ILS i media: Spilleglede i idrett og foran skjerm

Mange foreldre både bekymrer seg og diskuterer barns bruk av sosiale medier og hvor mye de skal spille dataspill. Nylig intervjuet Asker og Bærum budstikke førsteamanuensis Øystein Gilje ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) om temaet.

I prosjektet Læring på tvers, ser førsteamanuensis Øystein Gilje nærmere på hva som kjennetegner det å delta i sosiale dataspill og være svært aktiv på sosiale medier.

Øystein gilje. Foto: privat
Øystein Gilje. Foto: privat.

Gilje mener dataspill i hovedsak er en sosial aktivitet, og at dette skaper noen sosiale forpliktelser mellom spillerne som ikke alltid er så enkle å forstå for foreldre som har middagsmaten klar på bordet.

Les oppslaget i Asker og Bærum budstikke her.

 

Øystein Gilje samarbeider med forskerne Kari Stefansen og Ingrid Smette på NOVA (hioa.no). I en artikkelserien har forskerne presentert flere av sine funn fra prosjektet. Ett av funnene i prosjektet er at konfliktene gjerne oppstår i hjem der foreldrene ønsker at barna skal drive med idrett, mens de unge selv mest ønsker å spille dataspill,

slik forsker Ingrid Smette forklarer i et annet oppslag i avisen.

 

 

Publisert 17. feb. 2016 15:06 - Sist endret 19. feb. 2016 12:25