Ansatte

Bilde av Øystein Gilje

Øystein Gilje er professor i pedagogikk og faglig leder for FIKS. Han har de siste 15 årene arbeidet på UiO med forskning som særlig legger vekt på læring og identitet i digitale ungdomsliv, og leder nå et prosjekt om multimodal vurdering i samarbeid med Bærum kommune. Han har tidligere arbeidet som lærer og som journalist i NRK. Gilje bruker ofte twitter/x for jobbrelaterte temaer med profil: ogilje. 

 

Bilde av Bjørn Bolstad

Bjørn Bolstad er seniorrådgiver i FIKS og arbeider faglig utadrettet mot skoler og skoleeiere. Han har også et særskilt ansvar for FIKS' kunnskapsbase. Han har jobbet som lærer, undervisningsinspektør og rektor i nesten 30 år, de siste 13 årene som rektor på Belset og Ringstabekk ungdomsskoler, begge i Bærum kommune. Bolstad har som rektor på Ringstabekk ungdomsskole vært opptatt av å utvikle fremtidsrettet pedagogisk praksis basert på skoleforskning. Han er lærebokforfatter og skriver om skole og utdanning på bloggen En rektors bekjennelser og er å finne på twitter/x under navnet BolstadB. Han har en mastergrad i skoleledelse fra Universitetet i Oslo.

 

Bilde av Mari Bjørnsdotter Vinjar

Mari Bjørnsdotter Vinjar er seniorrådgivar i FIKS og jobber faglig utadrettet mot skoler og skoleeiere. Ho kjem frå jobben som lærar på Fyrstikkalleen skole, F21, i Oslo, der ho har vore i ni år. F21 er ein skule som har elevar frå 8. -13. trinn, og Mari har erfaring med undervising i norsk og samfunnsfag på alle trinn, inkludert programfag på VGS. Ho har også vore kontaktlærar på alle trinn. Mari er utdanna ved lektorprogrammet på UiO og har i tillegg veilederutdanning frå UiO. Ho har vore kollegaveileder på eigen skule, veileder for studentar og lærarspesialist i Osloskolen.

 

Bilde av Vibeke Haugen

Vibeke Haugen er seniorrådgiver i FIKS og jobber faglig utadrettet mot skoler og skoleeiere. Hun har mange års erfaring fra skolen og kommer fra stilling som rektor ved Heia skole i Lier kommune. Her har hun har hun jobbet mye med utvikling av profesjonsfellesskapet, digitalisering og elevenes læringsmiljø. Hun er opptatt av utvikling i skolen og hvordan ledelsen kan legge til rette for god læring og utvikling, både i personalet og i elevgruppen. Vibeke har master i utdanningsledelse fra Universitetet i Oslo. Tema for masteroppgaven hennes var skolevandring og hvordan veiledning som del av skolevandring kan bidra til refleksjon rundt læreres læringsledelse.

 

Bilde av Ragnhild Bach

Ragnhild Bach er Seniorrådgiver i FIKS og jobber faglig utadrettet mot skoler og skoleeiere. Hun er utdannet lektor i naturfag fra Norges Miljø- og Biovitenskapelige universitet (NMBU), og har en lang og bred erfaring som lærer og skoleleder fra både ungdomstrinnet og videregående skole. I tillegg har Ragnhild vært ansatt på Naturfagssenteret der hun i flere år utviklet og formidlet læringsressurser i naturfag til lærere i hele utdanningsløpet fra barnehage og opp til videregående skole. Hun har også vært redaktør på ulike lærebøker i realfag for videregående skole til Fagfornyelsen.

Hun kommer til FIKS fra en stilling i Utdanningsdirektoratet der hun arbeidet med kvalitet i standpunktvurdering og utprøving av nye eksamensformer. I FIKS jobber hun blant annet med skoleutviklingsprosjekter innen lesing for læring, elevmedvirkning og vurdering.

 

Bildet kan inneholde: kinn, smil, leppe, øyenbryn, flash fotografering.

Ananya Mishra er  seniorkonsulent i FIKS og jobber med administrasjon og kommunikasjon i enheten. Hun har mastergrad i International and Comparative Education fra UiO og en mastergrad i Sosial utvikling fra Azim Premji University, India. Hun har bachelorgrad i Økonomi. Hun har jobbet i SFO og skole ledelse i India og Norge i flere år. 

 

Bilde av professor Sten Ludvigsen

Sten Ludvigsen er professor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet i læring og digitalisering ved Universitetet Oslo og tilknyttet FIKS. Han har de siste 20 årene gjennomført studier av bruk av digitale omgivelser og ressurser i skole og arbeidsliv. Han ledet arbeidet med NOU 21014:7 og NOU 2015:8 om fremtidens skole.  Sentrale tema i forskningen er hvordan elever lærer domenespesifikk og generisk kunnskap i fag i ulike typer av kontekster og hvilke kompetanser de utvikler. Ludvigsen har arbeidet med digitale, sosiale og kognitive design av omgivelser for læring i en rekke nasjonale og internasjonale forsknings- og innovasjonsprosjekter.

 

Bilde av Karsten Korbøl

Karsten Korbol er universitetslektor i historiedidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, og har lang fartstid som lektor i videregående skole. Han ledet arbeidet med å utvikle læreplanene for Historie og filosofi i videregående. Karsten er spesielt opptatt av hvordan historiefaglig kompetanse skal defineres og utvikles, samt hva som skal til for at elever opplever denne kompetansen som viktig. Han er også opptatt av hvordan ny teknologi som KI skaper muligheter og utfordringer for historiefaget i skolen.

Bilde av professor Tobias C. Werler

Tobias Christoph Werler er professor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo og tilknyttet FIKS. Før han begynte på UiO jobbet han senest som professor i pedagogikk på Høgskulen på Vestlandet. Tobias er særlig opptatt av allmenndidaktikk, lærerprofesjonalitet  og undervisningsutvikling.

 

Siv Sørås Valand har mastergrad i nordisk språk og er lærerutdannet med praktisk-estetiske fag i fagkretsen. Hun har bred erfaring med undervisning fra ungdomstrinnet og videregående skole, særlig som norsklærer. Det siste året har hun vært en tydelig stemme i den offentlige debatten om ChatGPT, læring og skriving.

Siv er stipendiat i LAT prosjektet  og er knyttet til FIKS gjennom i om lag 20 prosent av stillingen. I FIKS skal hun arbeide med flere prosjekter der Oslo kommune er samarbeidspartner.

Bilde av Eli Tronsmo

Eli Tronsmo er er postdoktor ved ILS og jobber med forskningsformidling i FIKS. Hennes  forskningsinteresser knytter seg til profesjonsfellesskap og læring i arbeidslivskontekster. Hun er særlig opptatt av samspillet mellom kunnskap og ansvar i profesjonelt arbeid. Nylig skrev hun en doktorgrad om læreres kollektive arbeid med lokale læreplaner, som peker på dilemmaer og kunnskapsmessige spenninger lærere møter og håndterer gjennom slikt arbeid. Hun har forsket på læreres vurderingspraksiser i et prosjekt om multimodale vurderingsformer.

 

Ressursledere

Bilde av Hege Sølvberg Nilsen

Hege Sølvberg Nilsen har arbeidet 2 og et halvt år som seniorrådgiver i FIKS. Hun arbeider nå som assisterende rektor ved Nesbru videregående skole i Viken fylkeskommune, og er samtidig engasjert i 20% frikjøp i FIKS. Hun er interessert i hvordan skolene kan jobbe forskningsbasert, slik at læringsutbyttet til elevene blir best mulig. På egen skole har hun jobbet mye med utvikling av profesjonelle læringsfellesskap og vurdering. Hege er utdannet adjunkt  fra Universitet i Oslo og har en master i skoleledelse fra BI.

 

Bilde av Pål Riis

Pål Riis kommer fra stillingen som direktør for de videregående skolene i Oslo i Utdanningsetaten i Oslo. Pål er utdannet lektor med hovedfag i norsk. Han har skoleleder- og veilederutdanning fra ILS/UIO, coachutdanning fra Erickson coaching, lederutdanning fra Institutt for relasjonbasert ledelse og deltok på Solstrandprogrammet 2013-15.Han var rektor på Ullern vgs i Oslo 2001-2014 og ledet arbeidet med utvikle skolen fra nedleggingstruet og lav søkning til å bli nasjonal demonstrasjonsskole med gode skoleresultat og høy kvalitet i opplæringen. Han har også vært rektor på Frogn videregående i Viken og lektor og skoleleder på Ulsrud videregående skole i Oslo. Pål er sterkt engasjert i ledelse og skoleutvikling, hvordan utvikle sterke profesjonsfelleskap, vurdering og veiledning. Han er medforfatter på flere fagbøker i skoleledelse, coaching og veiledning i skolen. Det å få utløst kraft, retning og kompetanse kollektivt gjennom økt kvalitet i samhandling, samarbeid og samskaping er en rød tråd i hans tilnærming til ledelse. 

 

Bilde av Mari Amundsen

Mari Amundsen har lang erfaring fra praksisfeltet. Hun har vært lærer og siden 1994 har hun jobbet som skoleleder. Mari har vært inspektør på to skoler og rektor på Risør ungdomsskole, og barneskolene Lesterud og Eiksmarka i Bærum. Hun har ledet flere skoleutviklingsprosjekter og har erfaring fra Utdanningsdirektoratets Veilederkorps der hun har veiledet og fulgt opp kommuner på skoleeier og skolenivå. Hun er utdannet lærer, har lederutdanning fra BI, prosjektledelse fra UiA og en delmaster i skolen som lærende organisasjon. Mari er særlig opptatt av å utvikle tillitsbasert ledelse for å fremme en læringskultur der profesjonsfelleskapet gjennom gode prosesser sammen jobber systematisk med forbedring av læring og undervisning.

 

Bilde av Frode Hillern

Frode Hilleren har de siste 8 årene vært utviklingsleder og assisterende rektor ved Fagerborg skole. Han har mer enn 25 års erfaring som lærer og leder i Osloskolen, både i ungdomsskolen og videregående skole. Frode har hele tiden vært opptatt av læring og utvikling, både som lærer og leder. Som skoleleder er det viktig for ham å skape eierskap til skolens utviklingsprosjekter. Vurdering, medvirkning og læring i fellesskap er noen av temaene som har opptatt ham de siste årene, sammen med læreplanforståelse.

 

Bilde av Cathrine Von Porat

Cathrine von Porat arbeider som rektor ved Sjøskogen barneskole i Ås kommune. Hun har tidligere arbeidet som lærer på ungdomsskole, inspektør, og som hovedtillitsvalgt og leder for Utdanningsforbundet Oppegård. Hun er utdannet biolog fra NMBU, har PPU og Utdanningsledelse fra UiO. Som rektor har hun jobbet mye med å skape en profesjonell læringskultur og et inkluderende og utviklende læringsmiljø for elever og ansatte. Cathrine er opptatt av å kombinere forskningsbasert og praktisk tilnærming i styringen av utviklingsarbeid og endringsprosesser i profesjonsfellesskapet.

Ressurslærere

Bilde av Merete Hellner Nilsen

Merete Hellner Nilsen er lektor i ungdomsskolen, og underviser i norsk og naturfag. Hun er utdannet dr. scient. i uorganisk kjemi, og har tidligere erfaring som forsker. Nilsen har jobbet som lærer i ti år, og i tillegg til å være opptatt av de pedagogiske og didaktiske sidene av undervisning, har hun et engasjement for skoleutvikling. Hun er interessert i arbeid med læreplaner, tverrfaglighet, grunnleggende ferdigheter og vurdering. Nilsen jobber på Landøya ungdomsskole i Asker. 

 

Bilde av Jo Helge Ansnes Schei

Jo Helge Ansnes Schei er lektor ved Valle Hovin videregående skole i Oslo. Han har fagene tysk, fransk og norsk, med allmenn lingvistikk i fagkretsen, og underviser også i tysk ved Universitetet i Bergen. Schei var tidligere veiledningsspesialist i Akershus ved Rosenvilde videregående, der han også var ansvarlig for fremmedspråkene og internasjonalisering. Schei er medforfatter av læreverket Echt! for tysk II på Cappelen Damm. Han har tro på at all sann skoleutvikling skjer med lærerne på laget uten for sterke innslag av New Public Management og taylorisme.

 

Bilde av Kristian Holm

Kristian Holm er utdannet ved lektorprogrammet på UiO og underviser i samfunnsfag og engelsk på Heltberg videregående skole i Oslo. Han har tidligere arbeidet ved Haugjordet ungdomsskole i Nordre Follo kommune.  Her hadde Kristian en rolle som digital veileder for skolens personale og er engasjert i utviklingsarbeid som medlem av skolens utviklingsteam. I FIKS arbeider Kristian med digitalisering og vurdering.

 

Bilde av Karianne Megard Grønli


Karianne Megard Grønli er utdannet lektor, og har mange års erfaring fra undervisning på barnetrinnet. Hun har videreutdanning i lesing og skriving, vurdering for læring og veiledning. Hun har arbeidet flere år som lese- og skriverådgiver i Nordre Follo kommune, der ansvarsområdet var kompetanseutvikling innenfor begynneropplæring, lesing og skriving og særskilt språkopplæring. Hun har også forfatter på læreverket Fabel for norsk 1-4 på Aschehoug. Nå er hun stipendiat ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger. Her er hun tilknyttet prosjektet «Les for meg» som handler om å utvikle gode verktøy for å følge opp elever som trenger ekstra oppfølging i lesing.

 

Bilde av Lars Benestad

Lars Benestad er utdannet biolog, men har i tillegg også  en master i matematikkdidaktikk. Etter flere år som lærer i osloskolen som naturfag- og matematikklærer, er han nå ansatt som inspektør på Abildsø Skole, med ansvar for ungdomstrinnet. De siste årene har han jobbet på Fagerborg ungdomsskole hvor han har vært fagleder i matematikkseksjonen. Han har utviklet en undervisningsmetodikk som er en mix av Peter Liljedahls tenkende klasserom, samt mye inspirasjon fra matematikkundervisning i Singapore. Aktive, utforskende og tenkende elever i en problemløsningskontekst er noe av hovedprinsippene i slik undervisning.

