InterMedia tester prototype til Akerselva Digitalt under Elvelangs

 

Akerselva Digitalt er et utviklingsprosjekt der Teknisk Museum, Oslo Museum, Sagene bydel mf. har som mål å utvikle en digital guide som tar i bruk ny teknologi for å formidle historien om Akerselva. Universitetet i Oslo deltar i prosjektet ved å finne måter denne guiden kan invitere oslobeboere til å delta med innhold.

Akerselvas historie skriver vi sammen

Prosjektet retter seg mot en bred målgruppe av osloboere og turister. Museene er opptatt av å ta i bruk digitale medier spesielt for å motivere ungdom til å engasjere seg med historie. Vi samarbeider derfor med ungdomsklubben x-ray som innholdsleverandør for historien som skrives av ungdom idag.

Under Elvelangs 2012 eksperimenterer vi med den mobile billed delingstjenesten Instagram for å se om den motiverer folk idag til å delta i historieskriving - og til å fundere over historien til arbeidere, kvinner, menn og barn som arbeidet i bygningene - som bygget store deler av Norges industrihistorie.
 
Foto fra oslobilder.no og industrimuseum.no vil gjøres tilgjengelig for deltakere på Elvelangs i fysisk, laminert form. Herfra kan deltakere logge seg på instagram gjennom QR koder og finne samlinger knyttet til temaer som #seilduken, #xrayukh og 3osloaksjonisme
 
Resten av samtidshistorien inviterer vi deltakere på Elvelangs til å laste opp i form av foto fra sine album - eller bilder tatt underveis under vandringen 20.september.
 
Eksperimentet vil gi oss erfaringer med brukermedvirkning og brukerskapt innhold som er relevant for utviklingen av Akerselva Digitalt. Prototypen vil testes ut med ulikt innhold på følgende lokasjoner: Seilduken, Blå, Eventyrbroa (DogA)
 
Prosjektleder: Dagny Stuedal
 
Publisert 20. sep. 2012 10:14 - Sist endret 17. juni 2013 16:02