ILS i media: Aftenposten 14.01.2014

Elever bruker for mye tid på ikke-faglig nettbruk, er konklusjonen i en ny doktorgradsavhandling. Men det er strid om hvordan problemet bør løses.

Marte Blikstad-Balas

Flere undersøkelser viser at PC-ens inntog i klasserommet har ført til store mengder ikke-faglig surfing.

- Min forskning viser at elevene har veldig stor frihet til å velge hvordan de skal løse oppgavene sine på PC-en. Konsekvensen blir at veldig mye av undervisningstiden går med til annet enn fagteksten, sier doktorgradsstipendiat Marte Blikstad-Balas ved Universitetet i Oslo.

Som en del av hennes avhandling utstyrte hun fire videregåendeelever i Oslo med hodekameraer for å observere hva de gjorde i timen. Noen hadde som fast ritual å starte timen med å åpne Word for å notere fra klasseundervisningen. Men de noterte lite. Derimot spilte de spill, satt på sosiale medier, leste blogger og surfet nettaviser mens læreren snakket.

Hun har kombinert disse undersøkelsene med intervjuer og en kvantitativ spørreundersøkelse om bruken av Wikipedia i timene.

- For flere av elevene i min studie er det faktisk normen heller enn unntaket at de fyller skoletimene med ting som ikke har noe særlig med skole å gjøre, sier Blikstad-Balas.

Publisert 14. jan. 2014 08:52 - Sist endret 14. jan. 2014 08:52