Gerard Doetjes

Faglige interesser
Likheter mellom språk som utgangspunkt for språklæring
Oppbyggingen av ordforrådet i tysk
Fremmedspråkfagets posisjon i norsk skole
Fremmedspråklærerutdanning
Undervisning
PPU heltid
PPU deltid
Profesjonsemnene i Lektorprogrammet
Masterveiledning
2017: Jurgen Visscher (biveileder)
2020: Johanna Toresen
2021: Sarah Aspli (biveileder), Hanne Mæland, Timm Seitz
2023: Silje Eikrem Isakidis (biveileder), Inger Marit Linvollen, Fredrik Mathiassen
Bakgrunn
Arbeidserfaring
2016- Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (førsteamanuensis)
2015-2016 Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning (studieleder)
2007-2015 Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen (FoU-koordinator, seksjonsleder)
2005-2006 Selvstendig oversetter tysk-nederlandsk
2002-2005 Universität Hamburg, Sonderforschungsbereich 538 Mehrsprachigkeit (stipendiat)
Utdanning
2019 Universitetet i Oslo, Utdanningslederprogrammet
2014 Høgskolen i Østfold, Høgskolepedagogikk
2010 Universität Hamburg, PhD i lingvistikk (nordiske språk)
2002 Rijksuniversiteit Groningen, MA i nordiske språk
Andre oppgaver
Medlem i hjemmestyret for Det tysk-norske studiesenter (DNSZ) i Kiel (2021-nå)
Medlem i UiOs skikkethetsnemnd (2020-nå)
UiO-representant i UHR-LU sitt fagorgan for PPU og Lektorutdanning (2019-nå)
Undervisningsleder med ansvar for PPU og Utdanningsledelse (2019-nå)
UHR-representant i Udirs referansegruppe for Fagfornyelsen (2020-2021)
Områderedaktør for fremmedspråk i Acta Didactica (2014-2020)
Publikasjoner
-
Doetjes, Gerke & Gooskens, Charlotte S. (2021). Deutsch leicht gemacht? Eine Untersuchung zum Einsatz von transparenten Wörtern in einem norwegischen Lehrbuch für DaF-Anfänger. Deutsch als Fremdsprache. ISSN 0011-9741. 2021(1), s. 25–34.
-
Doetjes, Gerke (2019). Fransk, spansk og tysk i ungdomsskolen etter Kunnskapsløftet: styrket eller ikke? Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN 1894-2245. 2018(2), s. 28–56. Fulltekst i vitenarkiv
-
Doetjes, Gerard (2017). Englisch und weitere Fremdsprachen in der norwegischen fellesskole – Erfahrungen und Herausforderungen. I Chilla, Solveig & Vogt, Karin (Red.), Heterogenität und Diversität im Englischunterricht. Peter Lang Publishing Group. ISSN 9783653063561. s. 33–54.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2012). Fremmedspråk i norsk arbeidsliv: gapet mellom behov og etterspørsel. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 6(1). doi: 10.5617/adno.1075.
-
Doetjes, Gerke & Gooskens, Charlotte S. (2009). Skriftsprogets rolle i den dansk-svenske talesprogsforståelse. Språk och stil: Tidskrift för svensk språkforskning. ISSN 1101-1165. 2009(19).
-
Doetjes, Gerke (2007). Understanding differences in inter-Scandinavian language understanding, Receptive multilingualism : linguistic analyses, language policies and didactic concepts. John Benjamins Publishing Company. ISSN 1571-4934. s. 217–230.
-
Doetjes, Gerke & Van Bezooijen, Renée (2007). Miniporträt Friesisch, EuroComGerm ? Die sieben Siebe: Germanische Sprachen lesen lernen. Shaker Verlag. s. 239–253.
-
Chilla, Solveig; Doetjes, Gerke (Gerard); Vogt, Karin; Filk, Christian; Gillespie, Astrid & Odenwald, Sarah [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). Digital and inclusive challenges for Norwegian and German Learning and Education (DINGLE): A Pilot Study.
-
Bauer, Karen & Doetjes, Gerke (Gerard) (2022). Wortschatzarbeit im Deutschunterricht.
-
Chilla, Solveig; Doetjes, Gerke (Gerard); Vogt, Karin; Gillespie, Astrid; Odenwald, Sarah & Tsagari, Dina [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2021). Standortbestimmung für einen digital-inklusiven Fremdsprachenunterricht im Projekt DINGLE: Wie vorbereitet sind angehende Lehrkräfte?
