Lisbeth M. Brevik

Faglige interesser
Mine forskningsinteresser handler om engelskdidaktikk, skoleforskning og høyere utdanning. Som språk- og leseforsker er jeg interessert i hvordan engelsk og andre språk brukes i klasserommet, og hvordan ungdommer utvikler leseforståelse i engelsk gjennom online gaming. Jeg er opptatt av koblingen mellom utdanning og forskning, forskningsetikk, forskningsmetoder (mixed methods) og åpne data. Jeg er forskningsleder (PI) for fire eksternfinansierte prosjekter og Academic Chair i den europeiske universitetsalliansen Circle U.
Podcast-episode om språk i lektorutdanningen: Bjermeland, M., Blikstad-Balas, M., Brevik, L. M., & Jordheim, H. (2022). Fantastisk at flere vil bli språklektor, for språk er livsviktig. Universitetsplassen.
Bok om det nye engelskfaget: Brevik, L.M. & Rindal, U. (red.) (2021). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice (2nd ed.). Universitetsforlaget.
Antologi om engelskdidaktikk: Rindal, U. & Brevik, L.M. (red.) (2019). English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget.
Gjesteredaktør i ADNO: Brevik, L.M. & Fosse, B.O. (red.) (2016). Lærerutdanning i det 21. århundre: tradisjoner, utfordringer, endring. Acta Didactica Norge, 10(2).
Doktorgrad om lesestrategier i engelsk: Brevik, L.M. (2015). How teachers teach and readers read. Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school.
Undervisning
- Kappeseminar, del 2 (PhD)
- UV9501 Mixed Methods Research (PhD)
- UV9030 Research Design (PhD)
- EDID4001 Quality English Teaching (MA)
- EDID4009 Master's Thesis in English subject didactics (MA)
- EDID4102 English in and out of School (MA)
- EDID4115 Linguistic, Literary and Cultural Approaches to Teaching English (MA)
- PPU/PROF3025 Ledelse av elevers læring (engelskdidaktikk) (BA)
- PPU/PROF4045 Tilrettelegging for elevers læring (engelskdidaktikk) (BA)
Veiledning
- Doktorgrad: Ingrid Handeland (2022-26), Anja Isaksen (2022-26), Sarah Eiene (2022-25), Estelle Fohr-Prigent (2022-25), Shilan Ahmadian (2020-24), Julie C Uvsløkk (2020-23), Universitetet i Oslo. Astrid Elisabeth Kure, Høyskolen i Østfold (2018-24). Victoria Batt-Rawden, Høgskolen i Innlandet (2019-24. Disputert: Ingrid R Beiler (2021) og Nora E H Mathé (2019), Universitetet i Oslo. Karina R Mahan (2020), Universitetet i Sørøst-Norge.
-
Mastergrad: Hovedveileder for Simen Grung (2023), Silje Isakidis (2023), Martine Olsen (2023), Magnus Hasting (2022), Anna Andreassen (2021), Julie Darras (2021), Sarah Aspli (2021), Thea Holm (2020), Mette Hvalstad (2020), Kjersti Øvereng (2020), Øystein Gulbrandsen (2019), Annie Olafsrud (2019), Shilan Ahmadian (2018), Anja Isaksen (2018), Lisa Bentsen (2017), Katharina Garvoll (2017), Manuela Iannuzzi (2017), Sigrid Listuen (2017), Mina Solberg (2017), Ingrid Hjeltnes (2016). Biveileder for Julie Larsen (2023), Sofie Aspli (2022), Tollef Kristensen (2022), Fredrik Torheim (2022), Vilde Almestrand (2021), Rebecca Barreng (2021), Maja Ivancevic (2018), Martina Pentrella (NTNU, 2017), Sturla Sagli (2017), Peter Aashamar (2017), Ola Andresen (2016) og Marte Sibbern (2013).
Utmerkelser
- 2021: Circle U. Chair, WP6 - Shaping the future of Higher Education in a Changing World
- 2020: Utdanningsprisen, Universitetet i Oslo (forelesning)
- 2020: Merittert underviser, Universitetet i Oslo
- 2019: Formidlingsprisen, UV-fakultetet, Universitetet i Oslo
- 2019: Top downloaded article within language & linguistics, Springer Nature. Article: Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. Reading and Writing, 32, 2281-2310
- 2018: Common Room Member, Kellogg College, University of Oxford, UK
- 2014: Merittert PhD-kandidat, University of Oxford, UK
Faglig bakgrunn
- 2021-d.d.: Professor i engelskdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2020-d.d.: Medlem av Pedagogisk Akademi, Universitetet i Oslo
- 2020-2021: Leder Innstillingsutvalget, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2020-2021: Forskerutdanningskoordinator, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2019: Gjesteforsker, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet, Sverige
- 2018: Gjesteforsker, Department of Education, Washington University in St Louis, USA
- 2016-2018: Fagekspert for en systematisk forskningsoversikt: Undervisning om lässtrategier som ett arbetssätt för att främja elevers läsförståelse, Skolforskningsinstitutet, Sverige. Se artikkel i Bedre Skole.
- 2015-2021: Førsteamanuensis i engelskdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2015-2018: Førsteamanuensis II i engelskdidaktikk, tilknyttet prosjektet Læringsstøttende prøver i engelsk for Vg1, Institutt for fremmedspråk, Universitetet i Bergen. Finansiert av Utdanningsdirektoratet. Se artikkel i Bedre Skole
- 2015: PhD i engelsk fagdidaktikk fra Universitetet i Oslo
- 2000-2011: Engelsklærer i ungdomsskolen. Avdelingsleder i ungdomsskolen og videregående skole.
Verv
- 2022-d.d.: Editorial board member, Reading in a Foreign Language
- 2021-d.d.: Advisory board member, forskningsprosjektet Young Swedes and English, Göteborgs Universitet, finansiert av Vetenskapsrådet, Sverige
- 2020-d.d.: Advisory board member, SAGE Handbook of Mixed Methods Research Designs
- 2018-d.d.: Editorial board member, International Journal of Multiple Research Approaches (IJMRA)
- 2020-2022: Medlem av Nasjonalt fagorgan for ph.d.-utdanning for UHR-lærerutdanning
- 2020-2022: Ekstern representant, Doktorgradsutvalget, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Oslo Metropolitan University
- 2020: Medlem av responsgruppen for kvalitetskriterier for læremidler i engelsk i Fagfornyelsen, Utdanningsdirektoratet
- 2019-2021: Programsensor for lektorprogrammene, Humanistisk Fakultet, Universitetet i Bergen
- 2019: Konsulent for fagspesifikk vurdering i Fagfornyelsen, Utdanningsdirektoratet
- 2019: Nordisk ekspert i engelsk, Rådet for Faglighed i de Gymnasiale Uddannelser, Syddansk Universitet. Oppdrag fra Børne- og Undervisningsministeriet, Danmark.
- 2018-2020: Executive board member, Mixed Methods International Research Association (MMIRA)
I media
Språk i lektorutdanningen
25.5.2022: Podcast Universitetsplassen: Språk er livsviktig - ferdig snakka
Fagfornyelsen
4.11.2021: Lektor Lomsdalens Innfall. Om evaluering av fagfornyelsen.
14.2.2020: Faglig frokost: Hva er nytt i det nye engelskfaget?
Kobler forskning og utdanning
08.9.2021: Innlegg om video som åpne forskningsdata
1.12.2020: Panel: Hvordan involvere studenter i forskning?
19.8.2020: Webinar om helhet og sammenheng i Canvas
23.6.2020: Forskerforum
20.4.2020: Aktuelt: flytter eksamen fra auditorium til zoom
10.4.2019: Forskningsnytt, UiO
09.4.2019: NOKUTpodden #13 Den om medforskning som vurderingsform
12.3.2019: Forskningsnytt, UiO
Myter om læreboka
25.9.2020: Kronikk. Utdanningsnytt.no
Snakkes det bare engelsk i engelsktimer?
