Resultater presentert
- Fagartikkel:
Dahl, Anne Kristin & Scheie, Janne T. (2018). Arbeidslivsmestring. To unge læreres valg i møte med utfordrende situasjoner. Bedre Skole (ap.cristin.no). - Presentasjon på konferansen AERA 2018 (convention2.allacademic.com/)
Om prosjektet
Fokus er på særlig utfordrende situasjoner de nyutdannede møter og strategier de velger for å takle disse utfordringene.
Dette er en kvalitativ longitudinell studie basert på intervjuer med en gruppe nyutdannede lærere i tre faser. Første intervju gjennomføres før de begynner i jobb, andre intervju gjøres mot slutten av deres første semester i skolen og tredje intervju ved slutten av deres første år i yrket.
Mål
Prosjektets mål er ny kunnskap om nyutdannede læreres utfordringer, og hvilke mestringsstrategier de velger for å takle dem. Slik kunnskap kan bidra til utvikling av lærerutdanning og induksjonsperiode ved å peke på hva nyutdannede trenger for å stå bedre rustet i møte med utfordrende situasjoner i yrket.
Bakgrunn og gjennomføring
Overgangen fra campus til skole er sjokkartet for mange nyutdannede lærere, som er særlig sårbare i utfordrende situasjoner. Prosjektets teoretiske grunnlag er self-efficacy beliefs: forventninger om – og opplevelser av mestring (Bandura, 1997).
Det gjennomføres kvalitative intervjuer med nyutdannede tre ganger i løpet av deres første år som lærere. Datamaterialet blir analysert tematisk. Prosjektets tidsperspektiv er 2017 – 2020.