Prosjektrom på Nasjonalgalleriet: Poserer som Munch

Nasjonalmuseet og InterMedia har prøvd ut ny teknologi for å lokke ungdom til kunstopplevelser. Aftenposten fikk smugtitte - her deler de opplevelsen med deg! Se "Poserer som Munch".

Bilde: Aftenposten

Aftenposten fikk en smugtitt i et ny prosjektrom på Nasjonalgalleriet – nå deler de opplevelsen med deg!

Se video og artikkel på Aftenposten.no: "Poserer som Munch"

• Video med Foss-elevene Sindre, Vera og Helen som prøver ut teknologi hvor de blir kjent med Munchs selvportretter gjennom å imitere de.
  • Artikkel fra besøket i teststudio hos InterMedia på Universitetet i Oslo.

I Munchs verden

Prosjektrommet i Munchs verden på Nasjonalgalleriet var åpent for publikum i to måneder. Her fikk publikum teste ut pilotløsninger av digitale formidlingsteknologier mens forskere og formidlere ved InterMedia og Nasjonalmuseet fikk mulighet til å forske på og reflektere over publikums samspill med teknologien og samlingen.

”I Munchs verden” er en del av det store forskningsprosjektet CONTACT finansiert av VERDIKT-programmet, NFR.

Prosjektet er et unikt samarbeid mellom InterMedia, Universitetet i Oslo og Nasjonalmuseet. Det tilhører sjeldenhetene at en nasjonal kunstinstitusjon åpner dørene for forskningsprosjekter på denne måten. Her har samarbeidspartnerne funnet hverandre i en gjensidig interesse for hvordan nye digitale medier kan lokke ungdom til museer og bidra til engasjerte opplevelser med og kunnskap om kunst.

På prosjektsiden til CONTACT-prosjektet kan du følge forskernes videre arbeid med materialet.

Publisert 8. des. 2011 10:22 - Sist endret 6. jan. 2021 12:45