Krange leder MIRACLE, et tverrfaglig forskerteam ved Universitetet i Oslo. Forskerteamet bruker ny teknologi til å løse klassiske læringsutfordringer i skolen. Fokuset er på læring i naturfag.
- Det er læring som er viktig. PCer, apper og sosiale medier er bare verktøy vi bruker for å utvikle nye metoder for bedre læring, sier Krange.
Læring med ipod
Forskerteamet samarbeider med Teknisk Museum og firmaene Storm Studio og CoDesign om hvordan teknologi kan knytte undervisning i skolen og opplevelser på museet tettere sammen.
Ved hjelp av ipod kan elevene for eksempel filme det de opplever på museet og ta med tilbake til klasserommet. - Læreren kan velge noen filmer som vises for hele klassen. Dermed er det elevenes opplevelser som blir utgangspunkt for diskusjon og læring. I dagens undervisning er det som regel tvert om. Det meste starter med at læreren viser hva elevene senere skal gjøre, sier Krange.
Lettere å forstå sammenhenger
32 elever fra Fyrstikkalleen videregående skole har deltatt i prosjektet som drives av forskerne i MIRACLE og Teknisk Museum. - I dag sliter elever i den norske skolen med å forstå naturfaglige begreper og sammenhenger mellom dem. Det er utfordrende å finne innganger til naturfag som engasjerer. Teknologien gir på den ene siden elevene muligheten til å jobbe med pensum på en ny måte. På den andre siden skaper den rom for diskusjon og tilbakemeldinger mellom elevene og mellom lærer og elever. Bruk av teknologi i undervisningssammenheng skaper på denne måten et grunnlag for bedre faglig forståelse av naturfaglige fenomener, forteller Krange.
Teknologisk kunnskapslager
MIRACLE har laget et slags teknologisk kunnskapslager og kommunikasjonsrom. Her kan elevene lagre den elektroniske kunnskapen og dermed gjøre kunnskapen relevant over et lengre tidsrom og i ulike sammenhenger. - Stramme tidsskjemaer er en av de store utfordringene i undervisningssammenheng. I skolen går en sjelden tilbake i tid og reflekterer over tidligere lærdom. Dermed forsvinner mye av elevenes kunnskap. Ny teknologi kan gjøre det lettere å sette sammen ny og gammel kunnskap til en helhet, forteller Krange.
Tverrfaglighet nødvendig
Det er et svært tverrfaglig team som samarbeider i dette prosjektet. Hva oppnår dere med det?
-Tverrfaglighet er en forutsetning for å lykkes i et prosjekt som MIRACLE. Forankret i læringsforskning designer vi situasjoner der elever eksponeres for ulike aktiviteter der de arbeider med begreper. Dette er både analoge og digitale løsninger. Her er læringsforskere avhengige av interaksjonsdesignere og folk som kan jobbe frem gode IKT-løsninger. Lærere og museumsansatte har bidratt med kontekstspesifikk kunnskap, og har spilt en sentral rolle sammen med elever i flere forsøksperioder.
-På denne måten sår vi grunnen for nye læringsopplevelser i skolen og i vitensentre, avslutter Krange.
Se film om MIRACLE-prosjektet: