sveinl

Kan ikke hente personopplysninger fra ekstern kilde
Publikasjoner
- Hopfenbeck, Therese Nerheim; Throndsen, Inger; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2012). Assessment with distinctly defined citeria: A research study of a national project. Policy Futures in Education. ISSN 1478-2103. 10(4), s 422- 433 . doi: 10.2304/pfie.2012.10.4.421
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2012). Norske jenters og gutters framtidsplaner om realfagrelaterte yrker sett i et internajonalt perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. (6), s 491- 505
- Lie, Svein (2012). Noen hornsignaler fra skoleveggen, I: Therese Nerheim Hopfenbeck; Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.), Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02004-4. Kapittel 20. s 276 - 292
- Lie, Svein; Angell, Carl & Rohatgi, Anubha (2012). Interpreting the Norwegian and Swedish trend data for physics in the TIMSS Advanced Study. Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 32(3/4), s 177- 195
- Angell, Carl; Lie, Svein & Rohatgi, Anubha (2011). TIMSS Advanced 2008: Fall i fysikkompetanse i Norge og Sverige. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 7(1), s 17- 31 . doi: 10.5617/nordina.244
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2011). Students' Preference for Science Careers: International comparisons based on PISA 2006. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 33(1), s 121- 144 . doi: 10.1080/09500693.2011.518642
- Olsen, Rolf Vegar & Lie, Svein (2011). Profiles of Students' Interest in Science Issues around the World: Analysis of data from PISA 2006. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 33(1), s 97- 120 . doi: 10.1080/09500693.2011.518638 Vis sammendrag
- Lie, Svein (2010). Måling av kunnskap og holdninger i et krysskulturelt perspektiv, I: Monica Martinussen (red.), Kvantitativ forskningsmetodologi i samfunns- og helsefag. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0888-3. Kapittel 4. s 121 - 150
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2009). Science Performance: The Nordic Countries from an International Perspective, In Tomas Matti (ed.), Northern Lights on PISA 2006. Differences and similarities in the Nordic countries,. Nordisk ministerråd. ISBN 978-92-893-1881-5. 3.1. s 75 - 95
- Lavonen, Jari; Lie, Svein; Macdonald, Allyson; Oscarsson, Magnus; Reistrup, Claus & Sørensen, Helene (2009). Science Education, the science curriculum and PISA 2006, In Tomas Matti (ed.), Northern Lights on PISA 2006. Differences and similarities in the Nordic countries,. Nordisk ministerråd. ISBN 978-92-893-1881-5. 2.1. s 31 - 58
- Lie, Svein & Olsen, Rolf Vegar (2009). Everyday conceptions around the world, In Rodger W. Bybee & Barry J. McCrae (ed.), PISA science 2006: implications for science teachers and teaching. NSTA Press. ISBN 978-1-933531-31-1. 10. s 101 - 110
- Olsen, Rolf Vegar & Lie, Svein (2009). Knowledge of and about science, In Rodger W. Bybee & Barry J. McCrae (ed.), PISA science 2006: implications for science teachers and teaching. NSTA Press. ISBN 978-1-933531-31-1. 6. s 59 - 67
- Roe, Astrid & Lie, Svein (2009). Nasjonale leseprøver i et didaktisk og testteoretisk perspektiv, I: Stephen Dobson; Astrid Birgitte Eggen & Kari Smith (red.), Vurdering, prinsipper og praksis : nye perspektiver på elev- og læringsvurdering. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-39173-4. Kapittel 8. s 145 - 165
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2008). Country Profiles of Scientific Competence in TIMSS 2003. Educational Research and Evaluation. ISSN 1380-3611. 14(1), s 73- 85
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Drøfting og perspektiver, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 11. s 247 - 262
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Elevenes holdninger til naturfag, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 4. s 77 - 107
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Forskjeller mellom elvever og skoler, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 10. s 213 - 245
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Lesing, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 6. s 128 - 154
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Matematikk, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 7. s 156 - 177
