Besøksadresse
Helga Engs hus, 5.etg
(kart)
Sem Sælands vei 7
0371
OSLO
Vegard Kvam vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos.
tirsdag 16. september 2014.
Avhandlingens tittel er:
Skolefronten. En studie av Einar Høigårds pedagogiske engasjement mot nazifisering av det norske utdanningssystemet med vekt på den høyere skole 1940 - 1945.
Prof. John Petter Collett er først ute i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati" som arrangeres av Institutt for pedagogikk. Forelesningene inngår i Universitetet i Oslos program for grunnlovsjubileet 2014.
The conference theme focuses on changes in professional learning and development from two distinct, but interdependent, angles
Forskergruppa HUMDIVEd gjentar suksessen fra i fjor og ønsker velkommen til et nytt spennende dagsseminar om autisme og pedagogikk.
Presenter is Professor Christopher Morphew, University of Iowa, USA
Martina Vukasovic vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
mandag 2. juni 2014.
Avhandlingens tittel er:
How does Europe matter for higher education change? A study about changes of policy and organization in higher education.
Jan Arild Dolonen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
onsdag 28. mai 2014.
Avhandlingens tittel er:
Collaborative design and use of digital learning resources. Analysing the processes and products of collaborative design and computer-supported collaborative learning scenarios in education.
Presenter in this seminar is Dr. Ivan Pavlutkin, National Research University, Russian Federation.
En faglig sosial kveld på institutt for pedagogikk
Edel Karin Kvam vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
mandag 5. mai 2014.
Avhandlingens tittel er:
Pedagogiske samtaler. En kvalitativ studie av lærersamarbeid i norsk grunnskole.
Åpen forelesning med professor Gert Biesta, University of Luxembourg
The resaerch group FALK is proud to present this seminar by professor Silvia Gherardi.
Seminar with Professor Gert Biesta, University of Luxemburg
Anne Mette Bjørgen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
torsdag 24. april 2014.
Avhandlingens tittel er:
Digitale praksiser i samspill mellom kontekster: En undersøkelse av 9 – 13 åringers bruk, opplevelser og fortolkninger av digital teknologi i overganger mellom skole og fritid.
Presenter in this seminar is Vidar Grøtta from the HEIK resaerch group at the Department of Educaion, UiO
This seminar explores recent research on cognitive, social, and practice aspects of creativity in three different disciplines: art making, filmmaking, and art interpretation. The seminar is the first of several InterMedia and Transaction research group collaborations on events for 2014 with this research theme.
What are the current challenges for the further development fo higher education and research in the Western Balkans?
This and related questions will be addressed on Thursday when partners and invited guests meett up in Oslo for the final conference of a research project on the Western Balkans funded through the Norglobal programme in the Norwegian Research Council.
Presenters are Agnete Vabø from NIFU and Daniel Houben from RWTH Aachen.
I dag angripes fellesskolen fra flere hold. Skolens kunnskapsgrunnlag problematiseres samtidig som nasjonsbygging kritiseres for å være kulturelt monolittisk. Hvilke implikasjoner har denne kritikken for læreplan, fag og skole? Og hva skal skolen være i globaliseringens tidsalder?
Presenter is dr. Jennifer Olson from the Department of Education, UiO.
Anne Mette Stabel vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
fredag 31. januar 2014.
Avhandlingens tittel er:
Visjoner og vilkår. Om steinerskolens utvikling i Norge fra 1926-2004.
Liv Torunn Eik vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
torsdag 30. januar 2014.
Avhandlingens tittel er:
Ny i profesjonen. En observasjons- og intervjustudie av førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket.
In this talk, "Serious Play vs Serious Games", Eric Sanchez presents an overview of different national an international research projects based on the design and uses of digital epistemic games, which he describes as playful situations designed with digital technologies that intend to foster epistemic interactions for learners.
Forskergruppa "Samfunnsrettet pedagogikk" ved Institutt for Pedagogikk inviterer i samarbeid med Norsk hjemme- undervisningforbund (NHUF) til internasjonal konferanse om hjemmeundervisning. Forskning, norske erfaringer og hjemme- undervisning internasjonalt.