Camilla Gudmundsdatter Magnusson

Bilde av Camilla Gudmundsdatter Magnusson
English version of this page
Mobiltelefon +47 93201481 932 01 481
Rom 604, 6.etasje NHA
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Klasseromsforskning, norskdidaktikk, lesestrategier, kritisk literacy, litteraturdidaktikk, livsmestring i norskfaget, scaffolding, observasjonsmanualer, læreres profesjonsfaglige utvikling.

Pågående aktiviteter

Postdoktor i QUINT (Quality in Nordic Teaching) med prosjektet "Critical Literacy Instruction in Contemporary Nordic Classrooms" (2021-2024)

Forskning på bruk av tekster, eksplisitt undervisning og klasseromsdialoger i LISA Nordic-prosjektet (QUINT)

Forskning på temaet livsmestring i norskfaget i EDUCATE-prosjektet

Forskning på kritisk literacy i lærerutdanning (KritLiLU)

 

Bakgrunn

Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og faglig leder i prosjektet Video to Support Excellence in Teaching (VIST), UiO (2020-2021)

Stipendiat i prosjektet Linking Instruction and Student Achievement (LISA) (2016-2020)

Høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus (2015-2016)

Lektor ved Frederik II vgs. i Fredrikstad (2010-2015) og ved Kirkeparken vgs. i Moss (2006-2010)

Master i nordisk litteratur, Humanistisk fakultet, UiO (2006)

Publikasjoner

  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Luoto, Jennifer Maria & Blikstad-Balas, Marte (2023). Developing teachers’ literacy scaffolding practices—successes and challenges in a video-based longitudinal professional development intervention. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 133. doi: 10.1016/j.tate.2023.104274. Fulltekst i vitenarkiv
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2021). Reading Literacy Practices in Norwegian Lower- Secondary Classrooms: Examining the Patterns of Teacher Questions. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2020.1869078. Fulltekst i vitenarkiv
  • Magnusson, Camilla G. (2020). Examining the polestar of reading comprehension: one teacher's instruction in one L1 classroom and students' metacognitive knowledge of reading. L1-Educational Studies in Language and Literature. ISSN 1567-6617. doi: 10.17239/L1ESLL-2020.20.01.18.
  • Magnusson, Camilla G. & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 4. Norske elevers kunnskap om strategier for leseforståelse. I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISSN 9788215040059. s. 79–106. doi: 10.18261/9788215040066-2020-04. Fulltekst i vitenarkiv
  • Weyergang, Cecilie & Magnusson, Camilla G. (2020). Kapittel 3. Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018? I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISSN 9788215040059. s. 46–78. doi: 10.18261/9788215040066-2020-03. Fulltekst i vitenarkiv
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Roe, Astrid & Blikstad-Balas, Marte (2018). To What Extent and How Are Reading Comprehension Strategies Part of Language Arts Instruction? A Study of Lower Secondary Classrooms. Reading Research Quarterly. ISSN 0034-0553. doi: 10.1002/rrq.231.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Luoto, Jennifer Maria (2023). High-Level Classroom Discourse in Language Arts Lessons across Nordic Contexts.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2023). Pre-Service Students’ Perceptions of Critical Literacy Teaching.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2023). Moments of Critical Potentiality: Investigating Critical Literacy Instruction Across Nordic L1 Classrooms.
  • Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Doetjes, Gerke (Gerard); Mathé, Nora Elise Hesby; Dodou, Katherina & Barreng, Rebecca Linnéa Söderström [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2023). Hvordan fungerer livsmestring i norske klasserom?
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Dodou, Katherina & Brevik, Lisbeth M. (2023). Det leses mye autentisk litteratur i norske klasserom. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter & Blikstad-Balas, Marte (2022). Video-based Instructional Coaching in Professional Development: Challenges to Implementation of Scaffolding Elements in Secondary Literacy Instruction.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2022). Investigating Critical Literacy Instruction through Videotaped Lessons Across Nordic L1 Classrooms – Issues and Tensions in Conceptualization and Operationalization.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2020). Bokanmeldelse av Kritisk teori i litteraturundervisningen av T. K Samoilow & P. E. Myren-Svelstad. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 14(3). doi: 10.5617/adno.8103.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2019). Reading Comprehension Instruction and Students’ Metacognitive Awareness in One Effective L1 Classroom at the Lower-Secondary Level.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2019). One teacher’s reading comprehension instruction in one classroom in grade 8, 9 and 10.
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2019). I hvilken grad og hvordan er leseforståelsesstrategier integrert i norskundervisning på ungdomstrinnet?
  • Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2017). Reading Comprehension Strategies Instruction in Norwegian Secondary Classrooms .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. aug. 2016 12:55 - Sist endret 10. jan. 2024 10:46