Faglige interesser
Jeg er interessert i å tenke kritisk om pedagogiske tenkere. I mitt doktorgradsprosjekt undersøker jeg den franske filosofen Jacques Rancières forpliktelse til radikal likhet. Dette gjør jeg ved å sette begrepet om radikal likhet i dialog med det som barn og unge har sagt og skrevet i løpet av skolestreikene for klima.
På den ene siden har barn vist sin politiske vilje i klimaspørsmål. De har vist at de kan tenke og uttrykke seg. På den andre siden har lederskikkelsen Greta Thunberg stadig minnet om at streikerne er «for unge til å gjøre dette». Er de for unge? Kan barn bli sett som politiske subjekter? Og, hvis svaret er ja, hva blir implikasjonene for å tenke både demokrati og (ut)danning?
Masteroppgaven min var en kritisk undersøkelse av den pedagogiske filosofen Gert Biesta, og da særlig hans idé om utdanning som subjektivering.
Mine forskningsinteresser
- Pedagogisk filosofi
- Demokrati
- Likhet
- Klima
- Rettferdighet
- Childism
Undervisning
- PED3090
- UVEXFAC10
- PED1001
- MIED4100
Bakgrunn
- 2020–2022: Master i Pedagogikk, fordypning Utdanning, danning og oppvekst, Universitetet i Oslo
- 2017–2020: Bachelor i Pedagogikk, Universitetet i Oslo
- 2016–2017: Norskkurs (fra A1 til C1), Universitetet i Oslo
- 2016–2017: Master 1 i språkdidaktikk, Universitet Sorbonne Nouvelle Paris III
- 2013–2016: Bachelor i fransk litteratur, Universitet Sorbonne Nouvelle Paris III