12.04.2020: NRK Språkteigen
06.03.2020: Forskningsnytt, UiO
06.03.2020: Forskning.no
Dataspel er ei engelskspråklig verd
17.3.2021: NRK Kulturnytt (om gamingspråk, fra 06:25)
17.3.2021: NRK Nyhetsmorgen (om gamingspråk, fra 06:10)
17.3.2021: P1 Sogn og fjordane (om språkbevissthet, fra 06:15)
22.5.2020: Dag og Tid (om den nye Språkloven)
11.9.2019: Skolebibliotekkonferansen
28.8.2019: Yrkesfagpodden - Engelsk på yrkesfag
26.7.2019: Utdanningsnytt.no
21.3.2019: Forskning.no
21.3.2019: Forskningsnytt, UiO
15.3.2019: NRK Nyhetsmorgen (01:50:00-01:54:30)
06.3.2019: Lektorprogrammet UiO
10.2.2019: NRK Språkteigen
08.2.2019: NRK P1 Sørlandet
08.2.2019: NRK P1 Telemark
02.3.2016: Fritt Ord (paneldebatt del 1 og del 2)
25.2.2016: Barnevakten.no
06.2.2016: Science Norway
02.2.2016: Forskning.no
02.2.2016: Aftenposten Junior (papirutgave)
29.1.2016: NRK P2 Nyhetsmorgen (0:29:00-0:35:12)
29.1.2016: NRK Nyheter (09:20-11:10)
29.1.2016: NRK.no
29.1.2016: Forskningsnytt, UiO
Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing
10.1.2017: NRK P1 Telemark
10.1.2017: NRK.no Telemark
19.12.2016: Forskningsnytt, UiO
17.12.2016: Forskning.no
10.12.2016: Aftenposten (forsideoppslag, papirutgave)
09.12.2016: Aftenposten.no
Lærerstudenters syn på høytpresterende elever
27.10.2017: NRK P2 EKKO
16.09.2016: Forskning.no
16.09.2016: Forskningsnytt, UiO
15.09.2016: Aftenposten (papirutgave)
14.09.2016: Aftenposten.no
Elever på yrkesfag ser mer nytte av engelskfaget enn andre
16.12.2015: Forskning.no
02.12.2015: Utdanningsforskning.no
02.12.2015: Forskningsnytt, UiO
30.11.2015: Aftenposten (papirutgave)
30.11.2015: Utdanningsnytt.no
29.11.2015: Aftenposten
29.11.2015: Dagens Næringsliv
29.11.2015: Bygg.no
Læreres undervisning av lesestrategier
8.7.2014: Forskningsnytt, UiO
3.7.2014: Utdanningsforskning.no
Publikasjoner
Mixed Methods
- Brevik, L. M. (2022). The Emergent Multiphase Design: Demonstrating a Fully Integrated Approach in the Context of Language Research in Education. In A. Onwuegbuzie, & J. H. Hitchcock (eds.), The Routledge Handbook for Advancing Integration in Mixed Methods Research (pp. 196-212). Routledge.
- Brevik, L. M. & Mathé, N. E. H. (2021). Mixed methods som forskningsdesign. In E. Andersson-Bakken & C. P. Dalland (eds.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget.
Reading and online gaming
-
Brevik, L. M. & Holm, T. (2022). Affinity and the classroom: informal and formal L2 learning. ELT Journal, 76.
- Brevik, L. M. (2019). Gamers, surfers, social media users: Unpacking the role of interest in English. Journal of Computer Assisted Learning, 35(5), 595–606.
Reading in the English classroom
- Aashamar, P. N., Bakken, J., & Brevik, L. M. (2021). Fri fra lærebokas tøyler. Om bruk av læreboka og andre tekster i norsk, engelsk og samfunnsfag på 9. og 10. trinn. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 3.
- Brevik, L. M., Brantmeier, C., & Pearson, P. D. (2020). Strategic readers of English: Gradual release of responsibility. In L. M. Brevik, & U. Rindal (eds.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice (pp. 137–160). Scandinavian University Press.
- Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. Reading and Writing, 32(9), 2281–3210.
