Kaja Granum Skarpaas

Faglige interesser
Engelskdidaktikk, yrkesretting, FYR, yrkesfaglig engelskundervisning, fagdidaktikk.
Undervisning og veiledning
- Høst 2020: PPU3210 Engelskdidaktikk
- Tidligere: PROF3025, PROF4045, PPU3220, PPU3510D, PPU3520D
Doktorgradsprosjekt:
Vocational orientation in the English instruction of vocational programmes in Norwegian upper secondary school [arbeidstittel]
Prosjektet, som benytter Mixed Methods (observasjoner, intervjuer, spørreundersøkelse), undersøker hvordan engelsklærere i yrkesfaglige utdanningsprogram tilpasser sin undervisning til elevenes utdanningsprogram gjennom såkalt yrkesretting. Prosjektet studerer også elevenes oppfattelse av denne yrkesrettingen.
Veileder: Glenn Ole Hellekjær
Biveileder: Kari Anne Rødnes
Bakgrunn
- 2017- d.d Stipendiat i engelskdidaktikk ved Universitetet i Oslo
- 2014-2017 Universitetslektor i engelskdidaktikk ved Universitetet i Oslo
- 2011-2014 engelsklærere i videregående skole
- Mastergrad i engelskdidaktikk fra Universitetet i Oslo
- Lektorprogrammet, Universitetet i Oslo
- Bachelorgrad i kultur- og idestudier, Universitetet i Oslo
Publikasjoner
- Brevik, Lisbeth M.; Lund, Andreas; Skarpaas, Kaja Granum & Røkenes, Fredrik Mørk (2020). Language and technology: Digital competence in English, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 2. s 43 - 64
- Brevik, Lisbeth M.; Skarpaas, Kaja Granum & Ramfjord Isaksen, Anja (2020). Vocational English. Building vocational orientation and relevance, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 3. s 65 - 90
- Skarpaas, Kaja Granum; Wiese, Eline F. & Engelien, Kirsti Lyngvær (2015). Utilizing MOOC technology in a campus based Teacher Education Programme, In Curtis P. Ho & Grace Lin (ed.), E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2015. Association for the Advancement of Computing in Education. ISBN 978-1-939797-20-9. 119. s 664 - 669
- Skarpaas, Kaja Granum (2018). How do you VOI - Vocationally oriented instruction in Norway and Sweden.
- Skarpaas, Kaja Granum (2018). Practical and relevant? Vocationally oriented English instruction in Norwegian upper secondary school.
- Skarpaas, Kaja Granum & Brevik, Lisbeth M. (2018). Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4)
- Brevik, Lisbeth M. & Skarpaas, Kaja Granum (2016). Digitale ferdigheter i engelsk: Forskning og praksiseksempler fra seks klasserom. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (3), s 64- 69
- Gilje, Øystein; Ingulfsen, Line; Dolonen, Jan A.; Furberg, Anniken Larsen; Rasmussen, Ingvill; Kluge, Anders; Knain, Erik; Mørch, Anders Irving; Naalsund, Margrethe & Skarpaas, Kaja Granum (2016). Med ARK&APP. Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer.
- Skarpaas, Kaja Granum; Ingulfsen, Line & Gilje, Øystein (2015). "In my spare time I like to..." - En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, 5. klasse.