket finner du her

Tid og sted: , LINKEN

Det utdanningsvitenskapelige fakultetet og FIKS inviterer til faglig frokost om fornying av eksamen.  Fagmiljøet ved UiO:Norden-prosjektet Den nordiske utdanningsmodellen (NordEd) ved Institutt for pedagogikk har invitert bidragsytere fra Center for Educational Measurement (CEMO) og Universitetet i Sør-Øst-Norge til å presentere ulike perspektiver. I tillegg kommer divisjonsdirektør Sissel Skillinghaug for å snakke om Utdanningsdirektoratets arbeid med fornying av eksamen.

Frokosten ble gjennomført 11.02.2022 opptaket finner du her

Tid og sted: , Zoom

FIKS inviterer til webinar mandag 7. februar der vi ser nærmere på ulike eksamensformer og hvordan de kan understøtte eller forstyrre intensjonene i LK20. 

Webinaret ble gjennomført 7. februar, opptaket finner du her.

Tid og sted: , LINKEN

Denne morgenen vil professor Sten Ludvigsen holde hovedinnlegget på FIKS sin faglige frokost. Han vil ta utgangspunkt i kunnskapsgrunnlaget for fagfornyelsen (LK20) og løfte frem sentrale forskningsbaserte premisser for utviklingsarbeid på skoler. I tillegg til Ludvigsen vil representanter fra både forsker - og praksisfeltet dele sine erfaringer med utviklingsarbeid i skolen. 

Tid og sted: , Zoom

På dette andre webinaret i høst inviterer FIKS til en spennende samtale om arbeidstid i skolen. Du treffer lærere, skoledere og forskere som på hver sin måte belyser problemstillingen. 

Tid og sted: , LINKEN, Georg Sverdrups hus

Fredag 15. oktober kan vi endelig invitere til faglig frokost igjen! Tema er organisering og vi stiller spørsmål ved om skoler kan realisere LK20 innenfor de strukturene og den organiseringen de har i dag.

Tid og sted: , zoom

Hva er gode strukturer for å realisere LK20? Og hvordan kan skoler realisere LK20 innenfor eksisterende organisering og strukturer? FIKS ønsker velkommen til høstens første webinar 11. oktober 2021 klokken 14.30-15.30!  

Tid og sted: , Zoom

Hva kjennetegner profesjonelle fellesskap som fungerer godt, og er profesjonsfellesskapet en motor for faglig utvikling? FIKS ønsker velkommen til webinar 10. mai 2021 klokken 14.30-15.30! 

Tid og sted: , Zoom

Vi i FIKS ønsker velkommen til webinar om selvregulering og vurdering 26. april klokken 14.30-15.30!

Tid og sted: , Zoom

Hva er egentlig god utforskende metodikk og hvordan skal vi tilnærme oss dette i skolen? Vi ønsker velkommen til webinar om utforskende undervisning mandag 15. mars hvor vi sammen med våre bidragsytere skal undersøke hva dette innebærer for både lærere og elever.

Tid og sted: , Zoom

Er periodeorganisering i ferd med å bli den nye normalen i norsk skole? Hva er begrunnelsen for å organisere opplæringen i perioder - og hva er mulige gevinster og utfordringer? 15. februar 2021 ønsker vi i FIKS velkommen til webinar om periodeplanlegging og organisering av tid på skolen!

Tid og sted: , Zoom

Stadig flere elever får sin personlige digitale enhet i skolen. Men hvem er det som skal velge ulike digitale verktøy og læremidler elevene skal bruke i opplæringen? Vi i FIKS ønsker velkommen til webinar 25. januar! 

Webinaret ble avhold 25. januar 2021 opptaket finner du her.

Tid og sted: , Zoom

Hva innebærer kritisk tenkning og hvorfor er det viktig at vi jobber med det i skolen? Vi i FIKS ønsker velkommen til webinar om kritisk lesing og tenkning mandag 30. november! 

Tid og sted: , Zoom

Stadig flere ungdomsskoler og videregående skoler gjør forsøk med å gi få eller ingen karakterer utenom de lovpålagte terminkarakterene. På vårt webinar 16. november skal vi undersøke hvilke erfaringer disse skolene har, og ikke minst hva elevene selv synes. 

Dette arrangementet ble gjennomført 16.11.2020. Opptaket finner du her.

Tid og sted: , Zoom

Hva innebærer det at en stadig større andel av elevenes lesing foregår på skjerm? I webinaret  2. november får du et nærmere innblikk i en rekke spørsmål om digital lesing og (in)effektiv (?) bruk av digitale enheter i elevenes leseopplæring. 

Tid og sted: , Zoom
Hva er egentlig demokrati – og hva betyr demokrati i skolen? Og hva betyr dette i et tverrfaglig perspektiv? Mandag 19. oktober skal vi undersøke disse spørsmålene i vårt webinar om demokrati og medborgerskap.
 
Tid og sted: , Zoom

Folkehelse og livsmestring er et mye diskutert tverrfaglig tema i skolen. På webinar mandag 5. oktober får du innblikk i både bakgrunnen for temaet, elevenes mening og tips til hvordan du kan planlegge undervisning.

Tid og sted: , Zoom

I dette webinaret tar vi opp tre ulike perspektiver på bidrag til klimaendringer: om skolens opplysende rolle, om klimaavtrykket til ansatte, og om hvordan klimaendringer og skolens undervisning oppleves i et elevperspektiv.

Tid og sted: , Zoom

Hvordan kan vi jobbe tverrfaglig i skolen? I dette webinaret møter du lærere fra ulike klassetrinn som viser hvordan de legger til rette for tverrfaglig arbeid på sin skole. 

 

Tid og sted: , Zoom

Lærere har i økende grad brukt ulike type dataprogrammer for å planlegge undervisningen sammen. Hva skjer når Utdanningsdirektoratet introduserer et nytt nettbasert verktøy som de tilbyr skoler og lærere? Hva er lærerens oppfatning av det nye planleggingsverktøyet?

Tid og sted: , Zoom

FIKS inviterer til to webinarer for skoleledere og lærere i august

Tid og sted: , Zoom

FIKS ønsker velkommen til et nytt webinar. Denne gangen er det elevene som deler sine erfaringer og perspektiver

Tid:

FIKS inviterer til nytt webinar 25. mai!

Webinaret ble avholdt 25.mai 2020 opptaket finner du her.

Tid:

Hva kan vi lære av erfaringene med standpunktvurdering våren 2020 som vi kan få bruk for når vi skal arbeide med vurdering i LK20?

Tid:

Hva skjer med elevenes læring når alle sitter hjemme? Hva gjør vi når elever og lærere sliter med motivasjonen?