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Naturfag: rammeverk og oppgaver, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 2. s 36 - 53
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). PISA 2006 - sentrale funn, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 1. s 13 - 34
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Resultater for naturfag, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 3. s 57 - 76
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Undervisning og læringsstrategier i naturfag, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 5.1. s 110 - 118
- Lie, Svein (2007). Evaluering av de nasjonale prøvene og hva vi kan lære av dem, I: Sverre Tveit (red.), Elevvurdering i skolen. Grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget. ISBN 9788215010380. Kapittel 7. s 85 - 92
- Narvhus, Eva Kristin; Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Elevers databruk hjemme og på skolen, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 8. s 178 - 190
- Narvhus, Eva Kristin; Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Skoledata, I: Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. Kapittel 9. s 191 - 211
- Turmo, Are & Lie, Svein (2007). Cross-country comparability of students' self-reports: Evidence from the PISA 2003 study. Nordisk Pedagogik. ISSN 0901-8050. 27, s 352- 365
- Karlsson, Karl-Göran; Kjærnsli, Marit; Lie, Svein & Åström, Maria (2006). Scientific Competence and Educational Reforms in Norway and Sweden, In Jan Mejding & Astrid Roe (ed.), Northern Lights on PISA 2003- a reflection from the Nordic countries. Nordisk ministerråd. ISBN 92-893-1300-5. kapittel 13. s 173 - 185
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2006). TIMSS og PISA: Prinsipper og hovedfunn fra studiene i 2003, I: Birgit Brock-Utne & Liv Bøyesen (red.), Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Fagbokforlaget. ISBN 82-450-0396-4. kap. 11. s 149 - 160
- Lie, Svein & Kjærnsli, Marit (2006). How Similar are We? Similarities and Differences Between the Nordic Countries in Cognitive, Affective and Contextualised Measures in PISA 2003, In Jan Mejding & Astrid Roe (ed.), Northern Lights on PISA 2003- a reflection from the Nordic countries. Nordisk ministerråd. ISBN 92-893-1300-5. kapittel 6. s 73 - 87
- Turmo, Are & Lie, Svein (2006). Vurdering av naturfagkompetanse på PC- Norske resultater fra generalprøven i PISA CBAS. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 2(4), s 3- 15
- Angell, Carl; Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2006). Curricular Effects in Patterns of Student Responses to TIMSS Science Items, In Sarah J. Howie & Tjeerd Plomp (ed.), Contexts of Learning Mathematics and Science. Routledge. ISBN 0-415-36225-3. kapittel 18. s 277 - 290
- Bybee, Rodger; Bartnik, Ewa; Fensham, peter; Korsnakova, Paulina; Laurie, Robert; Lie, Svein; Malleus, Pierre; Meyer, Micheline; Millar, Robin; Ogura, Yasushi; Prenzel, Manfred & Tiberghien, Andree (2006). Scientific Literacy, In Publishing OECD (ed.), Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy. A Framework for PISA 2006. OECD Publishing. ISBN 92-64-02639-8. Chapter 1. s 19 - 44
- Olsen, Rolf Vegar & Lie, Svein (2006). Les évaluations internationales et la recherche en éducation:principaux objectifs et perspectives. Revue française de pédagogie. ISSN 0556-7807. (157), s 11- 26 Vis sammendrag
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein & Turmo, Are (2005). Kan elevene mindre enn før? Naturfagkompetanse i Norden i perioden 1995-2003. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 1(2), s 51- 60
- Lie, Svein; Angell, Carl & Rohatgi, Anubha (2010). Fysikk i fritt fall? TIMSS Advanced 2008 i videregående skole. Unipub forlag. ISBN 978-82-7477-468-1. 233 s.
- Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01146-2. 313 s.
- Lie, Svein; Garden, Robert; Angell, Carl; Martin, Michael O.; Mullis, Ina V.S.; Foy, Pierre & Arora, Alka (2006). TIMSS Advanced 2008 Assessment Frameworks. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College. ISBN 1-889938-42-4. 43 s.
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2012). Naturfag i PISA. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 110- 114
- Angell, Carl; Lie, Svein & Rohatgi, Anubha (2011). The role of mathematics in physics- findingd from TIMSS Advanced.
