Eli Tronsmo

Faglige interesser
Mine forskningsinteresser omfatter læreres kollektive arbeid med profesjonskunnskap, med særlig fokus på forholdet mellom kunnskap og ansvar i profesjonelt arbeid. Jeg har blant annet undersøkt hvordan lærere jobber for å utvikle, kvalitetssikre og endre praksis stilt overfor stadig mer komplekse oppgaver og forventninger. Hvordan er ansvarsområder som skal løses lokalt koblet sammen med aktører og dynamikker utenfor den lokale arbeidskonteksten? Hvordan navigerer profesjonsutøvere mellom ulike kunnskapsformer når stadig flere aktører forsyner dem med ressurser og råd?
I min tilnærming til slike spørsmål har jeg benyttet sosiomaterielle teoriperspektiver og etnografiske metoder. Doktorgradsprosjektet mitt ved Institutt for pedagogikk er en empirisk nærstudie av læreres arbeid med å utvikle lokale læreplaner.
Undervisning og veiledning
I løpet av stipendiatperioden har jeg undervist innenfor temaet arbeidslivslæring på Bachelornivå og Masternivå, og veiledet studenter på masterprogrammet 'Kunnskap, utvikling og læring' ved Institutt for Pedagogikk https://www.uio.no/studier/program/pedagogikk-master/studieretninger/kula/index.html.
Publikasjoner
- Tronsmo, Eli (2020). Changing conditions for teachers’ knowledge work: new actor constellations and responsibilities. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. . doi: 10.1002/curj.60 Fulltekst i vitenarkiv.
- Tronsmo, Eli (2018). Investigating teachers’ work with multiple knowledge resources in local curriculum development. Pedagogy, Culture & Society. ISSN 1468-1366. s 1- 20 . doi: 10.1080/14681366.2018.1539025 Fulltekst i vitenarkiv.
- Tronsmo, Eli & Nerland, Monika (2018). Local curriculum development as object construction: A sociomaterial analysis. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 72, s 33- 43 . doi: 10.1016/j.tate.2018.02.008 Fulltekst i vitenarkiv.
- Gilje, Øystein; Fjørtoft, Henning; Tronsmo, Eli; Bjerke, Åslaug & Ørevik, Sigrid (2021). Assessment practices of multimodal compositions.
- Jensen, Karen & Tronsmo, Eli (2016). Ny kunnskap - nye arenaer for pedagogisk arbeid., I: Ole Andreas Kvamme; Tone Kvernbekk & Torill Strand (red.), Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202494667. Del 3, kapittel 10. s 307 - 316
- Tronsmo, Eli (2009). La ikke barna bli passive forbrukere. Tidsskriftet Steinerskolen. ISSN 0332-625X. 71(2), s 51- 52