Dag T Oddssøn Fjeldstad
Senior
English version of this page
E-post
d.t.o.fjeldstad@ils.uio.no
Brukernavn
Besøksadresse
0851 OSLO
Niels Henrik Abels hus
Moltke Moes vei 35
Blindern
Publikasjoner
-
Fjeldstad, Dag (2009). Undervisning - virksomhet med mange ansikter. I Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Red.), Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01455-5. s. 89–105.
-
Fjeldstad, Dag (2009). Samfunnskunnskap som samtidskunnskap - og litt til. I Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Red.), Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01455-5. s. 251–272.
-
Mikkelsen, Rolf & Fjeldstad, Dag (2008). Samfunnsfaglig dannelse som demokratiforberedelse - konvensjon og kritikk. I Arneberg, Per & Briseid, Lars Gunnar (Red.), Fag og danning -- mellom individ og fellesskap. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-0740-4. s. 125–141.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Samfunnskunnskap som samtidskunnskap - og litt til. I Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Red.), Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01182-0. s. 247–268.
-
Fjeldstad, Dag & Mikkelsen, Rolf (2004). Strong democratic competence does not automatically lead to strong engagement and participation. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 39(6), s. 621–632.
-
Mikkelsen, Rolf & Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Skole og demokratiopplæring. I Engelstad, Fredrik & Ødegård, Guro (Red.), Ungdom, makt og mening. Gyldendal Akademisk. ISSN 82-05-31533-7. s. 21–48.
-
Ekman, Tiina; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Munck, Ingrid (2002). Learning Democracy, Learning Democracy. Skolverket. s. 82–90. Vis sammendrag
-
Andersen, Erik; Arntzen, Toril; Fjeldstad, Dag T Oddssøn; Songe-Møller, Eva; Nygård, Trond & Watkinson, Ellen [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (1997). Hvordan møte en ny klasse? Håndbok for klassestyrere. NKI Forlaget, Bekkestua. ISSN 82-562-4095-4. s. 11–19.
-
Fjeldstad, Dag (2009). Lesing i samfunnsfag . opplevelse, innlevelse og erkjennelse. I Traavik, Hilde; Hallås, Oddrun & Ørvig, Anne (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01388-6. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag (2009). Om bruk av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfagene.
-
Fjeldstad, Dag (2009). Om den gode lærer - idag.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Undervisning - virksomhet med mange ansikter. I Mikkelsen, Rolf & Fladmoe, Henrik (Red.), Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-01182-0. s. 85–102.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Kunnskapssyn og pedagogisk praksis.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Studiefagets møte med skolefaget -og studentens møte med fagdidaktikken.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Læreren som leder i klasserommet. Foredrag PLOG-prosjektet, Oslo Handelsgymnasium.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Muntlig eksamen samfunnsfag 2007 – oppgavetyper, vurdering og vurderingskriterier.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Innledning til arbeid med læreplanen i samfunnsfag: Konkretisering av k-mål, årstrinn, arbeidsmåter, progresjon, ferdigheter, temaer.
-
Fjeldstad, Dag (2007). Tilpasset undervisning og skolefagene: Differensiering og tilpasning i samfunnsfag(ene).
-
Fjeldstad, Dag (2007). Lesing i samfunnsfag: "...erkjennelse, opplevelse, innlevelse...".
-
Fjeldstad, Dag (2007). Said, Saabye Christensen og Enzensberger: Tre trinn til terrorforståelse - en fagdidaktiserende drøfting forankret i fire læreplanformuleringer.
-
Fjeldstad, Dag (2005). Ironien er ikke postmoderene: om onsdsinnet og vennligsinnet bruk av humor i skolens undervisning.
-
Fjeldstad, Dag (2005). Proposal for setting up a teacher education programme to meet the requirements of the teachers' new professional roles and key competencies in the knowledge based society.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2004). P.O. Enquist som sosiolog: Et forbilde for undervisningen i samfunnskunnskap?
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2004). Det er morsomt å undervise. Men er det like morsomt å lære?
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2004). Tekstidealer og formidlingsidealer: forsøk på å nå dem i lærebøker.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Om skjønnlitteratur som erkjennelsesform I samfunnskunnskap: Fagdidaktiske refleksjoner over "Populærmusikk fra Vittula.".
