Ansatte

 

Bildet kan inneholde: person, panne, hake, tjenestemannarbeider, dress.Øystein Gilje er professor i pedagogikk og faglig leder for FIKS. Han har de siste 15 årene arbeidet på UiO med forskning som særlig legger vekt på læring og identitet i digitale ungdomsliv, og leder nå et prosjekt om multimodal vurdering i samarbeid med Bærum kommune. Han har tidligere arbeidet som lærer  og som journalist i NRK. Gilje bruker ofte twitter for jobbrelaterte temaer med profil: ogilje. 

 

 

Bildet kan inneholde: tjenestemannarbeider, forretningsperson.Bjørn Bolstad er seniorrådgiver i FIKS og arbeider med faglig innhold og formidling. Han har jobbet som lærer, undervisnings-inspektør og rektor i nesten 30 år, de siste 13 årene som rektor på Belset og Ringstabekk skoler, begge i Bærum Kommune. Bolstad har som rektor på Ringstabekk skole vært opptatt av å utvikle fremtidsrettet pedagogisk praksis basert på skoleforskning. Han er lærebokforfatter og skriver om skole og utdanning på bloggen "En rektors bekjennelser" og er å finne på twitter under navnet BolstadB.

 

Bildet kan inneholde: blond, skjønnhet, forretningsperson, tjenestemannarbeider.Eli Tronsmo er er postdoktor ved ILS og jobber med forskningsformidling i FIKS. Hennes generelle forskningsinteresser knytter seg til profesjonsfellesskap og læring i arbeidslivskontekster. Hun er særlig opptatt av samspillet mellom kunnskap og ansvar i profesjonelt arbeid. Nylig skrev hun en doktorgrad om læreres kollektive arbeid med lokale læreplaner, som peker på dilemmaer og kunnskapsmessige spenninger lærere møter og håndterer gjennom slikt arbeid. Nå forsker hun på læreres vurderingspraksiser i et prosjekt om multimodale vurderingsformer 

 

Bildet kan inneholde: kvinne, hår, frisyre, dame, skjønnhet.

Roshenek Bagharzadeh arbeider 80% i FIKS som førstekonsulent. Høsten 2020 leverer hun masteroppgave i pedagogikk med spesialisering i Læreplanarbeid, undervisning og vurdering ved UiO hvor hun gjør en kritisk diskursanalyse av fritt skolevalg. 

 

 

 

 

Ressursledere

Silje Ween er assisterende rektor på Marienlyst skole i Oslo. Der hun har hovedansvaret for pedagogisk utviklingsarbeid samt overgangen barnetrinn og ungdomstrinnet. Hun er utdannet adjunkt fra Høgskolen i Oslo med hovedvekt på norsk og engelsk. I tillegg er hun i innspurten av en master i skoleledelse fra BI. Ween har undervist 12 år på barnetrinnet, primært mellomtrinnet. Hun begynte som skoleleder i 2016 og har i flere år hatt ansvaret for 4.-8. trinn ved Marienlyst. En av hovedoppgavene på Marienlyst skole har vært og er å skape en tydelig sammenheng gjennom grunnskoleløpet og etablere et sterkt profesjonsfellesskap som skaper god læring for elevene. 

 

Ann S. Michaelsen har vært skoleleder på Sandvika vgs siden oppstarten i 2006. Sandvika vgs vant prisen for mest innovative skole i Norge for sitt arbeid på feltet bruk av teknologi i undervisningen i 2016. Hun har en master i skoleledelse fra universitetet i Oslo og har skrevet boken "Det digitale klasserommet" utgitt av Cappelen Damm. I tillegg har hun bidratt i boken «Digital læring i skole og lærerutdanning», Universitetsforlaget. 

Hun deler undervisningsopplegg og tanker rundt utdanning på bloggen; Connected Teaching and Learning
 

Bildet kan inneholde: person, hår, blond.Marianne Dahl er assisterende rektor ved Kuben Videregående Skole. Der har hun hovedansvar for avdeling for studiespesialisering. Dahl er utdannet lektor ved UiO med hovedfag i nordisk og har i tillegg master i skoleledelse fra BI. Hun jobbet som lærer i norsk, historie og samfunnsfag ved Rosenvilde vgs før hun begynte å jobbe som skoleleder i 2010. I 2013 var hun med å starte opp Kuben vgs som er Oslos største videregående skole. Hennes interessefelt innen skoleutvikling er profesjonelle læringsfellesskap, skolen som lærende organisasjon, vurdering for læring, selvregulering og læreplanarbeid.

