Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS)
TIMSS måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag på 5. og 9. trinn. Gjennom spørreskjemaer samles det i tillegg inn relevant informasjon om elevene, lærerne og skolene som brukes i analysene av datamaterialet.

Data fra TIMSS-undersøkelsen kan være med på å synliggjøre utfordringer og på den måten hjelpe beslutningstakere med å forbedre utdanningssystemer (Illustrasjonsfoto: colourbox.no).
Generalprøve for TIMSS 2023
Våren 2022 skal det gjennomføres en generalprøve for neste runde av undersøkelsen, TIMSS 2023. Generalprøven brukes til å forbedre gjennomføringen av hovedrunden. Her evalueres blant annet logistikk, teknisk gjennomføring og nye matematikk- og naturfagoppgaver. For å få TIMSS 2023-undersøkelsen så god som mulig, er vi avhengig av hjelp fra alle skolene som er trukket ut til å delta i generalprøven.
Informasjon til skoler som skal delta i generalprøven.
Lenker til bruk i generalprøven for TIMSS 2023:
Elever:
Til innlogging for elever på 5. trinn
Til innlogging for elever på 9. trinn
Spørreskjemaer:
NB! Vi har hatt en feil i systemet. FORESATTE som ønsker å svare på spørreskjemaet på nettet: Dersom ikke passordet starter på tallet 8, kontakt prosjektleder hege.kaarstein@ils.uio.no for å få riktig passord - vi beklager dette! Det er alltids mulig å velge å svare i papirversjonen og sende inn, den er korrekt.
Til innlogging for rektorer, lærere og foresatte på 5. trinn
Til innlogging for rektorer og lærere på 9. trinn
Nye forskningsresultater
Antologien supplerer TIMSS 2019-kortrapport med nye, dypere analyser som også ser på utvikling over tid, såkalte trendanalyser.
- Her kan du lese hele antologien: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS 2019-data og trender 2015–2019 (idunn.no)
- Her finner du kortversjonen (pdf)
- Les også saken: Naturfag i trøbbel: Dyktige lærere motvirket tilbakegang i naturfag
Resultater fra TIMSS 2019

- Se offentliggjøringen av resultatene 8. desember 2020: Kunnskapsdepartementets pressekonferanse ble strømmet (regjeringen.no).
- Her kan du lese TIMSS 2019 - Kortrapport (pdf).
- Les også sakene: Er naturfag i trøbbel? og Dette er TIMSS.
Se video om utvalgte resultater
Videoproduksjon: LINK – Senter for læring og utdanning/ Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Se også de internasjonale videoene om TIMSS 2019-resultatene
Video fra TIMSS & PIRLS International Study Center:
- Video om elevenes prestasjoner i matematikk og naturfag
- Video om resultater fra spørreskjemaene
Mer om TIMSS-undersøkelsen
Hvor ofte og hvordan gjennomføres TIMSS?
TIMSS-undersøkelsen gjennomføres hvert fjerde år. Norge deltok i 1995, 2003, 2007, 2011 og 2015. Våren 2019 deltok Norge i TIMSS-undersøkelsen for sjette gang. Tusen takk til alle skoler, rektorer, lærere, elever og foresatte som deltok!
Nytt i 2019
Tidligere ble undersøkelsen gjennomført på papir, men i 2019 ble TIMSS for første gang gjennomført elektronisk. I Norge deltok denne gangen omtrent 420 skoler. Omtrent halvparten av skolene deltok med elever på 5. trinn, den andre halvparten deltok på 9. trinn. Antall elever som har deltatt utgjør om lag 7 % av alle elevene som går på hvert trinn.
Les mer om TIMSS-undersøkelsen og gjennomføringen
Tidligere undersøkelser
Norge deltok i TIMSS-undersøkelsen i 1995, 2003, 2007, 2011 og 2015. Våren 2019 deltok Norge undersøkelsen for sjette gang og resultatene offentliggjøres i desember 2020.
Les mer fra tidligere TIMSS-undersøkelser
Rammeverk og kompetansenivåer
For TIMSS-undersøkelsen brukes overordnede rammeverk som definerer hvilke kunnskaper og ferdigheter som skal undersøkes hos elevene. Det er også definert ulike kompetansenivåer for elevene innenfor fagene.
Les mer om rammeverk og kompetansenivåer i TIMSS
Organisering av undersøkelsen
I Norge har Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo ansvaret for den praktiske gjennomføringen av TIMSS, finansiert av Utdanningsdirektoratet (Udir). Forskerne ved ILS deltar også i det internasjonale arbeidet med å utvikle prøvene. IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) har det internasjonale ansvaret for TIMSS.
Publikasjoner om TIMSS
Hovedrapportene
- TIMSS 2015: Vi kan lykkes i realfag
- TIMSS 2011: Framgang, men langt fram
- TIMSS 2007: Tegn til bedring og Kort om TIMSS 2007
- TIMSS 2003: Hva i all verden har skjedd i realfagene? og TIMSS 2003 med få ord
- TIMSS 1995: Rapportene fra 1995 kan skaffes på forespørsel.
Finn flere publikasjoner knyttet til TIMSS
Frigitte oppgaver
Etter hver runde av TIMSS offentliggjøres halvparten av testens oppgaver og disse kan brukes fritt av elever og lærere.
Tidligere spørreskjema
Alle rektorer, lærere og elever som deltar i TIMSS, blir bedt om å svare på et spørreskjema hver. Fra og med TIMSS 2011 har også foresatte for elever på barnetrinnet fått et spørreskjema.
Les mer om tidligere spørreskjema
Andre ressurser
Andre sider om TIMSS:
- Utdanningsdirektoratets side om TIMSS (udir.no)
- Den internasjonale siden for TIMSS 2019-resultatene ved TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College
- TIMSS & PIRLS International Study Center
- The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
- PISA og TIMSS – hva er forskjellen?
Andre ressurser:
- Utdanningsdirektoratets side om internasjonale studier
- International Computer and Information Literacy Study (ICILS) 2013, engelsk side
- Matematikksenteret
- Naturfagsenteret
- matematikk.org
- viten.no
- PISA.no
- PISA OECD (internasjonal side)
- Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) OECD (engelsk side)