Rita Hvistendahl
.jpg)
Faglige interesser:
- Norskfaget i språklig og kulturelt komplekse kontekster
- Språklige minoriteters skoleprestasjoner i et literacy-perspektiv
- Flerspråklighet i skolen
Bakgrunn:
- Forskningslederprogrammet, UiO 2009 og oppfølgingsprogram, UiO 2013
- Dr.art. UiO 2000 med avhandlingen "Så langt 'vår' diktning tenner sinn i brann ..." En studie av fire minoritetsspråklige elevers arbeid med norsk litteratur fra perioden 1860-1900 i norskdidaktikk
- Cand.philol. UiO 1981, nordisk hovedfag, historie og tysk
- Pedagogisk seminar i Oslo, 1981
Tilsettinger:
2020-24: Dekan, UV
2012-20: Instituttleder, ILS
2011-12: Professor II, Umeå Universitet, Institutionen för språkstudier
2010-dd: Professor, ILS
2007-10: Førsteamanuensis, ILS
2004-07: Prosjektleder, "Praktisk-pedagogisk utdanning for minoritetsspråklige lærere", ILS
2000-03: Postdoktor, ILS
1991-97: Stipendiat, ILS
1983-2005: Lektor, Foss videregående skole, Oslo (permisjon 1992-07, 2000-05)
1982-83: Seksjonsleder, Friundervisningen i Oslo
Verv, roller og funksjoner:
2021: Styreleder ProTed - SFU, UiO
2012-20: Styreleder CEMO, UiO
2012-20: Styremedlem ProTed - SFU, UiO
2020: Leder, Skikkanettverket, UiO
2018: Medlem av arbeidsgruppe for innspill om utdanning til UiO: Strategi 2030
2018: Medlem av arbeidsgruppe for merittering av utdanningsfaglig kompetanse, UiO
2010-12: Nestleder og forskningsleder, forskerutdanningskoordinator 2011-12, ILS
2009-12: Medlem av faglig råd i forskningssatsningen Kunnskap i skolen (KIS), UiO
2007-10: Leder og medleder av forskergruppen Språk i utdanning (SPRING), UV
2007-09: Første redaktør av Acta Didactica Norge (ADNO), vitenskapelig tidsskrift for fagdidaktikk og lærerutdanning
2006-09: Medlem av referansegruppen for forskningsprosjektet "Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i alle fag", Høgskolen i Vestfold
2005-08: Medleder av etterutdanningsprosjektet "Forsterket tilpasset norskopplæring" for Utdanningsetaten i Oslo, UiO
1985-91: Øvingslærer, Pedagogisk seminar i Oslo/ Senter for lærerutdanning og skoleutvikling
Undervisning:
- Fagdidaktikk i norsk, Lektorprogrammet
- Fagdidaktikk i norsk, PPU
- Fagdidaktikk i tospråklig opplæring, PPU
- Fagdidaktikk i morsmålsopplæring, PPU
- Fagdidaktikk i norsk som andrespråk, PPU
- Masterundervisning i litteraturdidaktikk
Masterveiledning:
- Norskdidaktikk
- Litteraturdidaktikk
- Utdanningsledelse
- Pedagogikk
Doktorgradsveiledning:
- Marte Blikstad-Balas: Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school, UiO 2013. Eneveileder.
- Joke Ingrid Dewilde: Ambulating teachers. A case study of bilingual teachers and teacher collaboration, UiO 2013. Hovedveileder.
- Henriette Hogga Siljan: Metaforisering, nominalisering og normering - en teoretisk studie av grammatisk metafor og to empiriske undersøkelser av språktrekket i læreboktekster, UiO 2011. Biveileder.
- Juliet Hilary Munden: How students in Eritrea and Norway make sense of literature, UiO 2010. Hovedveileder.