-
Doetjes, Gerke (Gerard) (2021). Inklusiver Fremdsprachenunterricht in Norwegen.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Hartvigsen, Kirsten Marie; Sylvén, Liss Kerstin & Olsson, Eva (2021). CLIL instruction in Norway and Sweden: Challenges and benefits.
-
Sandvik, Lise Vikan & Doetjes, Gerke (2020). Elever som ikke velger fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år på videregående. Adresseavisen. ISSN 0805-3804.
-
Doetjes, Gerke & van Bezooijen, Renée (2019). Friesisch. I Duke, Janet (Red.), EuroComGerm. Germanische Sprachen lesen lernen. Seltener gelernte germanische Sprachen. Shaker Verlag. ISSN 978-3-8440-6412-4. s. 81–98.
-
Doetjes, Gerard & Vestre, Eskil Olaf (2015). Fremmedspråk; et fag for alle.
-
Doetjes, Gerard (2015). English teaching in Norway and Baden-Württemberg.
-
Doetjes, Gerard (2015). Migration, Mehrsprachigkeit und Sprachenunterricht in Norwegen.
-
Doetjes, Gerard (2015). Inklusion im Fremdsprachenunterricht.
-
Doetjes, Gerard (2015). Im Gespräch, im Mehrgespräch.
-
Doetjes, Gerard (2015). Fra språkelev til språkstudent.
-
Doetjes, Gerard & Vestre, Eskil Olaf (2015). Studiepoengproduksjon i fransk, spansk og tysk i 2012-2013 og 2013-2014.
-
Doetjes, Gerard (2015). Engelsk og fremmedspråk i videregående opplæring 2014-15: stabil situasjon for språkfagene.
-
Doetjes, Gerard (2015). Elevenes valg av fremmedspråk på ungdomstrinnet. En analyse av utviklingen siden innføringen av Kunnskapsløftet.
-
Doetjes, Gerard (2015). Om frisisk - det "nordiske" nabospråket i Nederland. I Aasbrenn, Magne (Red.), Aust i Vika 2015. Årbok for Østfold Mållag. Østfold Mållag. ISSN 978-82-9991-8633. s. 58–61.
-
Vestre, Eskil Olaf & Doetjes, Gerard (2014). Rift om studieplassene i utradisjonelle språkfag.
-
Vestre, Eskil Olaf & Doetjes, Gerard (2014). Engelsk og fremmedspråk i videregående opplæring 2013-14.
-
Doetjes, Gerard (2014). Framandspråk i ungdomsskulen: Er fransk i fare?
-
Bjørke, Camilla & Doetjes, Gerard (2014). Linguistic diversity in the foreign language classroom.
-
Doetjes, Gerard (2013). Samordna opptak 2013: engelsk og framandspråk stabilt på lågt nivå.
-
Doetjes, Gerard (2013). Engelsk og framandspråk i vidaregåande opplæring 2012-2013 (notat).
-
Doetjes, Gerard (2013). Fremmedspråk på ungdomstrinnet: store regionale forskjeller.
-
Doetjes, Gerard & Vold, Eva Thue (2013). Større fremmedspråktilbud forutsetter kvalifiserte faglærere. Utdanningsnytt.no.
-
Doetjes, Gerke (2012). Fremmedspråk på ungdomsskolen: Spansk, tysk og fransk dominerer bildet. Notat 5/2012.
-
Doetjes, Gerke (2012). Samordna opptak 2012: Like mange søkjarar til engelsk og framandspråk som i fjor. Notat 3/2012.
-
Doetjes, Gerke (2012). Framandspråk i vgs. 2011-12: Spansk størst, sterk auke i nivå II og nivå IIII. Notat 2/2012.
-
Doetjes, Gerke (2012). GSI 2011-2012: Flere velger fremmedspråk på ungdomstrinnet. Notat 1/2012.
-
Gundersen, Daniel & Doetjes, Gerke (2012). Japansk i verden.
-
Doetjes, Gerard (2012). Om gamle byar og gamle språk. I Aasbrenn, Magne (Red.), Aust i Vika 2012. Årbok for Østfold Mållag. Kvitveis forlag. ISSN 978-82-999186-0-2. s. 7–10.
-
Doetjes, Gerke & Kristian, Elena (2011). Fremmedspråk. Tiltaksplan for fremmedspråk.