-
Brevik, Lisbeth M. (2022). The Emergent Multiphase Design: Demonstrating a Fully Integrated Approach in the Context of Language Research in Education. I Onwuegbuzie, Anthony & Hitchcock, John H. (Red.), The Routledge Handbook for Advancing Integration in Mixed Methods Research. Routledge. ISSN 9781138361065. s. 196–212. doi: 10.4324/9780429432828-16. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M. & Holm, Thea (2022). Affinity and the classroom: informal and formal L2 learning . ELT Journal. ISSN 0951-0893. 76. doi: 10.1093/elt/ccac012. Fulltekst i vitenarkiv
-
Beiler, Ingrid Rodrick; Brevik, Lisbeth M. & Christiansen, Torgeir (2021). Skjermopptak som forskningsmetode i og utenfor klasserommet. I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Mixed methods som forskningsdesign . I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508. Vis sammendrag
-
Aashamar, Peter Nicolai; Bakken, Jonas & Brevik, Lisbeth M. (2021). Fri fra lærebokas tøyler. Om bruk av læreboka og andre tekster i norsk, engelsk og samfunnsfag på 9. og 10. trinn. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 3.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Language Use in the Classroom: Balancing Target Language Exposure with the Need for Other Languages. TESOL Quarterly. ISSN 0039-8322. 54(4), s. 925–953. doi: 10.1002/tesq.564. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M.; Ahmadian, Shilan & Garvoll, Katharina Køber (2020). English use outside of school: Gamers, Surfers and Social Media Users . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 190–216.
-
Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 92–116.
-
Brevik, Lisbeth M. & Lyngstad, Marit Elise (2020). The role of literature in the English classroom . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 163–189.
-
Brevik, Lisbeth M.; Lund, Andreas; Skarpaas, Kaja Granum & Røkenes, Fredrik Mørk (2020). Language and technology: Digital competence in English . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 43–64.
-
Brevik, Lisbeth M.; Skarpaas, Kaja Granum & Ramfjord Isaksen, Anja (2020). Vocational English. Building vocational orientation and relevance . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 65–90.
-
Brevik, Lisbeth M.; Brantmeier, Cindy & Pearson, P David (2020). Strategic readers of English: Gradual release of responsibility . I Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (Red.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISSN 9788215032283. s. 137–160.
-
Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Lund, Andreas & Strømme Aanesland, Torunn (2019). Transformative Agency in Teacher Education: Fostering Professional Digital Competence . Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 86. doi: 10.1016/j.tate.2019.07.005. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. . Reading and writing. ISSN 0922-4777. 32(9), s. 2281–3210. doi: 10.1007/s11145-019-09951-w. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Gamers, surfers, social media users: Unpacking the role of interest in English. Journal of Computer Assisted Learning. ISSN 0266-4909. 35(5), s. 595–606. doi: 10.1111/jcal.12362.
-
Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). State-of-the-art: English didactics in Norway. I Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (Red.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03074-6. s. 418–440. doi: 10.18261/978-82-15-03074-6-2019-21. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). PhD revisited: How teachers teach and readers read. Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school. I Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (Red.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03074-6. s. 207–228. doi: 10.18261/978-82-15-03074-6-2019-11. Fulltekst i vitenarkiv
-
Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2018). Characterizing CLIL teaching: new insights from a lower secondary classroom. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. ISSN 1367-0050. 24(3), s. 401–418. doi: 10.1080/13670050.2018.1472206. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M.; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Renzulli, Joseph (2018). Student teachers’ practice and experience with differentiated instruction for students with higher learning potential. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 71, s. 34–45. doi: 10.1016/j.tate.2017.12.003. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2018). Outliers: Upper Secondary School Students Who Read Better in the L2 than in L1 . International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 89, s. 80–91. doi: 10.1016/j.ijer.2017.10.001. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2017). Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 24(2), s. 164–184. doi: 10.1080/0969594X.2016.1239611. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M. (2017). Strategies and shoes: Can we ever have enough? Teaching and using reading comprehension strategies in general and vocational programmes. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 61(1), s. 76–94. doi: 10.1080/00313831.2015.1075310. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. 244 s.
-
Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03074-6. 446 s. Fulltekst i vitenarkiv
-
Bjermeland, Monica; Blikstad-Balas, Marte; Brevik, Lisbeth M. & Jordheim, Helge (2022). Podcast: Språk er livsviktig - ferdig snakka. [Internett]. Universitetsplassen.