Priser:
Språkprisen 2009, Språkrådet for antologien Flerspråklighet i skolen (2009)
Pris for god Osloforskning 2003 for doktoravhandlingen og monografien Elevportretter. Fra det flerspråklige klasseromet (2001)
Publikasjoner
- Hvistendahl, Rita Elisabeth; Hellekjær, Glenn Ole & Vestøl, Jon Magne (2017). Acta Didactica Norge 2007-2017. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 11(3) . doi: 10.5617/adno.5545 Fulltekst i vitenarkiv.
- Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2015). Forskning på andrespråksskriving i Skandinavia, med vekt på de norske studiene, I: Anne Golden & Elisabeth Selj (red.), Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-48966-3. Kapittel 13. s 231 - 250
- Blikstad-Balas, Marte & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2013). Students' digital strategies and shortcuts : searching for answers on Wikipedia as a core literacy practice in upper secondary school. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. (1/2), s 32- 48
- Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2013). Inndeling av et landskap: Hvordan kategorisere studier av skriving på andrespråket?. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. (1), s 70- 81
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2012). Bilingual Teachers: Making a Differance?, In Anne Pitkanen-Huhta & Lars Holm (ed.), Literacy Practices in Transition. Multilingual Matters. ISBN 9781847698391. Chapter 10. s 228 - 243
- Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Skriveforskning i et andrespråksperspektiv. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 26(2), s 36- 66 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Oversatte tekster på ungdomstrinnet - fra læreplan til lærebok, I: Dagrun Skjelbred & Bente Aamotsbakken (red.), Faglig lesing i skole og barnehage. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-591-2. III: Fagtekstanalyser. s 181 - 195
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2010). Språklige minoriteters prestasjoner i naturfag og lesing i PISA 2000 og 2006 : en nordisk sammenlikning. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 5(1), s 69- 89
- Hvistendahl, Rita E (2009). Elever fra språklige minoriteter i norsk skole, I: Rita E Hvistendahl (red.), Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01196-7. Kapittel 4. s 69 - 94
- Hvistendahl, Rita E (2009). Flerspråklighet i skolen - innledning og oversikt, I: Rita E Hvistendahl (red.), Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01196-7. Kapittel 1. s 13 - 29
- Hvistendahl, Rita E (2009). Forord, I: Rita E Hvistendahl (red.), Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01196-7. Forord. s 11 - 12
- Hvistendahl, Rita E (2009). Å bli kompetent og være til nytte. Utdanning av tospråklige lærere, I: Rita E Hvistendahl (red.), Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01196-7. Kapittel 10. s 175 - 193
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 93(4), s 250- 263 . doi: http://www.idunn.no/file/ci/34669929/npt_2009_04_pdf.pdf
- Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Bruk av IKT blant elever fra språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 93(5), s 368- 385 . doi: http://www.idunn.no/ts/npt/2009/05
- Hvistendahl, Rita E (2008). Prøver og kartlegging i opplæringen for språklige minoriteter, I: Elisabeth Selj & Else Ryen (red.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-27707-9. Kapittel 13. s 295 - 310
- Hvistendahl, Rita E (2008). Unga läsare från språkliga minoriteter, I: Ivar Bråten (red.), Läseförståelse i teori og praktik. Studentlitteratur AB. ISBN 9789144051291. Kapitel 6. s 123 - 144
- Hvistendahl, Rita E (2007). Unge lesere fra språklige minoriteter, I: Ivar Bråten (red.), Leseforståelse - Lesing i kunnskapssamfunnet - Teori og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-26175-7. Kapittel 7. s 147 - 167 Vis sammendrag
- Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita E (2006). Nordic Minority Students Literacy Achievement and Home Background, In Jan Mejding & Astrid Roe (ed.), Northern Lights on PISA 2003- a reflection from the Nordic countries. Nordisk ministerråd. ISBN 92-893-1300-5. Chapter 9. s 113 - 128 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2006). "Jeg må lære noe av dette." Lesing som vei til kunnskap for elever fra språklige minoriteter, I: Eyvind Elstad & Are Turmo (red.), Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00943-3. Kapittel 5. s 93 - 110 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2005). Absolutt norsk? Flerspråklighet og kulturell kompleksitet som faglige utfordringer, I: Sture Nome & Arne Johannes Aasen (red.), Det nye norskfaget. Fagbokforlaget. ISBN 82-450-0291-7. 5. s 65 - 81
- Hvistendahl, Rita E (2004). "Læremidler i norsk i den kulturelt komplekse skolen - utfordringer og muligheter". Notat (Høgskolen i Vestfold). ISSN 0808-131X. 7(1/2004), s 25- 57
- Hvistendahl, Rita E (2004). "Oversikt over forskning på flerkulturelle perspektiver i lærebøker i norsk og norsk som andrespråk". Notat (Høgskolen i Vestfold). ISSN 0808-131X. 7(1/2004), s 7- 24
- Hvistendahl, Rita E & Roe, Astrid (2004). The Literacy Achievement of Norwegian Minority Students. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 48(3), s 307- 324 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E & Roe, Astrid (2003). Språklige minoriteter i PISA-undersøkelsen, I: Joar Aasen; Thor Ola Engen & Kari Nes (red.), Ved nåløyet : Rapport fra konferansen Hvordan klarer minoritetselevene seg i skolen? Hamar 16-18. september 2002. Høgskolen i Hedmark. ISBN 82-7671-299-1. 7. s 165 - 182
- Hvistendahl, Rita E (2001). "Fagdidaktikk og kulturell refleksjon". Acta Didactica. ISSN 1502-2013. (5/ 2001), s 149- 163 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). "Interessefellesskap og verdikonflikt mellom elev, hjem og skole. Et eksempel.". Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. (2-3), s 156- 171 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1998). "Jeg må lære noe av dette ..." Norsk litteratur som kulturell kapital for Sáng, en minoritetsspråklig elev, I: Reidun Aambø (red.), Litteraturmøte. Artiklar om bruk av litterære tekstar i undervisninga for studentar og elevar med anna morsmål enn norsk. Landslaget for norskundervisning (LNU)/ Cappelen Akademisk Forlag. ISBN 82-456-0543-3. s 95 - 114 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1983). "Tror I derfor at Hollas er død? Nei, Hollas lever evindelig!" Ragnhild Jølsens Hollases Krønike som mytologiserende fortelling. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. ISSN 0013-0818. (3), s 167- 181 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (red.) (2014). Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-784-8. 471 s.
- Hvistendahl, Rita E (red.) (2009). Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01196-7. 307 s.
- Hvistendahl, Rita E (2001). Elevportretter. Fra det flerkulturelle klasserommet. Universitetsforlaget. ISBN 82-15-00037-1. 222 s. Vis sammendrag
- Golden, Anne; Gjernes, Erna Vibeke; Hvistendahl, Rita E & Kulbrandstad, Lise Iversen (1998). Stemmer - Studiebok med arbeidsoppgaver - nynorsk. Gyldendal Akademisk. Vis sammendrag
- Golden, Anne; Gjernes, Erna Vibeke; Hvistendahl, Rita E & Kulbrandstad, Lise Iversen (1997). Stemmer. Studiebok med arbeidsoppgaver til Lesebok 1. Bokmål. Gyldendal Undervisning. ISBN 82-05-23697-6. 342 s. Vis sammendrag
- Gjernes, Erna Vibeke & Hvistendahl, Rita E (1997). Stemmer. Norsk som andrespråk. Lesebok 1. Bokmål. Gyldendal Undervisning. ISBN 82-05-23696-8. 368 s. Vis sammendrag
- Gjernes, Erna Vibeke & Hvistendahl, Rita E (1997). Stemmer. Norsk som andrespråk. Lesebok 1. Nynorsk. Gyldendal Undervisning. ISBN 82-05-24648-3. 358 s. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Dewilde, Joke (2020, 02. mars). Velkommen til Mi Lenga-podden. Rita Hvistendahl intervjuer Joke Dewilde. [Radio]. Podcast Mi Lenga-podden, ILS, UiO.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2014). Frøydis Hertzberg - alle tiders norskdidaktiker, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.), Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-784-8. Kapittel 1. s 9 - 22
- Dewilde, Joke; Hvistendahl, Rita Elisabeth; Dobson, Stephen R & Igland, Mari-Ann (2013). Ambulating teachers: A case study of bilingual teachers and teacher collaboration.