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Demokratiundervisning og verdier.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). Pedagogiske bølgebevegelser. Eller er det egentlig mot(e)kulturer? Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 10(3), s. 4–6.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2003). On teaching democracy, democratic education and political socialization within the classroom.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2002). Demokratiundervisning som ferdighetstrening.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Barn og unge mellom varige verdier og flyktige valg.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Humaniora i videregående skole: Katekese, kanon eller katarsis?
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Concepts of Confidence and Political Participation in Norden and other European Regions. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2001). Demokratiske holdninger og fredelige handlinger - en kombinasjon for temperamenter på lavbluss? Noen synspunkter på politiske holdninger blant norske 14-åringer i Civic Education Study. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Demokratisk kompetanse kan ikke måles, men kan vi si noe om den likevel? Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). Kunnskapen er en hengemyr. La oss prøve å holde oss så høyt oppe som mulig. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 1, s. 3–8. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). For mye teori kan være upraktisk. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 3, s. 3–5. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1998). En petit om didaktisk fantasi. Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. 4, s. 8–10. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1997). Ibsenismen - i lys av sosiokulturelle trekk i samtiden.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1996). Renessansens kjærlighetsoppfatning.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1996). Kjærlighet i samfunnsfagene. Apollon : Forskningsmagasin for Universitetet i Oslo. ISSN 0803-6926. 3, s. 8–12. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1996). "Idioten" - og annen idealisme.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1995). Skjønnlitteratur og teater som kilde til kunnskap om et samfunn.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1995). Noe om "Nattherberget". Program til "Nattherberget" av Maxim Gorkij.
-
Fjeldstad, Dag & Mikkelsen, Rolf (2013). Demokrati og lærerbevissthet. Konferanserapport Nordisk demokratikonferanse for lærerutdanninger på Voksenåsen i Oslo 22. og 23. oktober 2012. Acta Didactica Oslo. ISSN 978-82-93292-00-5.
-
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag & Lauglo, Jon (2011). Morgendagens samfunnsborgere. Norske ungdomsskolers prestasjoner og svar på spørsmål. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. ISSN 978-82-90904-94-9.
-
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag & Lauglo, Jon (2010). Hva vet og hva mener norske ungdomsskoleelever om Holocaust, nazisme og rasisme? Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. ISSN 978-82-90904-92-5.
-
Fjeldstad, Dag ; Mikkelsen, Rolf & Lauglo, Jon (2010). Demokratisk beredskap. Kortrapport om norske ungdomsskoleelevers prestasjoner og svar på spørsmål i den internasjonale demokratiundersøkelsen International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2009). Universitetet i Oslo.
-
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Ellingsen, Hein (2002). Demokratisk beredskap og engasjement hos elever i videregående skole i Norge og 13 andre land. Civic Education Study Norge 2002. Institutt for lærerutdanning.. ISSN 82-90904-70-3. 4/2002(4).
-
Mikkelsen, Rolf; Buk-Berge, Elisabeth; Ellingsen, Hein; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Sund, Annette (2001). Demokratisk beredskap og engasjement hos 9. klassinger i Norge og 27 andre land. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo. ISSN 1502-2013. 1. Vis sammendrag
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Prosjektrapport 2: Forbrukerlære i lærebøkene for 6. og 9. klasse - L 97. Forbrukerrådet / Barne- og familiedepartementet.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (2000). Prosjektrapport 3: Forbrukerlære i lærebøkene for 7. og 10. klasse - L 97. Forbrukerrådet / Barne- og familiedepartementet.
-
Fjeldstad, Dag T Oddssøn (1999). Prosjektrapport 1: Forbrukerlære i lærebøkene for 5. og 8. klasse - L 97. Forbrukerrådet og Barne- og familedepartementet. Vis sammendrag
-
Ellingsen, Hein; Fjeldstad, Dag T Oddssøn & Skram, Harald Frode (1994). Bør Norge bli medlem av EU. Undervisning om EU-spørsmålet. Idéhefte. Nasjonalt læremiddelsenter..
Publisert
6. aug. 2010 09:12
- Sist endret
4. mai 2017 13:04