-
Brevik, Lisbeth M. (2022). Research-based teaching, societal needs and academic freedom.
-
Brevik, Lisbeth Myklebostad (2022). Studenter som medforskere: Kobling av forskning, undervisning og formidling .
-
Brevik, Lisbeth M.; Reedy, Gabriel; Breivik, Jarle; Thune, Taran Mari & Barreng, Rebecca Linnéa Söderström (2022). Circle U. Café Oslo: Driving pedagogical innovation. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. (2022). Utfordringer og løsninger ved utformingen av informasjons- og samtykkeskriv i VOGUE-prosjektet.
-
Kure, Astrid Elisabeth; Ahmadian, Shilan & Brevik, Lisbeth M. (2022). Panel: Time, narrative and technology in English classrooms in Norway. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. & Lomsdalen, Christian (2021). Om evaluering av fagfornyelsen. [Internett]. Lektor Lomsdalens Innfall.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Main findings from the ETOS project in Norway - student voices and video-recorded lessons.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Hartvigsen, Kirsten Marie; Sylvén, Liss Kerstin & Olsson, Eva (2021). CLIL instruction in Norway and Sweden: Challenges and benefits.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Key note: Online gaming, fiction and the development of reading comprehension.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Invitert innlegg: Medforsking - Styrker og utfordringer ved deling av video som forskningsdata.
-
Maasø, Arnt; Brevik, Lisbeth M.; Vasbø, Kristin Beate; Breivik, Jarle; Lerheim, Birgitte & Malthe-Sørenssen, Anders [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Dette må bli læringsmiljøets år. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Invited talk: Students as co-researchers - connecting research and education.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Invitert innlegg: Medforsking - bakgrunn, erfaringar, gevinstar.
-
Brevik, Lisbeth M.; Breivik, Jarle & Maasø, Arnt (2021). Samtale: Hvordan tilrettelegge for hybrid undervisning.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Innlegg om digital undervisning.
-
Brevik, Lisbeth M.; Breivik, Jarle & Maasø, Arnt (2021). Hvordan skape et godt læringsmiljø med hybridundervisning? [Internett]. HF:Studio.
-
Brevik, Lisbeth M. & Holm, Thea (2021). Conference paper: Rethinking English instruction. Engaging vocational students in programming in the English subject. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M.; Toraman, Sinem; Smith, Michelle C. Howell; Guetterman, Timothy C.; Johnson, Burke R. & Plano Clark, Vicki L. (2021). Invited mentor: How to Convey the Methodology of Mixed Methods Research in Conference Proposals (invited session).
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Invited workshop: Mixed methods.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2021). Forord, Fortellinger om flukt. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047614.
-
Brevik, Lisbeth M. (2021). Key note: Assessment in CLIL.
-
Brevik, Lisbeth M.; Breivik, Jarle & Maasø, Arnt (2020). Hvordan involvere studenter i forskning? Diskusjon med et utvalg av UiOs meritterte undervisere. .
-
Brevik, Lisbeth M. (2020). Invitert innlegg: Erfaringer med digital undervisning: hva fungerer og hva kan forbedres. .
-
Brevik, Lisbeth M. (2020). Invitert innlegg. Erfaringer med digital undervisning .
-
Brevik, Lisbeth M. (2020). Webinar: Struktur, helhet og sammenheng i Canvas. .
-
Brevik, Lisbeth M. (2020). Innlegg: Om å lære å lære i Fagfornyelsen.
-
Brevik, Lisbeth M. (2020). Innlegg: Gutter, gaming og lesing.
-
Bakken, Jonas; Brevik, Lisbeth M. & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Myter om læreboka. Utdanningsnytt.no.
-
Hvalstad, Mette & Brevik, Lisbeth M. (2020). Læringsfremmende tilbakemeldinger i engelsktimer . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 76–81.
-
Olafsrud, Annie Karoline & Brevik, Lisbeth M. (2020). Utvikling av skrivekompetanse i engelsk . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 86–91.
-
Brevik, Lisbeth M.; Holm, Thea & Christensen, Lina (2020). Hun lar studentene delta i forskningen: – Svært ettertraktet i arbeidslivet. [Fagblad]. Forskerforum.
