Judit Novak

Bilde av person
Mobiltelefon +46 70 734 84 83
Rom 511
Brukernavn

Judit Novak tok sin doktorgrad ved Uppsala universitet 2018 med den første avhandlingen i Norden om rettsliggjøringen av skolen. Siden 2019 er hun førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, der hun er emneansvarlig på masterprogrammet i utdanningsledelse samt underviser og veileder i forskerutdanningen.

Novaks forskningsinteresser er særlig knyttet til spenningsfeltet mellom juss og pedagogikk med vekt på ansvarliggjøring av skolens profesjonelle, men også til styring av utdanningssystem og utdanningspolitikk i bred forstand. Hun er involvert i flere internasjonale forskningsnettverk og har publisert en rekke artikler om rettsliggjøring av skolen og høyere utdanning, men også om internasjonale styringstrender knyttet til ekstern vurdering via skoleinspeksjon og nasjonale prøver. Novak er medlem av styret for Institutet för utbildningsrätt (IFU) ved Uppsala universitet, og styret for Utdanningsrett ved Universitet i Oslo.

Undervisning

Veiledning

Doktorgrad

  • Hovedveileder for Ragnhild Meland ved ILS, UiO.
  • Biveileder for Silje Kristin Gloppen ved ILS, UiO.
     

For mer informasjon, vennligst gå til Judit Novaks presentasjon på engelsk.
 

Emneord: Styring, Utdanningrett, Policyanalyser, Læreplanreformer, Markedisering av skole og høyere utdanning.

Publikasjoner

  • Gloppen, Silje Kristin & Novak, Judit (2023). Making teachers by policy? The case of teacher evaluation in Norwegian education. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2023.2192747. Fulltekst i vitenarkiv
  • Teasdale, Rebecca M.; McNeilly, Jennifer R.; Ramírez Garzón, Maria Isabel; Novak, Judit & Greene, Jennifer C. (2023). “A Lot of It Really Does Come Down to Values”: An Empirical Study of the Values Advanced by Seasoned Evaluators. American Journal of Evaluation (AJE). ISSN 1098-2140. doi: 10.1177/10982140231153805.
  • Prøitz, Tine Sophie; Novak, Judit & Mausethagen, Sølvi (2022). Representations of student performance data in local education policy. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. ISSN 1874-8597. 34, s. 89–111. doi: 10.1007/s11092-022-09379-x. Fulltekst i vitenarkiv
  • Segerholm, Christina; Lindgren, Joakim & Novak, Judit (2021). Evidence-Based Governing? Educational Research in the Service of the Swedish Schools Inspectorate. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 66(4), s. 642–657. doi: 10.1080/00313831.2021.1897882. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nihlfors, Elisabet & Novak, Judit (2020). Institutet för utbildningsrätt och dess föreståndare. I Eklund, Hans; Lerwall, Lotta & Lind, Anna-Sara (Red.), Vänbok till Sverker Scheutz: om rätt och att undervisa rätt. Iustus förlag. ISSN 9789177371106. s. 511–514.
  • Novak, Judit & Gustafsson, Håkan (2020). God utbildning i lagens namn? I Fejes, Andreas & Dahlstedt, Magnus (Red.), Perspektiv på skolans problem - vad säger forskningen? . Studentlitteratur AB. ISSN 9789144133898. s. 237–251.
  • Novak, Judit (2020). On Realizing the World-Class University: Litigation and the State. I Rider, Sharon; Peters, Michael A.; Hyvönen, Mats & Besley, Tina (Red.), World Class Universities. A Contested Concept. Springer. ISSN 978-981-15-7598-3. s. 93–106. doi: 10.1007/978-981-15-7598-3_7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tibbitts, Felisa; Nygren, Thomas; Novak, Judit; Bentrovato, Denise; Wassermann, Johan & Anamika, . (2020). Insights from Students on Human Rights Education in India, South Africa, Sweden and the United States. I Zajda, Joseph (Red.), Human Rights Education Globally. Springer Netherlands. ISSN 978-94-024-1913-9. s. 51–74. doi: 10.1007/978-94-024-1913-9_3.
  • Nygren, Thomas; Kronlid, David O.; Larsson, Esbjörn; Novak, Judit; Bentrovato, Denise & Wassermann, Johan [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). Global citizenship education for global citizenship? Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 19(4), s. 63–97. doi: 10.4119/jsse-3464. Fulltekst i vitenarkiv
  • Novak, Judit (2019). Juridification of educational spheres: The case of Sweden. Educational Philosophy and Theory. ISSN 0013-1857. 51(12), s. 1262–1272. doi: 10.1080/00131857.2017.1401464.
  • Novak, Judit (2017). Juridification and Education . I Peters, Michael A. (Red.), Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Springer Science+Business Media B.V.. ISSN 978-981-287-587-7. s. 1200–1205. doi: 10.1007/978-981-287-588-4.
  • Novak, Judit & Carlbaum, Sara (2017). Juridification of Examination Systems: Extending State Level Authority through Regrading of National Tests. Journal of Education Policy. ISSN 0268-0939. 32(5), s. 673–693. doi: 10.1080/02680939.2017.1318454.
  • Novak, Judit (2016). Skolan och rättssäkerheten: vad har en elev rätt att kunna? I Gustavsson, Michael; Österman, Tove & Hållén, Elinor (Red.), Vad ska en svensk kunna?: Utbildningens dilemma - intressenas spel . Daidalos. ISSN 9789171734747. s. 105–131.
  • Novak, Judit (2014). Anpassningarnas för(e)ställning: Om Skolinspektionens tillsyn som en scen för förändring. Utbildning och Demokrati. ISSN 1102-6472. 23(1), s. 127–144.
  • Carlbaum, Sara; Hult, Agneta; Lindgren, Joakim; Novak, Judit; Rönnberg, Linda & Segerholm, Christina (2014). Skolinspektion som styrning. Utbildning och Demokrati. ISSN 1102-6472. 23(1), s. 5–20.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lerwall, Lotta; Nilsson, Annika & Novak, Judit (2022). Utbildningsmiljö och utbildningsrätt: Från förskola till forskarexamen. Iustus förlag. ISBN 9789177372066. 181 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Novak, Judit; Lerwall, Lotta & Nilsson, Annika (2022). Inledning. I Lerwall, Lotta; Nilsson, Annika & Novak, Judit (Red.), Utbildningsmiljö och utbildningsrätt: Från förskola till forskarexamen.. Iustus förlag. ISSN 9789177372066. s. 9–14.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Novak, Judit (2022). Current Policy Expectations on Norwegian School Leaders: State policy on the professional work of retaining students in secondary education.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Novak, Judit (2021). Current Policy Expectations on Norwegian School Leaders: State policy and the professional work of retaining students in secondary education.
  • Haakestad, Hedda; Frøjd, Elise Koppang; Mausethagen, Sølvi & Novak, Judit (2019). Gir mer juss en mer rettferdig skole? [Internett]. Forskning.no.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 27. apr. 2019 21:12 - Sist endret 8. des. 2022 11:48