-
Grøtan, Teresa; Doetjes, Gerke & Berg, Vigdis (2011). Ut i verden! Informasjonshefte om internasjonalisering i grunnopplæringen.
-
Doetjes, Gerke (2011). Nabospråket tysk. I Aasbrenn, Magne (Red.), Aust i Vika 2010-2011. Årbok for Østfold Mållag. Østfold Mållag. ISSN 978-82-993615-9-0.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2011). Framandspråk i skulen. Situasjonen i dag og behov for språkkunnskapar i åra framover. I Aasbrenn, Magne (Red.), Aust i Vika 2010-2011. Årbok for Østfold Mållag. Østfold Mållag. ISSN 978-82-993615-9-0.
-
Doetjes, Gerke (2011). “Empowering Language Professionals”– overblikk over ECMLs 3. program (2008-2011).
-
Doetjes, Gerke (2011). Samordna opptak 2011 – økende interesse for fremmedspråk, men fortsatt få søkere.
-
Doetjes, Gerke (2011). Fremmedspråk i videregående opplæring 2010-2011: Flere elever velger nivå II og III.
-
Doetjes, Gerke (2011). Elevtall ungdomsskolen 2010-2011 – utvidet analyse.
-
Doetjes, Gerke (2011). Elevtall ungdomsskolen 2010-2011: stabil situasjon for språkfagene.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2011). Fremmedspråk på universiteter og høyskoler - status for studieåret 2009-10. Notat 2/2011.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2011). Ny arbeidsmarkedsmonitor: fremmedspråk fortsatt sjelden krav i stillingsutlysninger. Notat 7/2011.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2010). Samarbeidsmodeller for tilbud av programfag innen fremmedspråk. Notat 6/2010.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2010). Engelsk og andre fremmedspråk sjelden nevnt i stillingsutlysninger. Notat 5/2010.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2010). Fremmedspråk i videregående opplæring 2009-2010. Notat 4/2010.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2010). Fremmedspråk på barnetrinnet - teoretisk grunnlag. Notat 3/2010.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Baran, Mukkader; Beiler Rodrick, Ingrid & Brkan-Masud, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO. ISSN 978-82-69249.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke; Bakken, Jonas; Baran, Mukadder; Beiler, Ingrid Rodrick & Brkan-Musad, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-69249. Fulltekst i vitenarkiv
-
Doetjes, Gerard; Carrai, Debora & Vold, Eva Thue (2017). Språk uten grenser. En rapport om nettbasert språkopplæring. Kompetanse Norge. ISSN 978-82-7724-264-4.
-
Doetjes, Gerard (2014). Tiltaksplan for programfag innen fremmedspråk. Sluttrapport. Fremmedspråksenteret.
-
Doetjes, Gerard (2013). Nye fremmedspråk i skolen - Sluttrapport for kinesisk- og arabiskprosjektene. Fremmedspråksenteret. ISSN 1890-3622.
-
Myrvold, Pernille & Doetjes, Gerard (2013). ARABISK. Fagplanarbeid på Stavanger katedralskole, s. 52-66.(Inkluderer to vedlegg av John Erik Sætren om utfordringer vedr. data/IKT i arabiskfaget). Fremmedspråksenteret. ISSN 978-82-8195-063-4.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2012). Valg av fremmedspråk i videregående opplæring - en kartlegging. Fremmedspråksenteret. ISSN 978-82-8195-058-0.
-
Doetjes, Gerke (2010). Akkommodation und Sprachverstehen in der interskandinavischen Kommunikation. Universität Hamburg.
-
Heimark, Gunn Elin; Doetjes, Gerke & Trandem, Beate (2008). Praktisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen Rapport fra en intervjuundersøkelse. Fremmedspråksenteret. Vis sammendrag
-
Lindemann, Beate & Doetjes, Gerke (2008). Læring av fremmedspråk og motivasjon for språklæring etter innføringen av Kunnskapsløftet. Fremmedspråksenteret. Vis sammendrag
-
Doetjes, Gerke & Ostad, Johanne (2008). Språk & språkundervisning 3/2008. LMS/Fremmedspråksenteret. Vis sammendrag
-
Hellekjær, Glenn Ole; Doetjes, Gerke & Trandem, Beate (2007). Fremmedspråk i norsk næringsliv - engelsk er ikke nok! Fremmedspråksenteret. Vis sammendrag