-
Brevik, Lisbeth M.; Larsen, Christiane Jordheim; Stang, Bendik & Wetås, Åse (2020). Dataspel er ei engelskspråkleg verd. [Avis]. Dag og Tid.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Det kan være bra å bruke flere språk i engelsktimene . www.forskning.no. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. (2020). Invitert kommentar: Nordisk perspektiv på faglighet i engelsk (utsatt pga Covid19) .
-
Brevik, Lisbeth M.; Flognfeldt, Mona Evelyn & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Livsmestring, mangfold, relevans. Engelskfaget etter fagfornyelsen . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 46–51.
-
Brevik, Lisbeth M.; Flognfeldt, Mona Evelyn; Ronæs, Mary Ann; Bech, Kristin; Ahmadian, Shilan & Holm, Thea (2020). Invitert innlegg: Faglig frokost. Hva er nytt i det nye engelskfaget? Livsmestring - Mangfold - Relevans.
-
Brevik, Lisbeth M.; Tengberg, Michael & Ekstrom, Linda (2019). Disse lesestrategiene kan hjelpe elever til å forstå tekster de ellers ikke ville forstått. Utdanningsnytt.no.
-
Brevik, Lisbeth M. & Garvoll, Katharina Køber (2019). Ungdom som spiller mye dataspill, blir bedre i engelsk. Utdanningsnytt.no.
-
Brevik, Lisbeth M. & Landsverk, Johanne (2019). Hvordan får du tid til å forske? [Fagblad]. Forskerforum.
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Invited talk: Gamers, Surfers and Social Media Users. The role of interest in English language learning and teaching . Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Fagfornyelsen – Overordnet del. Kompetansebegrepet, kjerneelementer, dybdelæring, lære å lære .
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Engelsk i Fagfornyelsen. Språkbevissthet og identitetsutvikling i den virtuelle og virkelige verden. .
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Masterstudenter som forskere.
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Mixed Methods i kvalifisering til førstelektor.
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Gutter, gaming og lesing.
-
Ahmadian, Shilan; Brevik, Lisbeth M. & Sundqvist, Pia (2019). Jentene bruker engelsk til å snakke om fag - guttene bruker engelsk til alt mulig. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 82–87.
-
Brevik, Lisbeth M.; Ahmadian, Shilan & Grydeland, Anders (2019). Intervju: Engelsk på yrkesfag. [Internett]. Yrkesfagpodden.
-
Sundqvist, Pia; Brevik, Lisbeth M.; Sandlund, Erica & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2019). Conference paper: A comparative study of language use in L2 English multilingual secondary school classrooms in Norway and Sweden. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M.; Skram, Vilde Mathilde; Kristiansen, Eirin & Bore, Inger-Lise (2019). #13 Den om medforskning som vurderingsform. [Radio]. NOKUT-podden.
-
Brevik, Lisbeth M. & Stranden, Anne Lise (2019). Fantasy, online-spill og Netflix gjør unge bedre i engelsk. [Internett]. Forskning.no.
-
Brevik, Lisbeth M. & Garvoll, Katharina Køber (2019). Engelsk og onlinespill. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 67–71.
-
Brevik, Lisbeth M.; Tengberg, Michael & Ekstrom, Linda (2019). Lesestrategier – en kunnskapsoversikt. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 1, s. 62–69.
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Ungdom som spiller dataspill, surfer på nettet og bruker sosiale medier leser engelsk bedre enn norsk. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen (01:50:00-01:54:30).
-
Brevik, Lisbeth M. (2019). Conference paper: The Role of Interest in Developing L2 Readers as Individuals.
-
Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). Introduction. I Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (Red.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03074-6. s. 9–15. doi: 10.18261/978-82-15-03074-6-2019-01.
-
Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet . Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
-
Brevik, Lisbeth M. & Helness, Hildegunn Lahlum (2018). Følg elevens utvikling på VG1 med nye læringsstøttende prøver i engelsk. Utdanningsnytt.no.
-
Skarpaas, Kaja Granum & Brevik, Lisbeth M. (2018). Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
-
Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 31–35.
-
Brevik, Lisbeth M. (2018). Conference paper: The Mixed Methods Emergent Multiphase Design.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The monolingual, bilingual or multilingual English classroom?