 

Tor Gunnar Engdal Jensen har mange års erfaring fra arbeid i videregående skole. Han arbeider som lektor og fagleder i historie ved Ullern videregående skole i Oslo. Tor Gunnar er særlig opptatt av pedagogisk utviklingsarbeid, og som fagleder har han erfaring med å lede og legge til rette for faglig utvikling i norsk og historie. Tor Gunnar har stor tro på skolenes profesjonsfellesskap, og at det ikke nødvendigvis er motsetninger mellom gode, kollektive utviklingsprosesser og læreres autonome yrkesutøvelse.

Tidligere ansatte og frikjøpte ressurslærere og ressursledere

 

Bilde av Siv Jacobsen

 

 

 

Siv Jacobsen var seniorrådgiver i FIKS og arbeider med ledelse av utviklingsarbeid i skolen. Siv har over 20 års erfaring fra ulike skolelederroller i Osloskolen, 14 år på Ullern og 8 år som rektor på Lambertseter videregående skole. Hun er utdannet siviløkonom fra BI, har PPU og Master i Utdanningsledelse fra UiO. Hennes interessefelt har hele tiden vært skoleutvikling og relasjonsbasert ledelse. Siv er brennende opptatt av hvordan ledere kan bidra til forbedring av praksis - til beste for alle elevers læring. Hun skrev masteroppgave i Utdanningsledelse om bruk av elevresultater i forbedringsarbeid i videregående skole. Siv var en mye brukt veileder og kursholder både i Osloskolen og i andre kommuner innen utdanningsledelse og utviklingsarbeid. Hun jobbet som frikjøpt ressurslærer i FIKS fra 2021 til 2022 og som seniorrådgiver fra Aug 2022 til 31. Jan 2024.

Bilde av Kjersti Eskild Havenstrøm

 

Kjersti Eskild Havenstrøm arbeidet som seniorkonsulent i FIKS til 31.7.2023 med administrasjon og kommunikasjon i enheten. Hun har en mastergrad i organisasjon, ledelse og arbeid (OLA) fra UiO og en bachelorgrad i sosialantropologi fra UiO og UCL London. Før hun kom til FIKS har hun jobbet med barn og unge i kommunal sektor og med brukermedvirkning, endringsprosesser og utvikling av arbeidsplasskonsept i privat sektor.  

Bilde av Terje Stokke Nørving

 

Terje Stokke Nørving er utdannet allmennlærer, har et mellomfag musikkvitenskap og en master i RLE/religion og etikk. Han arbeider i dag som skolefaglig rådgiver i Nordre Follo kommune, og var frikjøpt ressurslærer i FIKS fra 2019 til 2023.

 

Bilde av Lise Ringstad

 

Lise Ringstad er lektor med hovedfag i engelsk fra UiO. Hun underviser i engelsk og tysk ved Frederik II videregående skole i Fredrikstad. Hun har erfaring med undervisning fra ungdomsskolen og som skoleleder.

Tone Merete Udland har arbeidet som lærer ved Ringstabekk ungdomsskole i Bærum. Hun er nå ansatt som pedagogisk rådgiver i Oslo kommune.

 

Bilde av Ann S. Michaelsen

 

Ann S. Michaelsen har vært skoleleder på Sandvika videregående skole siden oppstarten i 2006. I 2016 vant Sandvika prisen for mest innovative skole i Norge for sitt arbeid på feltet bruk av teknologi i undervisningen. Hun har en master i skoleledelse fra UiO og har skrevet boken Det digitale klasserommet utgitt av Cappelen Damm. I tillegg har hun bidratt i boken Digital læring i skole og lærerutdanning, Universitetsforlaget. Hun deler undervisningsopplegg og tanker rundt utdanning på bloggen Connected Teaching and Learning

Bilde av Marianne Dahl

Marianne Dahl er i dag rektor ved Fyrstikkalleen skole i Oslo. Hun var i mange år assisterende rektor ved Kuben videregående skole i Oslo. Der hadde hun hovedansvar for avdeling for studiespesialisering. Dahl er utdannet lektor ved UiO med hovedfag i nordisk og har i tillegg master i skoleledelse fra BI. Hun jobbet som lærer i norsk, historie og samfunnsfag ved Rosenvilde videregående skole i Bærum før hun begynte å jobbe som skoleleder i 2010. I 2013 var hun med å starte opp Kuben videregående skole som er Oslos største videregående skole. Hennes interessefelt innen skoleutvikling er profesjonelle læringsfellesskap, skolen som lærende organisasjon, vurdering for læring, selvregulering og læreplanarbeid.

Publisert 7. des. 2018 16:27 - Sist endret 16. feb. 2024 10:38