Eyvind Elstad

Bilde av Eyvind Elstad
English version of this page
Telefon +47-22857613
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Profesjonell utvikling, utdanningsledelse, skolereformer, lærervurdering, lærerutdanning, læreres arbeid og fagforeninger, utdanningspolitikk, evaluering av læreres arbeid, IKT og utdanning

Undervisning

Forskningstermin 2017 (høst), 2018)

Utdanning

Dr. Polit. (1996), Universitetet i Oslo

Cand. Oecon. (1988), Universitetet i Oslo

Cand. Philol. (1981), Universitetet i Oslo

Priser

  • Beste artikkel 2008: British Educational Leadership Management & Administration Society (http://www.sagepub.net/belmas/default.aspx?page=emal).
  • Fremragende artikkel 2016: Emerald Literati Network Awards for Excellence (http://www.emeraldgrouppublishing.com/authors/literati/awards.htm?year=2016 )

Verv

2013-2017: Leder av faggruppen i utdanningsledelse

2010- 2017: Leder av forskergruppen TEPEC

2004-2007: Avdelingsleder for forskning og utvikling, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

1999-2001: Visebestyrer, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo 

1989-1992: Studiesjef, Norges Markedshøyskole

1988: Leder av revisorstudiet, Skatteetatskolen

Stillinger

2008- nå: Professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo 

2015-2016: professor II (20% stilling), Høgskolen Stord/ Haugesund

1996-2007: Førsteamanuensis, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.

1993-1996: Stipendiat Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.

Forskningsprosjekter

Understanding the nature of the technology-filled classroom (2002-2006).

ASAP: Achieving School Accountability in Practice (2005-2008).

Kunnskapsløftet fra ord til handling (2006-2009)

Accountability systems and uses of tests (2009-2011).

ERA: Evidence in Education Research and Assessment -Repercussions and Resonance (2009-12).

EMAIL: Educational Management: Aspects Influencing Learning (2010-2015).

EMAIL2: Educational Management: Aspects Influencing Learning, phase 2 (2012-2017).

NORDMENT (2012-2017).

COTED (2016-2018).

TESTE: Teaching Evaluation in Schools and Teacher Education (Forprosjekt Norges Forskningsråd)

“Learning in the 21th century: Capitalizing on students’ digital strengths; compensating for their desired capabilities” (Norges Forskningsråd).

Emneord: Læring og utdanning, Utdanningsledelse, Kunnskap i skolen, Kvantitative utdanningsanalyser, Utdanningsreformer, Styring av skolen

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Elstad, Eyvind (ed.) (2016). Digital Expectations and Experiences in Education. Sense Publishers.  ISBN 9789463006460.  270 s. Vis sammendrag
  • Elstad, Eyvind (ed.) (2016). Educational Technology and Polycontextual Bridging. Sense Publishers.  ISBN 978-94-6300-643-9.
  • Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (red.) (2014). Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  353 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Brandmo, Christian; Tiplic, Dijana & Elstad, Eyvind (2018). Predictors of department heads’ motivation: The key role of relational trust in schools.
  • Elstad, Eyvind & Lejonberg, Eli (2018). Developing new tools for mentoring in teacher education.
  • Sandvik, Lise Vikan; Lejonberg, Eli; Solhaug, Trond & Elstad, Eyvind (2018). Mentor integration in teacher education.
  • Elstad, Eyvind (2017). DIGITAL EXPECTATIONS AND EXPERIENCES: THE GAP BETWEEN THE PROMISE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY AND THE EXPERIENCES. Vis sammendrag
  • Eriksen, Harald; Lejonberg, Eli; Christophersen, Knut-Andreas & Elstad, Eyvind (2017). When Pupils Evaluate Student Teachers: Does Anonymous Evaluation by Pupils Provide Useful Information?.
  • Elstad, Eyvind (2016). Introduction, In Eyvind Elstad (ed.),  Educational Technology and Polycontextual Bridging.  Sense Publishers.  ISBN 978-94-6300-643-9.  Introduction.  s ix - xiv
  • Elstad, Eyvind (2016). Introduction, In Eyvind Elstad (ed.),  Digital Expectations and Experiences in Education.  Sense Publishers.  ISBN 9789463006460.  Introduction.  s vii - ix
  • Elstad, Eyvind & Christophersen, Knut-Andreas (2016). Klasseledelse og undervisning i teknologitette klasserom. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (4), s 36- 40
  • Tiplic, Dijana; Brandmo, Christian; Elstad, Eyvind; Steingrímsdóttir, María & Engilbertsson, Guðmundur (2016). Antecedents of collaborative-oriented professional learning activities among Icelandic beginning teachers.
  • Brandmo, Christian; Tiplic, Dijana & Elstad, Eyvind (2015). Antecedents of collaboration-oriented learning activities among beginning teachers: Evidence from Denmark.
  • Elstad, Eyvind (2015). En stor andel nyutdannede lærere velger å forlate yrket. hvorfor?.
  • Elstad, Eyvind (2015). Lærerprofesjonen med vekt på profesjonsutvikling.
  • Elstad, Eyvind (2015). Strategisk læring.
  • Elstad, Eyvind; Lejonberg, Eli & Christophersen, Knut-Andreas (2015). Vurdering av lærerens arbeid. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (4), s 58- 62
  • Eriksen, Harald & Elstad, Eyvind (2015). Antecedents for teacher student’s perceived usefulness of teacher evaluation.
  • Brandmo, Christian; Ferguson, Leila Eve; Elstad, Eyvind & Tiplic, Dijana (2014). New and Experienced Teachers’ Trust in Sources of Pedagogical Knowledge and Implications for Motivation.
  • Brandmo, Christian; Nesje, Katrine; Tiplic, Dijana & Elstad, Eyvind (2014). Components of teachers' work motivation: What motivates students to become teachers and what motivate teachers to stay?.
  • Elstad, Eyvind (2014). Lærervurdering - en krevende øvelse. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3), s 19- 25
  • Elstad, Eyvind (red.) (2014). Rapport til drøfting i GNIST-partnerskapet.
  • Brandmo, Christian; Tiplic, Dijana & Elstad, Eyvind (2013). Principals’ Achievement Goals for Leading.
  • Elstad, Eyvind (2013). Perspektiver på elevers læringsmiljø.
  • Elstad, Eyvind (2013). Veiledning av nyutdannede lærere og lærersertifisering. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (2), s 10- 15
  • Tiplic, Dijana; Brandmo, Christian & Elstad, Eyvind (2013). Antecedents of Norwegian beginning teachers' turnover intentions.
  • Tiplic, Dijana; Brandmo, Christian & Elstad, Eyvind (2013). Work motivation in school: Predictors of beginning teachers' intent to leave.
  • Brandmo, Christian; Elstad, Eyvind & Tiplic, Dijana (2012). Jobbmotivasjon i skolen.
  • Elstad, Eyvind (2012). Elevers selvdisiplin og lærerens rolle. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (2), s 56- 59
  • Elstad, Eyvind (2012). Er evidensbasert lærerutdanning mulig og ønskelig.
  • Elstad, Eyvind (2012). Hva sier forskning om effektiv undervining?.
  • Elstad, Eyvind (2012). Målinger og skoleforbedringsarbeid, I: Stavanger kommune Stavanger kommune (red.),  Stavangerskolen 2012, Innhold, kvalitet og utfordringer. Kvalitets- og utviklingsmelding 2012.  Stavanger kommune.  Kap 2.
  • Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind & Turmo, Are (2010). De menneskelige relasjonenes betydning for lærernes ytelse. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3), s 29- 31

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:11 - Sist endret 31. juli 2018 08:41