-
Brevik, Lisbeth M. & Helness, Hildegunn Lahlum (2018). Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 48–53. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. (2018). Gamers, surfers and social media users: The role of interest to prevent dropout . I Larsen, Gert (Red.), The COURAGE project - Handbook 2018. EU Erasmus+. ISSN 9788798375197. s. 10–13.
-
Brevik, Lisbeth M. (2018). Key note: Gamers, surfers and social media users: The role of interest to prevent dropout.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The Quality of Oral Feedback in English L2 instruction.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The monolingual, bilingual or multilingual English classroom?
-
Lund, Andreas; Strømme Aanesland, Torunn; Gudmundsdottir, Greta Björk & Brevik, Lisbeth M. (2018). Conference paper: Transformative Agency in Teacher Education: Fostering Professional Digital Competence.
-
Brevik, Lisbeth M. & Davies, Chris (2018). Open seminar Kellogg College: Digital Technologies: the Lives and Learning of Young People.
-
Solberg, Mina; Brevik, Lisbeth M. & Luoto, Jennifer Maria (2017). «Færre elever i klasserommet gir ikke nødvendigvis bedre tilpasset engelskundervisning». Utdanningsnytt.no.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rivrud, Kristin (2017). Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rivrud, Kristin (2017). Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing. Vis sammendrag
-
Brevik, Lisbeth M. & Johnson, Burke (2017). Conference paper: The Multiphase Design. How Mixed Methods Research Adds Value to Research Projects.
-
Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2017). Conference paper: Instructional practices captured in video recorded classroom observations.
-
Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2017). Conference paper: The Quality of Feedback. Instructional practices captured in video recorded classroom observations.
-
Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Brevik, Lisbeth M. & Munkebye, Rune (2017). Kan du være så smart at det er et problem på skolen? [Radio]. NRK P2 - EKKO.
-
Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2017). Conference paper: The Quality of CLIL Teaching.
-
Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2017). Conference paper: Characterizing the Quality of CLIL Instruction.
-
Brevik, Lisbeth M. & Garvoll, Katharina Køber (2017). Plenumsforedrag: Tre myter om elever på yrkesfag. Betydningen av å se elevenes helhetlige kompetanse.
-
Brevik, Lisbeth M. (2017). Invited talk: Læringsfremmende tilbakemeldinger i engelsk.
-
Brevik, Lisbeth M. (2017). Invited talk: Hva vet vi om god undervisning i lesing?
-
Brevik, Lisbeth M. (2017). Plenumsforedrag: Med yrkesfagseleven i sentrum.
-
Brevik, Lisbeth M. (2017). Conference paper: Linking Instruction and Student Achievement to Reading in English L2 .
-
Solberg, Mina; Brevik, Lisbeth M. & Luoto, Jennifer Maria (2017). Om å differensiere engelskundervisningen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 70–75.
-
Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2017). Conference paper: The Quality of Oral Feedback in English Instruction .
-
Brevik, Lisbeth M. (2017). Conference paper: The Multiphase Design - How Mixed Methods Research Adds Value to Research Projects .
-
Hjeltnes, Ingrid; Brevik, Lisbeth M. & Klette, Kirsti (2017). Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 70–77.
-
Brevik, Lisbeth M. & Stranden, Anne Lise (2016). Gamers gain points in English. [Internett]. Science Norway.
-
Beiler, Ingrid Rodrick; Brevik, Lisbeth M. & Dewilde, Joke (2021). Multilingualism as a Resource in English Writing Instruction: Opportunities and Obstacles in Five Linguistically Diverse Classrooms in Norway. Universitetet i Oslo. ISSN 1501-8962. Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Baran, Mukkader; Beiler Rodrick, Ingrid & Brkan-Masud, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO. ISSN 978-82-69249.
-
Øvereng, Kjersti S; Brevik, Lisbeth M. & Ahmadian, Shilan (2020). MA thesis: The Gender Asymmetry Supported by the Teachers. An observational research of genders in English lessons regarding authentic text discourse in seven lower secondary schools. Universitetet i Oslo.
