Kristin Helstad

Faglige interesser:
Mine faglige interesser er knyttet til fagdidaktikk, profesjonslæring, ledelse og skoleutvikling. Jeg er spesielt interessert i læreres arbeid med skriving i og på tvers av fag og måter lærere og skoleledere arbeider på for å utvikle kollektiv kunnskap i skolen som organisasjon.
Doktorgradsprosjekt:
Kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole; skriving i fagene
Doktorgradsprosjektet bygger på en intervensjonsstudie fra videregående skole der en gruppe lærere samarbeider med skoleledere og forskere om å utvikle kunnskap knyttet til skriving i og på tvers av fag. Utviklingsarbeidet er særlig knyttet til diskusjoner der deltakerne drøfter elevtekster med tanke på å bygge opp en felles og eksplisitt veilednings- og vurderingskultur. I prosjektet studeres skoleledernes og ekspertdeltakernes rolle og bidrag som bakteppe for å identifisere og forstå kunnskapsutvikling blant lærerne. Datamaterialet hentes primært fra lydopptak og observasjoner av møter i skrivegruppa der lærere og ekspertdeltakere deltar, i skolens ledergruppe, samt intervjuer med og oppfølging av utvalgte lærere.
PhD –tilknytning: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet I Oslo
Bakgrunn
Kort om tidligere utdanning:
2008- 2012: PhD student
1994 - 1996: Master i norskdidaktikk
1981 - 1986: Cand. Mag fra UIO og HIO med nordisk, sosiologi og drama.
Skoleledelse og skoleutvikling
Kort om tidligere arbeidserfaring:
2008 - 2012: Doktorgradsstipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet I Oslo
2005 - 2008: Universitetslektor , Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet I Oslo
1998 - 2006: Seniorredaktør og redaksjonssjef , Universitetsforlaget, Oslo
2004-2005: Studieleder for allmennlærerutdanningen, Høgskolen I Oslo
1987-1998: Lærer, veileder og skoleleder i grunnskolen i Oslo, Enebakk, Ski og Oppegård kommuner
Undervisning:
Underviser og veileder studenter på masterprogrammet i Utdanningsledelse, ILS, UIO
Samarbeid:
Medlem av forskergruppen CLEG
Publikasjoner
- Helstad, Kristin & Abrahamsen, Hedvig Neerland (2020). Leadership in Upper Secondary School: Exploring New Roles When Teachers Are Leaders, In Lejf Moos; Elisabeth Nihlfors & Jan Merok Paulsen (ed.), Re-centering the critical potential of Nordic school leadership research: Fundamental but often forgotten perspectives. Springer. ISBN 978-3-030-55027-1. Part V, kap 1. s 173 - 189
- Helstad, Kristin; Bekkelien, Monica & Solstad, Are (2019). Skoleutvikling på ungdomstrinnet - profesjonalisering innenfra og utenfra, I: Kristin Helstad & Sølvi Mausethagen (red.), Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03407-2. Kapittel nr. 9. s 165 - 184
- Helstad, Kristin; Joleik, Norhild & Klavenes, Eileen Holm (2019). Faglederrollen i videregående skole - fra vaktmester til skoleutvikler, I: Kristin Helstad & Sølvi Mausethagen (red.), Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03407-2. Kapittel nr. 8. s 145 - 163
- Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (2019). Nye lærer- og lederroller. Nye vilkår for skoleutvikling?, I: Kristin Helstad & Sølvi Mausethagen (red.), Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03407-2. kapittel nr. 1. s 13 - 28
- Mausethagen, Sølvi & Helstad, Kristin (2019). Utviklingsarbeid i skolen - et kritisk blikk på en positiv diskurs, I: Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-60554-4. Kapittel 7. s 111 - 128
- Helstad, Kristin & Dahlbakk, Ann-Therese (2017). Ledelse gjennom lærersamarbeid: stram styring eller frie tøyler?, I: May Britt Postholm; Thomas Dahl; Erlend Dehlin; Gunnar Engvik; Eirik J. Irgens; Anita Normann & Alex Strømme (red.), Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget. ISBN 9788215027876. Kapittel 4. s 125 - 145
- Helstad, Kristin; Solbrekke, Tone Dyrdal & Wittek, Anne Line (2017). Exploring teaching academic literacy in mathematics in teacher education. Education Inquiry. ISSN 2000-4508. . doi: 10.1080/20004508.2017.1389225 Fulltekst i vitenarkiv.
