Representasjon og deltakelse i naturfag (REDE)
Prosjektet skal utvikle forskningsbaserte undervisningsmetoder og -ressurser med fokus på ulike representasjonsformer i naturfag på ungdomstrinnet og i videregående opplæring.

I arbeidet med å forklare et forsøk med drivhuseffekt ved hjelp av tegninger, fant klassen ut at lærebokas illustrasjon var mangelfull. Her har læreren endret illustrasjonen ved hjelp av innspill fra elevene. Foto: Erik Knain/ ILS.
Om prosjektet
Forskerne i prosjektet Representasjon og deltakelse i naturfag (REDE) jobber med ulike former av det som kalles "representasjoner" i naturfag, som for eksempel
- tale
- tekst
- bilder
- animasjoner
- simuleringer
- diagrammer
- grafer
- tabeller
- matematiske uttrykk
Felles for disse er at de er viktige verktøy for å kommunisere og utvikle kunnskap.
Representasjoner er verktøy for læring og deltakelse i samfunnet
Naturfagets ulike representasjoner er viktige verktøy for læring, for utføring av naturfaglig arbeid og for å kunne orientere seg i og delta i ulike samfunnsspørsmål. Å mestre dem er dermed avgjørende for videre studier i naturvitenskap så vel som i mange situasjoner i dagliglivet, for eksempel å lese en innholdsfortegnelse eller forholde seg til påstander i media. Det er dermed viktig at elevene lærer hvordan representasjoner forstås og brukes. Det er også viktig å gjøre lærerstudenter i stand til å anvende naturfaglige representasjoner i sin undervisning om ulike faglige begreper og prosesser.
Utvikler nettressurs for lærere og lærerstudenter
Prosjektet skal utvikle en nettressurs med forskningsbaserte undervisningsmetoder og verktøy med fokus på ulike representasjonsformer i naturfag på ungdomstrinnet og i videregående opplæring.
Nettressursen vil bestå av fire moduler:
- Begrepslæring
- Arbeid med komplekse miljøutfordringer og sosiovitenskapelige kontroverser
- Naturvitenskapens egenart
Disse modulene skal bestå av designprinsipper, undervisningsopplegg, videoklipp, fagdidaktisk teori og guide til lærere.
Modul 4 retter seg mot design av undervisningsressurser for utdanning av naturfagslærere, med fokus på anvendelse av modulene 1-3.
Samarbeid med skoler
Forskere i lærerutdanningen ved ILS samarbeider med lærere i skolen om utvikling av undervisning. To videregående skoler og en skole på ungdomstrinnet deltar i prosjektet. Ved hjelp av før- og ettertester, videoopptak og intervjuer med elever, lærere og studenter, analyserer forskerne hvordan representasjoner blir tolket og anvendt. Obligatoriske oppgaver fra lærerstudiet i naturfag er også viktige datakilder. Analyser gjøres basert på interaksjonsanalyse, sosialsemiotiske perspektiver og tematisk analyse. Funn og implikasjoner blir drøftet med lærerne i REDE.
Finansiering
REDE mottar midler fra Forskningsrådets FINNUT program, 2016 til juli 2019, prosjektnr 249872.
Publikasjoner
- Knain, E., Fredlund, T., Furberg, A., Mathiassen, K., Remmen, K. B., & Ødegaard, M. (2017). Representing to learn in science education: Theoretical framework and analytical approaches. Acta Didactica Norge, 11(3), 11.
- Line Ingulfsen; Anniken Larsen Furberg & Torunn Strømme Aanesland (2018). Students’ engagement with real-time graphs in CSCL settings: scrutinizing the role of teacher support. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning. ISSN 1556-1607.
- Erik Knain; Kari Beate Remmen & Tobias Fredlund (2018). Representations in students’ argumentation on SSI.
- Tobias Fredlund; Erik Knain & Anniken Larsen Furberg (2018). Using representations to learn about the greenhouse effect.
- Tobias Fredlund & Erik Knain (2018). Analysing school science group work in terms of multimodal text development and its interplay with context of situation.
- Erik Knain & Anniken Larsen Furberg (2018). Læring gjennom visuelle kunnskapsrepresentasjoner i naturfag.
- Torunn Strømme Aanesland; Anniken Larsen Furberg; Erik Knain & Line Ingulfsen (2018). Engaging with representations in school science.
- Torunn Strømme Aanesland; Anniken Larsen Furberg; Erik Knain & Line Ingulfsen (2018). Students' engagement with representations in Science.
- Mai Lill Suhr Lunde; Ketil Mathiassen; Tobias Fredlund & Erik Knain (2018). Representations and Students Teachers’ Experiences from Teacher Practice.
- Mai Lill Suhr Lunde; Ketil Mathiassen; Tobias Fredlund & Erik Knain (2018). Student teachers’ perspective of representations in science teaching and learning.
- Erik Knain (2017). Dybdelæring med representasjoner i naturfagene.
- Erik Knain (2017). Dybdelæring i naturfag.
- Tobias Fredlund; Erik Knain & Kari Beate Remmen (2017). Two central aspects of sign-making for the learning of science: differentiation and integration.
- Line Ingulfsen & Anniken Larsen Furberg (2017). Supporting students' conceptual sense-making with multimodal representations in science learning.
- Erik Knain; Tobias Fredlund & Anniken Larsen Furberg (2017). Making the invisible visible across modes and representations.
- Erik Knain; Kari Beate Remmen & Tobias Fredlund (2017). The role of representations in students' argumentation on SSI.
- Anniken Larsen Furberg (2017). Teaching in technology rich settings - Scrutinizing teacher-student interaction in dialogic classroom settings.
- Tobias Fredlund; Erik Knain & Anniken Larsen Furberg (2017). Teaching science using underdetermined representations: Illustration and implications.
- Tobias Fredlund; Erik Knain & Anniken Larsen Furberg (2017). The transition from naturalistic to theoretical representations of the greenhouse effect.
- Erik Knain (2016). Visuelle uttrykk i naturfag: veien til god læring.
- Erik Knain (2016). Hvordan kan SFL bidra til innsikt i kompetansebegrepet i naturfag.
- Anniken Larsen Furberg (2016). REDE – Representasjon og deltakelse i naturfag.
- Marianne Ødegaard & Anniken Larsen Furberg (2016). REDE – Representasjon og deltakelse i naturfag.