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2011). Students' Preference for science Careers. An International Comparison based on Data from PISA 2006.
- Lie, Svein (2011). Discussant paper on: Symposium about different Perspectives on Large Scale Studies (PELS);.
- Lie, Svein (2010). Fysikk i fritt fall: Svenske og norske fysikkresultater i TIMSS Advanced 2008.
- Lie, Svein (2010). Hva kan vi lære av fysikkresultatene i TIMSS Advanced 2008?.
- Lie, Svein (2010). Metodisk grunnlag, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.), På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01735-8. Vedlegg. s 258 - 727
- Lie, Svein & Throndsen, Inger (2010). Kjennetegn på hva? Om "kjennetegn på måloppnåelse" i matematikk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 35- 40
- Bybee, Rodger W.; Lie, Svein; McCrae, Barry J. & Olsen, Rolf Vegar (2009). Everyday Science Conceptions: A Review of PISA 2006 for Misconceptions and Common Errors.
- Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Pedersen, Ida Friestad; Lie, Svein; Angell, Carl & Rohatgi, Anubha (2009). Matematikk og fysikk i videregående skole. "Et skritt tilbake".
- Grønmo, Liv Sissel; Onstad, Torgeir; Pedersen, Ida Friestad; Lie, Svein; Angell, Carl & Rohatgi, Anubha (2009). Mathematics and Physics in Upper Secondary School. "One step back".
- Guttersrud, Øystein & Lie, Svein (2009). Nordiske elevers forståelse av og interesse for biologisk evolusjon. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 22- 24
- Hopfenbeck, Therese Nerheim; Lie, Svein; Dale, Erling Lars & Throndsen, Inger (2009). En bedre vurderingspraksis. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4), s 8- 13
- Hopfenbeck, Therese Nerheim; Lie, Svein; Dale, Erling Lars & Throndsen, Inger (2009). Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag. Hva sier forskningen?.
- Hopfenbeck, Therese Nerheim; Throndsen, Inger; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2009). Bedre vurdering for læring Rapport fra ”Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag”.
- Hopfenbeck, Therese Nerheim; Throndsen, Inger; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2009). Standardizing innovation in assessments: Students' voices, learning communities and criteria development. Results from a Norwegian Assessment Project.
- Lie, Svein (2009). Kan TIMSS lære oss noe om hva som trengs i lærerutdanningen?.
- Lie, Svein & Kjærnsli, Marit (2009). Predictors for students’ choice of science careers.
- Olsen, Rolf Vegar & Lie, Svein (2009). Profiles of Interest Across the World.
- Throndsen, Inger; Hopfenbeck, Therese Nerheim; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2009). Bedre vurdering for læring. Rapport fra "Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag".
- Throndsen, Inger; Hopfenbeck, Therese Nerheim; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2009). Skolerapport 2 Noen resultater fra intervju og spørreundersøkelse i evalueringen av prosjektet Bedre vurderingspraksis.
- Throndsen, Inger; Hopfenbeck, Therese Nerheim; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2009). Towards a Standardized National Assessment System? Results from a Norwegian Evaluation study of teachers' development and use of assessment criteria in the classroom.
- Klette, Kirsti; Lie, Svein; Ødegaard, Marianne; Anmarkrud, Øistein; Bergem, Ole Kristian; Arnesen, Nina Elisabeth & Roe, Astrid (2008). Rapport fra prosjektet PISA+.
- Lie, Svein (2008). En oppgaveenhet i PISA. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. (4), s 50- 53
- Lie, Svein (2008). Fra feilfinning til mestring - ved hjelp av PISA.
- Lie, Svein (2008). Motivasjon, læringsinnsats og holdninger hos norske elever. Vis sammendrag
- Lie, Svein (2008). Noen resultater og perspektiver fra PISA 2006.
- Lie, Svein (2008). Noen sentrale funn og perspektiver i naturfag i PISA 2006. Naturfag. ISSN 1504-4564. 2, s 22- 24
- Lie, Svein (2008). PISA - Prestasjoner og konsekvenser. Tid for tunge løft.
