Jonas Bakken

Førsteamanuensis i norskdidaktikk og faglig leder av Lektorprogrammet - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Bilde av Jonas Bakken
English version of this page
Telefon +4722845848
Rom 323
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels hus Moltke Moes vei 35 0851 Oslo

Undervisning

PROF4045 - Tilrettelegging for elevers læring

NDID4009 - Masteroppgave i norskdidaktikk

Bakgrunn

Utdannet allmennlærer, har hovedfag i nordisk språk og litteratur og doktorgrad i retorikk. Har arbeidet som norsklærer i videregående skole og førsteamanuensis i norsk språk og litteratur ved UiO. Merittert underviser ved UiO fra 2021.

Verv

Faglig leder av Lektorprogrammet ved UiO.

Leder av den vitenskapelige komiteen for tidsskriftet Norsklæreren

Emneord: Norskdidaktikk, retorikk, barnelitteratur, økokritikk, utdanning for bærekraftig utvikling

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Bakken, Jonas & Furevikstrand, Tor Egil (2021). Ny eksamen i norsk glemmer halve faget. Utdanningsnytt.no.
  • Bakken, Jonas (2021). Eksamenssjangrene er definert i læreplanen. Norsklæreren. ISSN 0332-7264.
  • Bakken, Jonas (2021). Læreplanen skal ikke leses som fanden leser Bibelen. Norsklæreren. ISSN 0332-7264.
  • Bakken, Jonas (2021). Critical literacy in Norwegian language arts classrooms.
  • Bakken, Jonas (2021). The role of Norwegian in CLIL instruction.
  • Bakken, Jonas; Brevik, Lisbeth M. & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Myter om læreboka. Utdanningsnytt.no.
  • Bakken, Jonas (2019). Går det an å tolke sakprosa?
  • Bakken, Jonas (2019). Kildebevissthet i det nye norskfaget.
  • Bakken, Jonas (2019). The rhetoric of the thesis defense.
  • Bakken, Jonas (2019). Fra ett til tre nye norskfag?
  • Bakken, Jonas (2019). Norsk i fagfornyelsen.
  • Bakken, Jonas (2019). Disputasforsvarets retorikk.
  • Bakken, Jonas (2019). Hva er nytt i det fornyede norskfaget? I Blikstad-Balas, Marte & Solbu, Kjersti Rognes (Red.), Det (nye) nye norskfaget. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033267. s. 27–46.
  • Oxfeldt, Elisabeth; Bakken, Jonas; Tønnesson, Johan & Sæther, Elin (2018). "Boklunsj: Åpne dører mot verden".
  • Bakken, Jonas (2018). Norskfaget i fagfornyelsen.
  • Bakken, Jonas (2018). Norskfaget i fagfornyelsens støpeskje.
  • Bakken, Jonas (2018). Prosessen og utvikling av ny læreplan for norskfaget .
  • Bakken, Jonas & Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd (2017). Norsklærebøkene følgjer ikkje med i tida. [Fagblad]. Apollon.
  • Bakken, Jonas & Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd (2017). Lærebøkene bryt med læreplanen. [Avis]. Dag og tid.
  • Bakken, Jonas (2017). The Integration of Rhetoric into Existing School Subjects.
  • Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd & Bakken, Jonas (2016). Tekstkulturell dannelse gjennom oppgaver i lærebøker for videregående skole.
  • Bakken, Jonas; Andersson-Bakken, Emilia Ingegerd; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2016). Students Contributions in Whole-Class Teaching.
  • Bakken, Jonas & Skagestad, Line Harr (2016). Islandsk vinner av Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris. [Internett]. Periskop. Kritikk av kunst for barn og unge.
  • Andersson-Bakken, Emilia & Bakken, Jonas (2015). Skoleforskere bør formidle mer av egen forskning. [Internett]. Forskning.no.
  • Bakken, Jonas & Kjeldsen, Jens E. (2014). Retorikkeksperter til besvær. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Kjeldsen, Jens Elmelund & Bakken, Jonas (2014). Retorikkeksperter i Skandinavisk presse.
  • Bakken, Jonas & Østli Jacobsen, Hanne (2014). Tellekantenes tyranni. [Avis]. Morgenbladet.
  • Bakken, Jonas (2013). Disputaser i Edda – øyeblikksbilder fra 100 års fagdebatt.
  • Bakken, Jonas; Mugaas, Hilde & Lowum, Ella Toft (2013). Kåring av Nordens beste barne- og ungdomsbok: omtrent som et pavevalg. Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur. ISSN 0806-8623.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikk i revidert læreplan. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. s. 28–32.
  • Bakken, Jonas (2013). Kritikkens funksjoner.
  • Bakken, Jonas (2013). Vitenskapsretorikk.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikk og didaktikk.
  • Bakken, Jonas & Sollid, Hilde (2013). Forskende lærerstudenter.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikk.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikk inn på læreplanen. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 26–27.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikk og muntlig kommunikasjon.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikk og muntlig kommunikasjon.
  • Bakken, Jonas (2013). Retorikken og det mangfoldige norskfaget. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 56–58.
  • Bakken, Jonas; Mose, Gitte & Oxfeldt, Elisabeth (2012). Sammensatte tekster. I Andersen, Per Thomas; Mose, Gitte & Norheim, Thorstein (Red.), Litterær analyse - en innføring. Pax Forlag. ISSN 978-82-530-3492-8. s. 157–188.
  • Bakken, Jonas & Bliksrud, Liv (2012). Retorikk. I Andersen, Per Thomas; Mose, Gitte & Norheim, Thorstein (Red.), Litterær analyse - en innføring. Pax Forlag. ISSN 978-82-530-3492-8. s. 110–131.
  • Bakken, Jonas (2012). Retorikk i skolen.
  • Bakken, Jonas (2012). Faglige kilder på nettet.
  • Bakken, Jonas (2012). Vitenskapsretorikk.
  • Bakken, Jonas (2012). Retorikk og didaktikk.
  • Bakken, Jonas (2011). Vitenskapsretorikk.
  • Bakken, Jonas (2011). Elevforedraget og retorikken.
  • Kjeldsen, Jens Elmelund & Bakken, Jonas (2011). Hva skal vi med retorikkekspertene. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
  • Bakken, Jonas (2010). Retorikkforskeren som eksperkommentator.
  • Bakken, Jonas (2010). Sakprosakritikk og kriterier. Klassekampen. ISSN 0805-3839.
  • Bakken, Jonas (2010). Arbeid med retorikk i skolen.
  • Bakken, Jonas (2010). Hva gjør Ivar Morken til en god foreleser?
  • Bakken, Jonas (2010). God eller dårlig, men hva så? Kritikkens funksjon i mediene.
  • Bakken, Jonas (2010). Hvorfor lese NS-propaganda og VG-sporten?
  • Bakken, Jonas (2010). Fra helter i trikåt til fotballgale bussjåfører.
  • Bakken, Jonas (2009). Røkke, en klynkende maktperson. [Avis]. Dagbladet.
  • Bakken, Jonas (2009). Retorisk skrivepedagogikk.
  • Bakken, Jonas (2009). Retorikk på 30 minutter.
  • Bakken, Jonas (2008). Innføring i retorikk.
  • Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke; Bakken, Jonas; Baran, Mukadder; Beiler, Ingrid Rodrick & Brkan-Musad, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-69249. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Baran, Mukkader; Beiler Rodrick, Ingrid & Brkan-Masud, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO. ISSN 978-82-69249.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 14. aug. 2012 09:03 - Sist endret 9. sep. 2021 09:55