 

Bildet kan inneholde: person, hår, øyenbryn, hake.Marianne Mette Stenberg har arbeidet som rektor i femten år, er utdannet lærer og har master i skoleledelse. Hun er opptatt av læringsledelse og utvikling av sterke profesjonsfelleskap som setter elevenes læring i sentrum. På Majorstuen, en 1-10 skole, har hun bygget en kultur for læring hos alle deltakerne i skolesamfunnet, med utgangspunkt i forskning om skoleledelse og tanker om utdanningens fremtid. Hun er opptatt av livslang læring, er selv på konstant kunnskapsjakt og holder jevnlig foredrag om skoleutvikling og ledelse. Fra 1. januar er Marianne rektor på Fyrstikkalléen skole, en 8-13 skole.  

Ressurslærere

Merete Hellner Nilsen er lektor i ungdomsskolen, og underviser i norsk og naturfag. Hun er utdannet dr. scient. i uorganisk kjemi, og har tidligere erfaring som forsker. Nilsen har jobbet som lærer i ti år, og i tillegg til å være opptatt av de pedagogiske og didaktiske sidene av undervisning, har hun et engasjement for skoleutvikling. Hun er interessert i arbeid med læreplaner, tverrfaglighet, grunnleggende ferdigheter og vurdering. Nilsen jobber på Landøya skole i Asker. 

 

 

Jo Helge Ansnes Schei er lektor ved Valle Hovin videregående skole i Oslo. Han har fagene tysk, fransk og norsk, med allmenn lingvistikk i fagkretsen, og underviser også i tysk ved Universitetet i Bergen. Schei var tidligere veiledningsspesialist i Akershus ved Rosenvilde videregående, der han også var ansvarlig for fremmedspråkene og internasjonalisering. Schei er medforfatter av læreverket Echt! for tysk II på Cappelen Damm. Han har tro på at all sann skoleutvikling skjer med lærerne på laget uten for sterke innslag av New Public Management og taylorisme.

 

Siv Paus Brovold er lektor ved Frogn vgs. Hun er utdannet ved UiO med hovedfag i paleontologi og PPU og har i tillegg tatt veilederutdanning. Brovold er i år opptatt med å starte opp utforskerklasser ved Frogn vgs, der elevene jobber utforskende og tverrfaglig med større prosjekter gjennom året.  Hun er også aktiv som lærerspesialist i veiledning, veileder for studenter og nyansatte, skolekoordinator i Universitetsskoleprosjektet mellom Viken, NMBU og UE og som mentor i ILS' PROMO-satsing på lektorprogrammet. Hun har bidratt i boken «Nye lærer- og lederroller i skolen» utgitt av Universitetsforlaget.

 

Terje Stokke Nørving er utdannet allmennlærer, har et mellomfag musikkvitenskap og en master i «RLE / religion og etikk». Masteroppgaven hadde skolens verdigrunnlag i lys av dydsetikk som tema, og dette sammen med kompetansebegrepet i fagfornyelsen gjenspeiles i hans faglige interesser. Nørving tenker at skolen skal bidra til elevens danning og forberede individet på å bli selvstendige og kritisk tenkende individer i makrosamfunnet. Han er nysgjerrig på teknologiens muligheter i klasserommet og bruken av kunstformer og kreative prosesser i elevenes læring. Fra august 2020 er Nørving i ny stilling som pedagogisk rådgiver i Nordre Follo kommune

Forskningsassistenter

Bildet kan inneholde: kvinne, hår, ansikt, ansiktsuttrykk, blond.

Karen Grøndahl Steffensen er masterstudent på UiO i pedagogikk med fordypning i Læreplanarbeid, undervisning og vurdering. Hun skriver masteroppgave om barnehagefeltet og er vitenskapelig assistent i FIKS. 

 

 

 

 

 

Publisert 7. des. 2018 16:27 - Sist endret 22. okt. 2020 09:46