- Grande, Sidsel Øiestad; Lefdal, Hans Erik; Ebbestad, Gro; Hvistendahl, Rita Elisabeth & Lund, Anne-Bente (2011). Samarbeid om lærerutdanning for videregående opplæring i Universitetsalliansen Oslo.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2011). Lesing på andrespråket - hva forteller PISA 2009?.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2011). Scandinavian Minority Studnets' Literacy Achievement in PISA 2009.
- Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2011). Flerspråklighet i Osloskolen.
- Roe, Astrid & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2011). Multilingualism in upper secondary school in Oslo.
- Golden, Anne & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Litterasitet i et andrespråksperspektiv – status om skriving.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Flerspråklighet - skolens avmakt?.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2010). Mangfold og mestring - ny innstilling om utdanning for språklige minoriteter.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth & Roe, Astrid (2010). Lesevaner og bruk av IKT blant elever fra språklige minoriteter i PISA 2000-2006.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Bokmål og nynorsk i en fellelskulturell skole. I Standnes, Gro. An-Magritt Hauge 60 år. Gratulasjonsskrift. 2009.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Bokomtale: Anne Marit Vesteraas Danbolt og Lise Iversen Kulbrandstad: Klasseromskulturerfor språklæring. Didaktisk fornying i den flerkulturelle skolen.Oplandske Forlag 2008. 182 sider. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. (2), s 81- 84
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Fagdidaktisk bredde. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 3(1)
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Kulturforståelse som kompetanse i norskfagets læreplan og lærebøker.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter.
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Om flere nye artikler, redaktørskifte og ADNOs videre drift. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 3(1)
- Hvistendahl, Rita Elisabeth (2009). Oversatte tekster på ungdomstrinnet - om 'oss og dem' om igjen?.
- Hvistendahl, Rita E (2008). "Kunsten å omgås det fremmede" - kort om kulturforståelse og litteraturformidling.
- Hvistendahl, Rita E (2008). Langage Minorities in PISA 2000 - 2003 - 2006. A Nordic Comparison.
- Hvistendahl, Rita E (2008). Literacy og det multikulturelle perspektivet.
- Hvistendahl, Rita E (2008). Litteratur i det kulturelt komplekse klasserommet.
- Hvistendahl, Rita E (2008). Ny årgang - Acta Didacta Norge 2008. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 2
- Hvistendahl, Rita E (2008). Å bli kompetnet og være til nytte. Utdanning av tospråklige lærere.
- Hvistendahl, Rita E (2007). Kjære lesere. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922.
- Hvistendahl, Rita E (2007). Lesing og lesestrategier for elever fra språklige minoriteter.
- Hvistendahl, Rita E (2007). Lesing som vei til kunnskap for elever fra språklige minoriteter.
- Hvistendahl, Rita E (2007). Med perspektiv på klasserommet. Om tolkning av kontekst.
- Hvistendahl, Rita E (2006). "Kulturbegrepet i de nye læreplanene i norsk, norsk som andrespråk og morsmål for språklige minoriteter - en sammenlikning".
- Hvistendahl, Rita E (2006). "Minoritet i majoritetens skole".
- Hvistendahl, Rita E (2006). Minoritetsspråklige elever i PISA 2003 - en nordisk sammenlikning.
- Hvistendahl, Rita E (2006). "Nye læreplaner i norsk og norsk som andrespråk - to sider av samme fag?".