- Solbrekke, Tone Dyrdal; Wittek, Anne Line & Helstad, Kristin (2017). Læringsbaner og profesjonsidentitet, I: Per-Olof Erixon & Olle Josephson (red.), Kampen om texten: Eksamensarbetet i lärarutbildningen. Studentlitteratur AB. ISBN 978-91-44-11930-4. kapittel 9. s 171 - 188
- Wittek, Anne Line; Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2017). Med mappen som redskap i kampen om teksten, I: Per-Olof Erixon & Olle Josephson (red.), Kampen om texten: Eksamensarbetet i lärarutbildningen. Studentlitteratur AB. ISBN 978-91-44-11930-4. Kapittel 6. s 97 - 126
- Wittek, Anne Line; Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2017). "You Learn How to Write from Doing the Writing, But You also Learn the Subject and the Ways of Reasoning". Outlines : Critical Social Studies. ISSN 1399-5510. 18(1), s 81- 108 Fulltekst i vitenarkiv.
- Aas, Marit; Helstad, Kristin & Vennebo, Kirsten Foshaug (2016). Når rektor stilles til ansvar: Krise eller gyllen mulighet? Om resultatstyring i rektorutdanningen. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(4), s 145- 165 . doi: 1504-9922
- Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2016). Student formation in higher education: teaching approaches matter. Teaching in Higher Education. ISSN 1356-2517. 21(8), s 962- 977 . doi: 10.1080/13562517.2016.1207624
- Helstad, Kristin (2015). Ledelse i klasserommet og i skolen som organisasjon, I: Anne Berit Emstad & Elin Angelo (red.), Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202482459. kapittel 2. s 46 - 64
- Elstad, Eyvind; Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (2014). Profesjonsutvikling i skolen, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02355-7. Kapittel 1. s 17 - 38
- Helstad, Kristin (2014). Kunnskapsutvikling gjennom samtaler i tverrfaglige læringsfellesskap, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02355-7. kap 7. s 134 - 151
- Helstad, Kristin (2014). Når lærere lærer. Et teoretisk og empirisk bidrag til forståelser av læreres kunnskapsutvikling i skolen, I: Atle Skaftum; Per Henning Uppstad, & Arne Johannes Aasen (red.), Skriv! Les!2. Akademika forlag. ISBN 9788232103812. Artikkel. s 197 - 216
- Helstad, Kristin & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2014). Skolebasert kompetanseutvikling. Samarbeid mellom skoler og kompetansemiljøer om ledelse og profesjonsutvikling, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02355-7. Kapittel 18. s 331 - 349
- Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2014). Når lærere lærer om skriving. Betydningen av ledelse og ekstern støtte, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.), Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-784-8. Del II, kapittel 15. s 277 - 300
- Roe, Astrid & Helstad, Kristin (2014). Den andre skriveopplæringen i Norge - om prosesskriving og skriving i og på tvers av fag, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.), Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-784-8. I del 2: Å lære å skrive. s 171 - 193
- Helstad, Kristin & Hertzberg, Frøydis (2013). Faste mønstre som læringsstøtte i skriveundervisningen. Erfaringer fra et tverrfaglig utviklingsarbeid blant lærere i videregående skole, I: Dagrun Skjelbred & Aslaug Veum (red.), Literacy i læringskontekster. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40598-4. Del 4, kap. 5. s 225 - 248
- Helstad, Kristin & Lund, Andreas (2013). Knowledge Creation in Teachers’ Professional Development: Tensions between Standardization and Exploration, In Anna-Lena Østern; Kari Smith; Torill Ryghaug; Thorolf Krüger & May Britt Postholm (ed.), Teacher education research between national identity and global trends : NAFOL year book 2012. Akademika forlag. ISBN 978-82-321-0193-1. Artikkel. s 163 - 184
- Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2013). Leadership as Relational Work: Risks and Opportunities. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. 16(3), s 245- 262 . doi: 10.1080/13603124.2012.761353
- Helstad, Kristin & Lund, Andreas (2012). Teachers' talk on students' writing: Negotiating students' texts in interdisciplinary teacher teams. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 28(4), s 599- 608 . doi: 10.1016/j.tate.2012.01.004
- Helstad, Kristin (2011). Ledelse og lærerarbeid i videregående skole. Vilkår for kollektiv kunnskapsutvikling, I: Jorunn Møller & Eli Ottesen (red.), Rektor som leder og sjef - om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01797-6. Kap 10. s 225 - 249
- Helstad, Kristin (2011). Skriveprosjektet som skoleutvikling. Lærersamarbeid og lederutfordringer i videregående skole, I: Karl Henrik Flyum & Frøydis Hertzberg (red.), Skriv i alle fag! Argumentasjon og kildebruk i videregående skole. Universitetsforlaget. ISBN 9788215017549. Del 3. s 201 - 221
- Röthle, Monika & Helstad, Kristin (2000). Temaarbeid på norsk: forord til den norske utgaven av "Glassfugler i skyene" kapittel 1, I: Glassfugler i skyene. Universitetsforlaget. s 11 - 30
- Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (red.) (2019). Nye lærer- og lederroller i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03407-2. 206 s.
- Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2017). Læreren som regissør. Verktøy for ledelse i klasserommet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202482473. 186 s.
- Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (red.) (2014). Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02355-7. 353 s.
- Mausethagen, Sølvi & Helstad, Kristin (2020). School development in Norwegian research.
- Helstad, Kristin (2019). Ledelse i forlkehøgskolen - fmellom visjoner og drift?.
- Helstad, Kristin (2019, 02. desember). Om ledelse og nye roller i skolen Podcast for "Rekk opp hånda" https://martinjohannessen.blogspot.com/2019/12/podcast-rekk-opp-handa-ep-72-ledelse-i.html?m=1. [Internett]. Facebook, instagram.
- Helstad, Kristin (2019, 18. september). Relasjoner i skolen - hvordan skape et godt miljøi klassen? Podcast for Lærerrommet i regi av Utdanningsforbundet https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2019/larerrommet-hvordan-skape-et-godt-miljo-i-klassen/. [Internett]. Facebook.
- Helstad, Kristin & Abrahamsen, Hedvig Neerland (2019). Leadership in Upper Seconday Schools: Teachers as Leaders.
- Helstad, Kristin (2018). Kunnskapsarbeid i skolen – skoleledernes rolle.
- Helstad, Kristin (2018). Ledelse i klasserommet - et læringsperspektiv. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (3), s 60- 64
- Helstad, Kristin (2018). Ledelse og profesjonsutvikling i skolen.
- Helstad, Kristin (2018). Læreren som regissør.
- Helstad, Kristin & Solbrekke, Tone Dyrdal (2018). Quality in higher education: The intertwined relationship between didactics and leadership.
- Helstad, Kristin & Solbrekke, Tone Dyrdal (2018). Tools for leading teaching in higher education.
- Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2018). Leadership for Learning: What does it look like in the Classroom?.
- Helstad, Kristin (2017). Fra plan til praksis; Forankring av utviklingsarbeid i organisasjonen.
- Helstad, Kristin (2017). Prosesser og verktøy for ledelse gjennom FYR.
- Helstad, Kristin (2017). Verdien av skolebasert profesjonsutvikling.
- Helstad, Kristin & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). Når UIU møter UIO: Språk og systemer i spill.
- Helstad, Kristin & Solbrekke, Tone Dyrdal (2017). Exploring teaching academic literacy in mathematics in initial teacher education: a case study.
- Helstad, Kristin & Solbrekke, Tone Dyrdal (2017). The significance of academic literacies in learning mathematics when students are becoming teachers: Learning from an "excellent” teacher educator.
- Helstad, Kristin (2016). Arbeid med faglige tekster for de to antologiene "Ungdomstrinn i utvikling".
- Helstad, Kristin (2016). Kunnskapsutvikling gjennom utforskende samtaler.. [Video ].
- Helstad, Kristin (2016). Ledelse og profesjonsutvikling i videregående skole.
- Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2016). Ledelse i klasserommet. Læreren som regissør.
- Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2016). Psykisk helse i skolen: Lærerens arbeid i klasserommet.
- Jensen, Ruth; Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2016). Skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(4), s 1- 6
- Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug; Helstad, Kristin & Jensen, Ruth (2015). Cased based instruction in school leadership education: Exploring how principals deal with complex leadership challenges.
- Helstad, Kristin (2015). Hvordan lærer lærere i fellesskap?.
- Helstad, Kristin (2015). Kollektiv kunnskapsutvikling i skolen.
- Helstad, Kristin (2015). Kunnskapsutvikling blant lærere: Betydningen av ledelse og ekstern støtte.
- Helstad, Kristin (2015). Ledelse for læring Sammenhenger mellom ledelse, lærerarbeid og elevenes læring.
- Helstad, Kristin (2015). Profesjonelle samtaler i skolen.
- Helstad, Kristin (2015). Profesjonslæring og ledelse.
- Helstad, Kristin (2015). Teachers as Leaders.
- Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2015). Student formation in teacher education: Approaches to teaching writing matter.
- Helstad, Kristin (2014). Leadership for Professional Learning and SchoolDevelopment A Relational Perspective.
- Helstad, Kristin (2014). Leadership for professional learning in school settings.
- Helstad, Kristin (2014). Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 70- 75
- Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2014). Klasseledelse - verktøy for ledelse og læring. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4), s 34- 39
- Wittek, Line; Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2014). Processes of writing and learning in teacher education – the impact of different experiences.
- Helstad, Kristin (2013). Knowledge Creation in Teachers' Professional Development: The Significanse of Objectoriented Talk.
- Helstad, Kristin (2013). Kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole. En studie av et skoleutviklingsprosjekt om skriving i og på tvers av fag. Fulltekst i vitenarkiv.
- Helstad, Kristin (2012). Knowledge Creation in Teachers' Professional Development: Coping with Standards, Exploration and Uncertainty when working with Student Writing.
- Helstad, Kristin (2012). Knowledge at Play: Teachers' and Experts' Collaborative Work on Student Writing.
- Helstad, Kristin & Rossland, Kjersti (2012). Sakprosa i skolen. Eksempler på undervisningsopplegg. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 35- 39
- Helstad, Kristin (2011). Kollektiv kunnskapsutvikling på arbeidsplassen – Utfordringer og muligheter i et ledelsesperspektiv.
- Helstad, Kristin (2011). Læringsledelse i teori og praksis – Skoleledernes ansvar og oppgaver.
- Helstad, Kristin (2011). Skriveprosjekt som skoleutvikling. Lederutfordringer og lærersamarbeid i videregående skole.
- Helstad, Kristin (2011). Teachers’ talk on students’ writing: Negotiating students’ texts in interdisciplinary teacher teams.
- Helstad, Kristin; Hertzberg, Frøydis & Flyum, Karl Henrik (2011). Skrivekulturer I videregående skole. Ulike normer og praksiser.
- Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2011). Pushing the Boundaries across School Subjects - Leading Teachers’ Collective Learning.
- Helstad, Kristin (2010). ”Men hvorfor fikk han tre, er det noe galt med diskusjonsdelen?” Lærersamtaler om skriving på tvers av fag.
- Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2010). Creating the conditions for collective knowledge building in upper secondary schools – the influence of leadership.
- Flyum, Karl Henrik; Helstad, Kristin; Løveid, Live & Bratlie, Ellen (red.) (2009). Skriving i alle fag II – underveisrapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Nadderud videregående skole og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Acta Didactica Oslo. 4.
- Helstad, Kristin (2009). Mer sakprosa i skolen. Norsklæreren. ISSN 0332-7264.
- Helstad, Kristin (2009). Teachers’ learning and conversations about writing across the disciplines.
- Helstad, Kristin (2009). Teacher`s learning at the work place – In what ways do expert participants contribute to the processes of knowledge building?.
- Helstad, Kristin (2008). Developing teachers` knowledge – Between school subjects, relations and repertoire.
- Helstad, Kristin (2008). Professional learning through talk in practise.
- Helstad, Kristin (2008). Skriv deg inn i debatten! Presentasjon av et skriveprosjekt for studenter i Utdanningsledelse.
- Helstad, Kristin (2008). Teachers` conversations about writing across the disciplines.
- Helstad, Kristin & Michaelsen, Eva Elisabeth (2008). Etterutdanning – nye kurs eller ny kurs?. Utdanning. ISSN 1502-9778.
- Helstad, Kristin (2007). Fagdidaktikk og organisasjonsdidaktikk. Utvikling av lærerkompetanse i et skolueutviklingsperspektiv.
- Helstad, Kristin (2007). Writing for learning and learning for life? Writing and supervision in the masterprogramme for Educational leadership.
- Helstad, Kristin (2006). Skrive for hva? Skriving og veiledning i masterstudiet i Utdanningsledelse.
- Helstad, Kristin (1998). Muntlig norsk, I: Gjennom språket. ressursbok for læreren. Det Norske Samlaget. Kapittel 10.
- Helstad, Kristin & Roe, Astrid (1996). Om vi ikke bruker alt, så bruker vi noe. Prosessorientert skrivepedagogikk i ungdomsskolen.
- Helstad, Kristin & Roe, Astrid (1995). Evaluering av alternativ eksamen i ungdomsskolen.
- Helstad, Kristin (1989). Vesaas i ungdomsskolen. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. 2