Kristina Torine Litherland

Bilde av Kristina Torine Litherland
English version of this page
Telefon +47 22840915
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 21 Forskningsparken 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 Oslo

Akademiske interesser

  • Programmeringspedagogikk i ulike kontekster
  • Analyse av sosiale nettverk
  • Mixed methods
  • Læring med teknologi

Doktorgradsarbeidet mitt utforsker ulike kontekster, både digitale og fysiske, for å lære programmering. Jeg bruker både kvalitative og kvantitative ("mixed") metoder som blant annet analyse av sosiale nettverk og interaksjonsanalyse.

Arbeidserfaring

  • 2020 – dags dato: Stipendiat, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo
  • 2019 – 2020: Universitetslektor, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet
  • 2018 – 2020: Vitenskapelig assistent, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo
  • 2013 – 2016: Webutvikler, Pindena AS
  • 2012 – 2012: Studentassistent webprogrammering, Høgskolen i Vestfold

Høyere utdanning

  • 2016 – 2018: Mastergrad, Pedagogikk: kommunikasjon, design og læring, Universitetet i Oslo
  • 2011 – 2014: Bachelorgrad, Informasjonsteknologi og innovasjon, Høgskolen i Buskerud og Vestfold

Undervisning

  • PED4581 Praksis (emneansvarlig)
  • PED4582 Praksis (emneansvarlig)
  • PED2802 Læring, design og teknologi (seminarleder)
  • PED4540 Teknologistøttet læring: Prinsipper og verktøy (seminarleder)
  • PED4502 Sosiale medier og forskningsmetoder (seminarleder)
  • Veiledning av masterstudenter: Lydia Seba (2021), Ida Renå (2021), Leif-Erik Stabell (2022), Sondre Røstad-Tollefsen (2022), Susanne Leidal (2023).

Verv

  • Instituttstyret IPED: 2. vara (2021)
  • Instituttstyret IPED: vara (2022)
  • Fakultetsstyret UV: vara (2023)
Emneord: Pedagogikk, IKT og læring

Publikasjoner

  • Litherland, Kristina Torine & Kluge, Anders (2023). Learning to program as empirical inquiry: using a conversation perspective to explore student programming processes. Computer Science Education. ISSN 0899-3408. doi: 10.1080/08993408.2023.2290410. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mørch, Anders; Flø, Ellen Egeland; Litherland, Kristina Torine & Andersen, Renate (2023). Makerspace activities in a school setting: Top-down and bottom-up approaches for teachers to leverage pupils' making in science education. Learning, Culture and Social Interaction. ISSN 2210-6561. 39, s. 1–16. doi: 10.1016/j.lcsi.2023.100697. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Renate; Mørch, Anders & Litherland, Kristina Torine (2022). Collaborative learning with block-based programming: investigating human-centered artificial intelligence in education. Behaviour and Information Technology. ISSN 0144-929X. 41(9), s. 1830–1847. doi: 10.1080/0144929X.2022.2083981. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Renate; Mørch, Anders Irving & Litherland, Kristina Torine (2021). Learning Domain Knowledge Using Block-Based Programming: Design-Based Collaborative Learning. I Fogli, Daniela; Tetteroo, Daniel; Barricelli, Barbara Rita; Markopoulos, Panos & Papadopoulos, George A. (Red.), End-User Development. 8th International Symposium, IS-EUD 2021.. Springer. ISSN 978-3-030-79839-0. s. 119 –135. doi: 10.1007/978-3-030-79840-6_8.
  • Litherland, Kristina Torine; Kluge, Anders & Mørch, Anders (2021). Interactive Screencasts as Learning Tools in Introductory Programming. I De Laet, Tinne; Klemke, Roland; Alario-Hoyos, Carlos; Hillinger, Isabel & Ortega-Arranz, Alejandro (Red.), EC-TEL 2021: Technology-Enhanced Learning for a Free, Safe, and Sustainable World, Proceedings of the 16th European Conference on Technology Enhanced Learning. Springer Nature. ISSN 978-3-030-86435-4. doi: 10.1007/978-3-030-86436-1_32.
  • Litherland, Kristina & Mørch, Anders Irving (2021). Instruction vs. emergence on r/place: Understanding the growth and control of evolving artifacts in mass collaboration. Computers in Human Behavior. ISSN 0747-5632. doi: 10.1016/j.chb.2021.106845. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mørch, Anders Irving; Litherland, Kristina & Andersen, Renate (2019). End-User Development Goes to School: Collaborative Learning with Makerspaces in Subject Areas. I Malizia, Alessio; Valtolina, Stefano; Mørch, Anders Irving; Serrano, Alan & Stratton, Andrew (Red.), End-User Development : 7th International Symposium, IS-EUD 2019, Hatfield, UK, July 10–12, 2019 : Proceedings. Springer. ISSN 978-3-030-24780-5. s. 200–208. doi: 10.1007/978-3-030-24781-2_16.

Se alle arbeider i Cristin

  • Litherland, Kristina Torine (2023). Snekkerverksted: læringsopplegg for programmering i Minecraft.
  • Litherland, Kristina Torine (2022). Panel discussion on Creative Computing.
  • Litherland, Kristina Torine (2022). Tverrfaglige læringsopplegg med Minecraft.
  • Litherland, Kristina Torine (2022). Algoritmisk tenking som dialog.
  • Litherland, Kristina Torine & Fekjan Solheim, Anne (2021). Episode 15: Programmering i skolen.
  • Litherland, Kristina Torine (2021). Innføring i programmering via dataspill: Case Minecraft.
  • Litherland, Kristina Torine (2021). Learning to program - programming to learn: technology supporting digital, physical and social learning in schools.
  • Litherland, Kristina (2021). Kompetansebasert programmeringsopplæring.
  • Litherland, Kristina (2021). Programmering i skolen - før og nå.
  • Mørch, Anders Irving; Andersen, Renate; Kaliisa, Rogers & Litherland, Kristina (2020). Mixed methods with social network analysis for networked learning: Lessons learned from three case studies.
  • Fadum, Aleksandra Hara; Tellefsen, Helga Kufaas & Litherland, Kristina Torine (2020). Metematikk og programmering.
  • Kluge, Anders; Litherland, Kristina Torine; Borgen, Per Harald & Langslet, Gløer Olav (2019). Combining programming with audio explanations.
  • Mifsud, Louise; Eie, Siv; Andersen, Renate; Mørch, Anders Irving; Rustad, Mikkel Bertram & Litherland, Kristina Torine (2019). Minecraft gir aktiv læring i samfunnsfag Den industrielle revolusjonen er tema når lærerstudentene bruker dataverktøyet Minecraft. [Internett]. https://www.oslomet.no/om/nyheter/minecraft-aktiv-lering-sam.
  • Dolonen, Jan Arild; Kluge, Anders; Litherland, Kristina & Mørch, Anders Irving (2019). Litteraturgjennomgang av programmering i skolen. Universitetet i Oslo. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. okt. 2020 13:44 - Sist endret 8. sep. 2023 14:38