Ingrid Rodrick Beiler

Bilde av Ingrid Rodrick Beiler
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels hus 3. etasje

Faglige interesser

Engelsk språk og engelskdidaktikk, flerspråklighet, skriving, interkulturell kompetanse, nyankomne elever, sosiolingvistikk i utdanningskontekster, lingvistisk etnografi, klasseromsforskning

Undervisning

PPU3210: Undervisning og læringsforløp

PROF3025: Ledelse av elevers læring

PPU 3220: Vurdering og tilpasset opplæring

PROF4045: Tilrettelegging for elevers læring

Veiledning

Hovedveileder for masterstudent Rakel Ødegaard Skaugen (2020)
Biveileder for masterstudent Kristina Jusufi (2018)
Biveileder for masterstudent Hafsa Warsame (2018)
Biveileder for masterstudent Manuela Ianuzzi (2017)

Bakgrunn

Utdanning

M.A. i engelsk som andrespråk (Teaching English to Speakers of Other Languages), American University, Washington, DC, USA (2010)
B.A. i fransk og frankofoni, grunnfag i internasjonale relasjoner, University of Massachusetts, Amherst, USA (2004)

Tilsettinger

Høgskolelektor i engelsk, Høgskolen i Oslo og Akershus, 2014-2016
Lektor i engelsk og fakultetsleder i Palestina, med oppdrag innen programutvikling og lærerutdanning i Irak, 2010-2014
Engelsklærer innen voksenopplæring og høyere utdanning i USA, 2007-2010

Samt erfaring med bistandsarbeid i Palestina (2010-2014) og organisasjonsarbeid i USA (2004-2008) 

Mobilitet og samarbeid

Ansattmobilitet, ESPE École supérieure du professorat et de l'éducation, Universitetet i Strasbourg, Frankrike, juni og desember 2018 (invitert av prof. Andrea Young)

Planleggingskomité for konferansen Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives, et samarbeid mellom SISCO og MultiLing Senter for flerspråklighet.

Planleggingskomité for konferansen Explorations in Ethnography, Language and Communication 8, et samarbeid mellom ILS og MultiLing Senter for flerspråklighet, på vegne av Linguistic Ethnography Forum.

Emneord: Engelskdidaktikk, Flerspråklighet, Klasseromsforskning, Skriving, Læring og utdanning, Sosiolingvistikk, Språktilegnelse, Språkvitenskap og lingvistikk, Lingvistisk etnografi, Engelsk