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke; Bakken, Jonas; Baran, Mukadder; Beiler, Ingrid Rodrick & Brkan-Musad, Altijana [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet). Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-69249. Fulltekst i vitenarkiv
-
Hvalstad, Mette Brenno; Brevik, Lisbeth M. & Dalland, Cecilie (2020). MA thesis: Effective feedback in English lessons in Norway. A video study of feedback practices in seven lower secondary classrooms. Universitetet i Oslo.
-
Holm, Thea & Brevik, Lisbeth M. (2020). MA thesis: Connecting English learning in and out of school. Teacher beliefs, student perspectives and bridging activities in the English classroom. Universitetet i Oslo.
-
Larsen, Sanne; Qvortrup, Ane; Klitgård, Ida; Brevik, Lisbeth M.; Jensen, Kim Ebensgaard & Tyberg, Emil [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). Faglighed i gymnasiet. Engelsk. Delrapport 5. Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet. ISSN 978-87-7938-138-4. Særnummer(5). Vis sammendrag
-
Gulbrandsen, Øystein & Brevik, Lisbeth M. (2019). MA thesis: Strategic reading and text media in L2 English classrooms. Universitetet i Oslo.
-
Olafsrud, Annie & Brevik, Lisbeth M. (2019). MA thesis: Extended writing opportunities in English. A study of opportunities, discourses and scaffolding of writing in English in lower secondary classrooms. Universitetet i Oslo.
-
Ekstrom, Linda; Brevik, Lisbeth M.; Tengberg, Michael & Skolforskningsinstitutet, Sverige (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier. Systematisk översikt 2019:02. Skolforskningsinstitutet. ISSN 9789198438390.
-
Ivancevic, Maja; Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). MA thesis: Vague feedback in English L2 classrooms - A study of feedback practices in seven video recorded classrooms in lower secondary school. Universitetet i Oslo.
-
Ahmadian, Shilan; Brevik, Lisbeth M. & Sundqvist, Pia (2018). MA thesis: Girls in vocational studies: The academic voices in the classroom. A comparison of vocational girls’ use of English in and out of school. Universitetet i Oslo.
-
Isaksen, Anja Ramfjord; Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2018). MA thesis: Vocational students: Strategy use and motivation for reading in English. A quantitative study of self-reported comprehension strategy use and interest for reading. Universitetet i Oslo.
-
Listuen, Sigrid Graedler; Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2017). MA thesis: Teaching Culture in the English Classroom: A study of two lower secondary classrooms. Universitetet i Oslo.
-
Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Diskusjon og demokrati. En videostudie av muligheter for diskusjon om samfunnsfaglige tema. Universitetet i Oslo.
-
Sagli, Sturla; Hellekjær, Glenn Ole & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Teachers' and students' perceptions of vocatoinal orientation in the English subject. Universitetet i Oslo.
-
Garvoll, Katharina Køber & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: The Gamer, the Surfer and the Social Media Consumer. Vocational students' English use in and out of school. Universitetet i Oslo.
-
Ianuzzi, Manuela; Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2017). MA thesis: What to do with pronunciation? Teachers' approaches to English pronunciation in lower secondary school. Universitetet i Oslo.
-
Bentsen, Lisa; Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2017). MA thesis: To teach, or not to teach grammar? Teachers' approaches to grammar teaching in lower secondary school. Universitetet i Oslo.
-
Solberg, Mina; Brevik, Lisbeth M. & Luoto, Jennifer Maria (2017). MA thesis: The Differentiated English Classroom. Teachers' approaches to differentiated instruction in group lessons in lower secondary school. Universitetet i Oslo.
-
Pentrella, Martina Agnese; Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Reading comprehension strategy use and motivation across the L1 and L2: Focusing on Norwegian poor L2 readers of English. NTNU.
-
Hjeltnes, Ingrid & Brevik, Lisbeth M. (2016). MA thesis: Quality teaching in text-based instruction. How can quality instruction be identified in a Year 9 English classroom, when the students are working with text? Universitetet i Oslo.
-
Hjeltnes, Ingrid; Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2016). MA thesis: Quality teaching in text-based instruction: How can quality instruction be identified in a Year 9 English classroom, when the students are working with text? Universitetet i Oslo.