- Lie, Svein (2008). PISA og nasjonale prøver - Utfordringer for skolen i Aust-Agder.
- Lie, Svein (2008). PISA: Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger.
- Lie, Svein (2008). PISA-målingene: Utfordringer for videregående opplæring i Vest-Agder.
- Lie, Svein (2008). TIMSS, PISA og fysikk.
- Lie, Svein (2008). Tid for tunge løft. Norske (og sørlandske) elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk.
- Lie, Svein & Olsen, Rolf Vegar (2008). Naturfag og matematikk i PISA.
- Stokke, Kjersti Hage; Throndsen, Inger; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2008). Evaluering av vurdering for læring. Underveisrapport fra følgeforskningen "Evaluering av modeller for kjennetegn på måloppnåelse i fag".
- Stokke, Kjersti Hage; Throndsen, Inger; Lie, Svein & Dale, Erling Lars (2008). Skolerapport 1. Evaluering av kjennetegn på måloppnåelse i fag i prosjektet "Bedre vurderingspraksis".
- Bybee, Rodger; Fensham, peter; Lie, Svein; Millar, Robin; Prenzel, Manfred & Tiberghien, Andree (2007). Scientific Lieracy in PISA 2006. Vis sammendrag
- Hopfenbeck, Therese Nerheim & Lie, Svein (2007). Assessing Metacognition: Developing Potentials for Learning to Learn.
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2007). Science achievement across the word: Similarities and differences between countries in the TIMSS 2003 study.
- Lie, Svein (2007). Forbedret resultat på de nasjonale prøvene.
- Lie, Svein (2007). Hva får vi vite fra PISA 2006?.
- Lie, Svein (2007). Hvordan lage gode tester når vi skal teste studenter?.
- Lie, Svein (2007). Noen metodiske problemer knyttet til studien LSA-VET.
- Lie, Svein (2007). PISA 2006.
- Lie, Svein (2007). Scientific Literacy: Hvordan defineres det, og hvordan måles det i PISA 2006?.
- Lie, Svein & Olsen, Rolf Vegar (2007). A comparison of the measures of science achievement in PISA and TIMSS.
- Olsen, Rolf Vegar & Lie, Svein (2007). Skjeve utfall mot PISA. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2006). Profiles of scientific competence in TIMSS 2003: Similarities and differences between countries.
- Turmo, Are & Lie, Svein (2006). PISA's Computer-based Assessment of Science (CBAS): Gjennomføring og norske resultater våren 2005. Acta Didactica. 2.
- Lie, Svein (2006). Coding science items in PISA.
- Lie, Svein (2006). La competencia cientifica en l'estudi PISA 2006. Quaderns d'avaluacio. ISSN 1885-9038. (4), s 48- 60 Vis sammendrag
- Lie, Svein (2006). Sekundære analyser av data fra TIMSS og PISA. Erfaringer og planer.
- Lie, Svein (2006). Suggested Items for TIMSS Advanced.
- Lie, Svein (2006). Suggested Physics Items for the Field Trial for TIMSS Advanced Assessment 2008.
- Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2005). Hva forteller PISA-undersøkelsen om norsk skole?. Horisont : næringspolitisk skriftserie. ISSN 1502-3699. (2), s 22- 31
- Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar & Lie, Svein (2005). Similarities and differences between countries concerning cognitive strengths and weaknesses.
- Klette, Kirsti; Lie, Svein; Anmarkrud, Øistein; Arnesen, Nina Elisabeth; Bergem, Ole Kristian; Ødegaard, Marianne & Zachariassen, Jo-Rasmus Holt (2005). Categories for video analysis of classroom activites with a focus on the teacher.
- Lie, Svein (2005). Clustering countries by items-revealing educational cultures.
- Lie, Svein (2005). Educational cultures in the light of comparative studies.
- Lie, Svein (2005). Etter TIMSS og PISA: Hvordan komme på sporet av bedre læring?.
- Lie, Svein (2005). Felles budskap fra PISA og TIMSS.
Publisert 20. nov. 2012 13:50