Publikasjoner

  • Beiler, Ingrid Rodrick; Brevik, Lisbeth M. & Christiansen, Torgeir (2021). Skjermopptak som forskningsmetode i og utenfor klasserommet, I: Cecilie Pedersen Dalland & Emilia Andersson-Bakken (red.),  Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215047508.  Kap..
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick & Dewilde, Joke Ingrid (2020). Translation as Translingual Writing Practice in English as an Additional Language. The Modern Language Journal.  ISSN 0026-7902.  104(3), s 533- 549 . doi: 10.1111/modl.12660 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Marked and Unmarked Translanguaging in Accelerated, Mainstream, and Sheltered English Classrooms. Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation.  ISSN 0167-8507. . doi: 10.1515/multi-2020-0022 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.),  Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215032283.  Chapter 4.  s 92 - 116
  • Rindal, Ulrikke Elisabeth; Beiler, Ingrid Rodrick & Grædler Listuen, Sigrid (2020). Intercultural competence and cultural identities, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.),  Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215032283.  Chapter 9.  s 217 - 236
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2019). Negotiating Multilingual Resources in English Writing Instruction for Recent Immigrants to Norway. TESOL Quarterly.  ISSN 0039-8322.  54(1), s 5- 29 . doi: 10.1002/tesq.535 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Beiler, Ingrid M. Rodrick & Dewilde, Joke Ingrid (2021). Elevers oversettelsespraksiser. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  33(1), s 78- 83
  • Beiler, Ingrid M. Rodrick & Dewilde, Joke Ingrid (2021). Flerspråklige elevers oversettelsesstrategier og holdninger til oversettelse som ledd i engelsk skriving. Liv i skolen.  ISSN 1398-2613.  23(1), s 44- 53
  • Beiler, Ingrid Rodrick & Dewilde, Joke (2021). When we see that kind of language, “someone is going to jail”. Ether – Ethics and Aesthetics for Encountering the Other.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Monitoring Ethical Decision-Making in Classroom Linguistic Ethnography.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Negotiating Classroom Language Policy for English Teaching Across Three Instructional Settings. Vis sammendrag
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Students’ translation practices in linguistically diverse classrooms.
  • Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke; Bakken, Jonas; Baran, Mukadder; Beiler, Ingrid Rodrick; Brkan-Musad, Altijana; Buchholtz, Nils; Hartvigsen, Kirsten Marie; Ødegaard, Marianne & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet).. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Brevik, Lisbeth M.; Flognfeldt, Mona Evelyn & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Livsmestring, mangfold, relevans. Engelskfaget etter fagfornyelsen. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 46- 51
  • Dewilde, Joke & Beiler, Ingrid Rodrick (2020, 02. mars). Ingrid Rodrick Beiler om flerspråklighet i engelskdidaktikk. [Radio].  Podcast Mi Lenga-podden, ILS, UiO.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2019). Flerspråklige strategier i engelsk skriveundervisning. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  31(4), s 26- 31
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2019). Engelskundervisning for ungdommer med sen start i faget.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2019). Negotiating Multilingual Resources in Writing Instruction for Newly Arrived Students in Lower Secondary School.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2019). Quality from participant perspectives: A case of inclusion in multilingual classrooms.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2019). Screen recording of students’ digital writing: A window on alignment of translingual resources.
  • Beiler, Ingrid Rodrick & Dewilde, Joke (2019). Translation as Translingual Writing Practice - Colloquium on Translanguaging Practices in English Language Teaching in Scandinavian Contexts.
  • Beiler, Ingrid Rodrick & Dewilde, Joke (2019). Translation as Translingual Writing Practice in English as an Additional Language - ISB.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2018). Flerspråklige praksiser i engelsk skriveundervisning for nyankomne elever.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2018). Multilingualism as a Resource in English Writing Instruction: Methodological Presentation.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2018). Negotiating Multilingual Practices in English Writing Instruction.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2018). Negotiating multilingual resources in English writing instruction for newly arrived students in lower secondary school (Forhandling om flerspråklige ressurser i engelsk skriveundervisning for nyankomne elever på ungdomstrinnet).
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick & Dewilde, Joke (2018). Translation as translingual writing practice in English as an additional language.
  • Beiler, Ingrid Rodrick (2018). Ressources linguistiques personnelles et expression écrite des élèves en contexte multilingue.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2017). Multilingual Resources in English Writing Instruction.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2017). Multilingualism as a resource in English writing instruction.
  • Haugen, Hans Morten; Beiler, Ingrid Miriam Rodrick; Kjøllesdal, Helge; Hauger, Tyler Dale; Skjeggestad, Marit; Lorentzen, Kari & Lerdahl, Beate Iren (2017). Til kirkesamfunn i Norge: Rettferdighetsteologi og staten Israel. Dagen : kristelig dagblad.  ISSN 0805-4738.
  • Ianuzzi, Manuela; Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2017). MA thesis: What to do with pronunciation? Teachers' approaches to English pronunciation in lower secondary school.
  • Beiler, Ingrid M. Rodrick (2016). Intercultural and Digital Competence Development through an Online Global Classroom.
  • Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2015). Cultural Competence Development through an International Online Classroom.
  • Beiler, Ingrid M. Rodrick (2010). Functional uses of the modals of possibility and permission in Standard English varieties of England, Scotland, and the United States.
  • Beiler, Ingrid M. Rodrick & Calvert, Megan (2010). How to improve your classroom activities through formal evaluation.
  • Beiler, Ingrid M. Rodrick (2009). The role of L2 input and interaction in adult second language learning.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 3. nov. 2016 13:40 - Sist endret 18. feb. 2021 20:57