- Hvistendahl, Rita E (2006). "Språklige minoriteter i PISA 2000 og 2003".
- Hvistendahl, Rita E (2006). B-norsk aldri noe fag. Replikk. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 3- 3
- Hvistendahl, Rita E (2006). Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene. Analysestrategier knyttet til minoritetsspråklige elever.
- Hvistendahl, Rita E (2006). Peer Gynt i det flerkulturelle klasserommet. Undervisningserfaringer fra en 1. klasse med tospråklige elever i videregående skole. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2004). Multicultural school in Norway – a teacher’s voice. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. (3), s 2- 4
- Hvistendahl, Rita E (2003). En trygg kulturell identitet. Kulturkompetanse i norsk som andrespråk. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. (2), s 25- 29
- Hvistendahl, Rita E (2003). "Flerkulturelt perspektiv i skolen - hva vil det si i praksis?". Minoritetssperspektiv i offentlig tjenesteyting. Tilpasning til et flerkulturelt samfunn. Innlegg fra Utlendingsdirektoratets nettverkssamlinger 2002 og 2003.
- Hvistendahl, Rita E (2002). "Det kulturelt komplekse norskfaget". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2002). "Forskende lærer eller deltakende observatør? En metodisk sammenlikning av to forskerroller i klasserommet". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2002). "Kritikk er å inkludere og ta på alvor". Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 26- 26 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2002, 23. oktober). Osloforsknings pris for god Oslo-forskning. [Radio]. Oslo rådhus : Universitetet i Oslo og Oslo kommune. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2002). "Refleksjon og refleksivitet i den kulturelt komplekse skolen". Pedagogisk profil. ISSN 0805-5610. Årgang nr. 8(2/ 2002), s 8- 10 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2002). "Skriving i skolen - mellom selvbiografi og fiksjon". Norsklæreren. ISSN 0332-7264. (5/2002), s 38- 40 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E & Roe, Astrid (2002). "Språklige minoriteter i PISA-undersøkelsen". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). "Det flerkulturelle klasserommet". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). "Det flerkulturelle klasserommet". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). "Elevportretter. Fra det flerkulturelle klasserommet". En presentasjon. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). "En flerkulturell skole - hva er det?". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001, 12. juni). Intervju. [Radio]. Østlandssendingen, Lang lunsj : NRK P1. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). Minoritetsspråklige elevers arbeid med norsk litteratur. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2001). "Språk er makt - også i skolen". Norsklæreren. ISSN 0332-7264. (5/ 2001), s 54- 59 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2000). Interessefellesskap og verdikonflikt mellom elev, hjem og skole. Et eksempel. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2000). Norsk - for alle?. Mål og makt. ISSN 0332-7744. (2) Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2000, 01. juni). Radiointervju. [Radio]. NRK P2 Kulturbeite : NRK. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2000, 01. juni). Radiointervju. [Radio]. Radio Nova : Radio Nova. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (2000). "Så langt 'vår' diktning tenner sinn i brann..." En studie av fire minoritetsspråklige elevers arbeid med norsk litteratur fra perioden 1860-1900. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1996). Nora i det flerkulturelle klasserommet - en historisk Ibsen-skikkelse eller en ung innvandrerkvinne av i dag? En lærers dilemma. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. (2), s 23- 31 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1996). "Norsk - et fag for alle som snakker norsk?". Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1995). Nora in the multicultural classroom - an historical Ibsen-figure or a young immigrant woman of today? A teacher's dilemma. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1992). Peer Gynt i det flerkulturelle klasserommet. Undervisningserfaringer fra en 1. klasse med tospråklige elever i videregående skole. Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1989). Form, struktur og funksjon - norsk som fremmedspråk i tre perspektiver. Norsklæreren. ISSN 0332-7264. (2), s 70- 72 Vis sammendrag
- Hvistendahl, Rita E (1987). Norsk som andrespråk i innføringskurs for fremmedspråklige elever. Vis sammendrag