Camilla G. Magnusson
Universitetslektor
-
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

English version of this page
E-post
c.g.magnusson@ils.uio.no
Mobiltelefon
+47 93201481
932 01 481
Rom
601, 6.etasje NHA
Brukernavn
Besøksadresse
Moltke Moes vei 35
Niels Henrik Abels hus
0851 OSLO
Postadresse
Postboks 1099 Blindern
0317 OSLO
Andre tilknytninger
Det utdanningsvitenskapelige fakultet
(Student)
Faglige interesser
Norskdidaktikk, lesestrategier, lærerspørsmål relatert til tekst, observasjonsmetodologi, litteraturdidaktikk.
Pågående aktiviteter
Doktorgradsprosjekt tilknyttet LISA (Linking Instruction and Student Achievement). Om bruk leseopplæring i norskfaget på ungdomstrinnet.
Bakgrunn
Høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus
Medforfatter av læreverket Moment vg3 (2016) fra Cappelen Damm Undervisning
Lektor ved Frederik II vgs. i Fredrikstad og Kirkeparken vgs. i Moss
Master i nordisk litteratur (UiO)
Publikasjoner
- Magnusson, Camilla G. (2021). Reading Literacy Practices in Norwegian Lower-Secondary Classrooms: Examining the Patterns of Teacher Questions. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. . doi: 10.1080/00313831.2020.1869078
- Magnusson, Camilla G. (2020). Examining the polestar of reading comprehension: one teacher's instruction in one L1 classroom and students' metacognitive knowledge of reading. L1-Educational Studies in Language and Literature. ISSN 1567-6617. . doi: 10.17239/L1ESLL-2020.20.01.18 Vis sammendrag
- Magnusson, Camilla G. & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 4. Norske elevers kunnskap om strategier for leseforståelse, I: Tove Stjern Frønes & Fredrik Jensen (red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISBN 9788215040059. s 79 - 106 Fulltekst i vitenarkiv.
- Weyergang, Cecilie & Magnusson, Camilla G. (2020). Kapittel 3. Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018?, I: Tove Stjern Frønes & Fredrik Jensen (red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISBN 9788215040059. s 46 - 78 Fulltekst i vitenarkiv.
- Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Roe, Astrid & Blikstad-Balas, Marte (2018). To What Extent and How Are Reading Comprehension Strategies Part of Language Arts Instruction? A Study of Lower Secondary Classrooms. Reading Research Quarterly. ISSN 0034-0553. . doi: 10.1002/rrq.231
- Fodstad, Lars August; Minken, Martin; Norendal, Audhild; Magnusson, Camilla G.; Lånke, May; Østmoe, Tor Ivar; Blikstad-Balas, Marte; Hjortland, Ole Thomassen & Antonsen, Pål Fjeldvig (2020). Moment. Norsk for studieforberedende. VG1. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202597337. 463 s.
- Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2013). Moment VG3 Norsk for studieforberedende. Cappelen Damm AS. ISBN 978-90-04-29657-2.
- Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2019). I hvilken grad og hvordan er leseforståelsesstrategier integrert i norskundervisning på ungdomstrinnet?.
- Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2019). One teacher’s reading comprehension instruction in one classroom in grade 8, 9 and 10. Vis sammendrag
- Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2019). Reading Comprehension Instruction and Students’ Metacognitive Awareness in One Effective L1 Classroom at the Lower-Secondary Level.
- Magnusson, Camilla Gudmundsdatter (2017). Reading Comprehension Strategies Instruction in Norwegian Secondary Classrooms.
Publisert 15. aug. 2016 12:55
- Sist endret 16. aug. 2019 09:37