Mord og tverrfaglighet på Forskningstorget

Forskergruppen COSER tok imot kunnskapstørste elever på Forskningstorget, og ble belønnet med prisen for beste stand.

Student veileder elever i teltet på Forskningstorget

Masterstudent Laura Isabelle Hultberg veileder vitebegjærlige elever under Forskningstorget 2019 (foto: Shane Colvin/UiO).

Fredag 20.9 og lørdag 21.9 er Universitetsplassen forvandlet til  en arena for forskningsformidling i stor skala.Temaet for årets utgave av Forskningstorget er bærekraft. Forskergruppen Challenges of Sustainability in Educational Research (COSER) og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er representert med teltet «Mord? I bærekraftens navn? Mysteriet Rakel Karlsen».

Elever foran teltet på Forskningstorget
Det var stor interesse for COSERs telt (foto: Shane Colvin/UiO).

De besøkende må bruke etiske, biologiske, historiske og språklige spor for å finne ut hvem som drepte Rakel Karlsen. Tverrrfaglighet blir derfor viktig for å løse gåten.

Hovedpersonen i krimgåten er oppkalt etter Rachel Carson. Hun blir ofte blir kalt miljøbevegelsens mor. Hennes bok «Den tause våren» ("Silent Spring") som kom i 1962, fikk stor betydning for etablering av miljøbevegelsen.

Student veileder elever under Forskningstorget
Masterstudent Muna Jama veileder i et av sporene i krimgåten (foto: Shane Colvin/UiO).

Standen vant prisen for beste stand på Forskningstorget 2019.

Vertene på standen feirer at de vant beste stand
Fornøyde verter ble belønnet med prisen for beste stand (foto: Shane Colvin/UiO).
Diplom med teksten Vinner av beste stand Forskningstorget 2019
(Foto: Shane Colvin/UiO).

33 boder fra 19 forskjellige forskningsmiljøer er representert på Forskningstorget. Åpningstidene er 09-17.00 fredag og 10-17.00 lørdag.

Løsningen ble også avslørt på Facebook-sidene når boden stengte på lørdag: Løsningen på mysteriet: Torstein Karlsen er den skyldige

Emneord: Forskningstorget, Bærekraft, COSER Av Magnus Heie, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Publisert 20. sep. 2019 15:38 - Sist endret 6. feb. 2020 11:35