Studier
Årsenheter
Master
5-årig master
Finn emner
Finn pensumlister, forelesningstider og notater fra dine emner
Etter- og videreutdanning
Finn studier og prosjekter innen EVU
- Rektorutdanningen
- Veilederutdanningen
- VIST - Video to Support Excellence in Teaching
- Naturfag for lærerutdannere
Koronaviruset (COVID-19)
Personer
Finn ansatte og studenter
Enheter
Aktuelle saker
-
Slik skal forskerne kartlegge de minste barnas regneferdigheter 7. jan. 2021
-
Nani Teig tildelt pris for avhandling om utforskende arbeidsmåter i naturfag 23. nov. 2020
-
Tildeles midler til utvikling av studentaktive vurderingsformer 7. okt. 2020
-
Studenter besøkte Utøya: – Unik forberedelse til å skrive masteroppgave 5. okt. 2020
Arrangementer
Jobb ved instituttet
Kunne du tenke deg å jobbe ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning? Informasjon om utlyste stillinger finner du her.
UV-fakultetet i sosiale medier
Utvalgte publikasjoner
-
Knain, E., Fredlund, T. & Furberg, A: Exploring Student Reasoning and Representation Construction in School Science Through the Lenses of Social Semiotics and Interaction Analysis (2021). Research in Science Education.
-
Kaarstein, H., Radišić, J., Lehre, A.C., Nilsen, T. & Bergem, O.K. (2020). TIMSS 2019: Kortrapport. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.
-
Mathé, N. E. H. (2020). Preparing to Teach Democracy: Student Teachers’ Perceptions of the ‘Democracy Cake’ as a Set of Teaching Materials in Social Science Education. Journal of Social Science Education.
-
Gudmundsdottir.G.B & Hatlevik, O.E (2020): "I just Google it"- Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use. Nordic Journal of Comparative and International Education.
-
Gudmundsdottir, G.B. & Hathaway, D.M. (2020). "We Always Make It Work": Teachers' Agency in the Time of Crisis. Journal of Technology and Teacher Education: Society for Information Technology & Teacher Education.
-
Gabrielsen, Ida L. & Blikstad-Balas, Marte (2020): Hvilken litteratur møter elevene i norskfaget? En analyse av hvilke skjønnlitterære verk som inngår i 178 norsktimer på åttende trinn Edda: Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2020): Utdanningsledelse som mikropolitisk praksis. Universitetsforlaget.
ILS i media
-
TIMSS 2019: Norske elever blant de beste i matematikk i Norden
NRK.no: Femteklassinger i Norge er blant de beste i Europa både i matematikk og naturfag. På ungdomsskolen synker resultatene, viser en ny studie.
-
– How do we arrive at knowledge with new tools?
Versatilist: Professor Andreas Lund snakker i en ny podkast-episode om digitalisering av høyere utdanning.
-
– Vi må stå sammen om å redde kloden
Fredrikstad Blad: I høst startet den nye linjen «Bærekraft og innovasjon» på Frederik II videregående skole. Siden skolestart har 16-åringene jobbet med prosjektet «Håp i plast». prosjektet er knyttet til SEAS-prosjektet, som er kordinert fra ILS.
-
Ny PISA-analyse: Mange norske elever har ikke lært seg å tenke kritisk om kilder
Aftenposten: – Sett i lys av at mye av elevers lesing foregår på nett, er dette funnet urovekkende, mener forsker Cecilie Weyergang.
-
Myter om læreboka
Utdanningsnytt: Å hevde at læreboka dominerer undervisningen må mildt sagt kalles en overdrivelse, spesielt hvis det er snakk om norskfaget.