Masteroppgaver

Per 1. desember 2023 har 21 studenter levert masteroppgave på Mi Lenga-programmet. Ytterlige 7 er i gang med prosjekter. De fleste skriver fagdidaktisk masteroppgave i norsk eller samfunnsfag, men noen også i engelsk, matematikk eller naturfag.

Leverte masteroppgaver (open access)

Abdulrahman, S. (2020). Flerspråklighet og identitetstekster: En studie av flyktningers bruk av sine flerspråklige ressurser i kreativ skriving [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Abuawad, R. (2019). Kultursensitiv undervisning: En studie om å anerkjenne og anvende elevers kulturelle og språklige bakgrunn som ressurs i et mangfoldig klasserom [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Ali, S. A. (2021). En flerspråklig og kultursensitiv tilnærming til arbeid med begrepslære i samfunnsfag [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Berg, E., & Sørby, K. (2023). Litteraturundervising på voksenopplæring: En studie av hvordan erfaringsbaserte innganger til skjønnlitterære tekster kan virke engasjerende [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Dede, U., & Jahiri, B. (2020). «Du bygger hus med taket først»: En kvalitativ studie om bruk av flerspråklighet for begrepslæring i samfunnsfag [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Gashi, A. (2023). «Halvveis norsklærere»? En intervjustudie om den ideelle norsklæreren i flerspråklige klasserom [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Hatvik, K. (2021). Flerspråklige lesestrategier: Arbeid med oversatte tekster i samfunnsfagundervisning for ungdommer med kort botid [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Iversen, C. S. (2020). «Det er veldig fristende å synge med, men så er man litt sånn ‘hm, kan jeg egentlig det?’»: En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers kritiske tilnærming til kontemporær, transspråklig sanglyrikk [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Karakoc, S. (2023). «Wallah jeg leser aldri bøker - bare hvis jeg liker boka»: En kvalitativ studie av flerspråklige elever og skjønnlitteratur [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Konjhodzic, N. (2023). «Albansk, norsk og engelsk – det er som å switche fra Snapchat til Tiktok og Instagram for meg»: En kvalitativ studie av flerspråklige elevers opplevelser om å snakke om praktisk arbeid i naturfag til foreldre [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]

Rashid, L. N. (2023). Bruk av teksten på flere språk i samfunnsfag på VG1 for deltakere i voksenopplæringen: Flerspråklighet og tidligere erfaringer som ressurs [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Ramachandran, K. (2022). Flerspråklighet som ressurs i argumenterende skriving i samfunnsfag [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Reda, F. (2020). Arabisk i norskundervisningen: En studie av tilpasset opplæring for inkludering av flerspråklige elever [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Roland, V. (2020). Flerspråklighet som en ressurs i samfunnsfagundervisningen: Arbeid med oversatte tekster [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Sadiku, D. R. (2022). Flerspråklighet som en ressurs i leseprosessen [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Sand, J. I. (2021). Samfunnsfagslæreres refleksjoner rundt fjernundervisning for ungdommer med kort botid i koronapandemien [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Simonsen, C. D. (2023). Flerspråklighet som ressurs litteraturundervisningen: Arbeid med oversatte tekster for ungdommer med kort botid [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. 

Tessem, A. S. (2020). Fremstillinger av flerspråklighet og annet språklig mangfold: En kvalitativ innholdsanalyse av fire læreverk i norsk på Vg1 [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].  

You, C. (2022). Kinesiske foreldres refleksjoner rundt lekser i matematikk i norsk skole [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]

Pågående masterprosjekter

Buer, E. K. (under arbeid). Flerspråklighet som ressurs i prosessorientert skrivearbeid i norsk for elever med kort botid i Norge  [Masteroppgave, Universitet i Oslo].

Ellefsrud, E. M. (under arbeid). Lærebøker i norskfaget og deres tilgjengelighet for andrespråkselever (arbeidstittel) [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Ha, T. V. (under arbeid). ChatGPT og skriving i det flerspråklige klasserommet  [Masteroppgave, Universitet i Oslo].

Hesthagen, T. C. (under arbeid). En "grå boks": Norskundervisning, språklæring og flerspråklighet innenfor murene (arbeidstittel) [Masteroppgave, Universitetet i Oslo].

Pawlowska, E. (under arbeid). Arbeid med nyheter i samfunnsfag i et språklig og kulturelt mangfoldig klasserom sett fra et elevperspektiv  [Masteroppgave, Universitet i Oslo].

Rezvany, S. (under arbeid). English teachers' use of and reflections around multilingual strategies (arbeidstittel) [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Sarwar, M. (under arbeid). Nyankomne elevers arbeid med flerspråklige multimodale tekster (arbeidstittel) [Masteroppgave, Universitet i Oslo]. 

Publisert 27. juli 2020 11:20 - Sist endret 10. jan. 2024 14:07