Om prosjektet
TEDS-M ble gjennomført våren 2008. Både kunnskaper og holdninger hos framtidige lærere ble undersøkt. Nivået og dybden i de kunnskaper lærerstudentene hadde fått i matematikk og matematikkdidaktikk når de var i ferd med å avslutte sin utdanning, står sentralt.
Formålet med norsk deltakelse i TEDS-M er å beskrive og analysere tilrettelegging, organisering og utbytte av utdanningen av lærere i matematikk for barne- og ungdomstrinn. Alle lærerutdanningsinstitusjoner ved universiteter og høgskoler ble undersøkt, slik at studien er en fullskalastudie hvor alle institusjoner er med.
Viktige mål for studien er å få et mest mulig helhetlig bilde av utdanningen av matematikklærere i Norge, og å se dette i et nasjonalt så vel som internasjonalt perspektiv. Resultater fra denne studien blir knyttet opp mot internasjonale studier som TIMSS og PISA. Et annet mål er å bidra til utviklingen av mer forskning på lærerutdanning i Norge.
Deltakerland
Botswana, Canada, Chile, Filippinene, Georgia, Malaysia, Norge, Oman, Polen, Russland, Singapore, Spania, Sveits, Taiwan, Thailand, Tyskland, USA.
Lenker
- Rapport 2012: "Mange og store utfordringer
Et nasjonalt og internasjonalt perspektiv på utdanning av
lærere i matematikk basert på data fra TEDS-M 2008" - Internasjonal side
- Internasjonalt rammeverk