Åpen konferanse: Hjemmeundervisning - vanlig i morgen

Forskergruppa "Samfunnsrettet pedagogikk" ved Institutt for Pedagogikk inviterer i samarbeid med Norsk hjemme- undervisningforbund (NHUF) til internasjonal konferanse om hjemmeundervisning. Forskning, norske erfaringer og hjemme- undervisning internasjonalt.

Foto: Forskergruppa "Samfunnsrettet pedagogikk", UiO

Påmelding

Konferansen er gratis for studenter, alle under 20 år, og NHUF medlemmer. Kr. 200 (kontakt) pr. deltaker ved registrering søndag 19. januar, mellom kl. 11.00 og 12.00.

For mer info se www.nhuf.no

Foredragene

Christian Beck (UiO)

"Ny virkelighet - kunnskapens fornyelse og hjemmeundervisning"

  • Førsteamanuensis i pedagogikk på Universitetet i Oslo. Doktoravhandling om hjemmeundervisning, har forsket på HU og fulgt hjemmeundervisningen i Norge og internasjonalt. Sitter i styret ved International Center for Home Education Research (ICHER.org).

Lidia Chumak (Oslo)

"Hvorfor vi hjemmeunderviser"

  • Lidia har Masterutdanning i flerkulturell og internasjonal pedagogikk. Hun hjemmeunderviser to av sine tre barn, 9 og 12 år gamle, foreleser i hjemmeundervisning og flerkulturell pedagogikk i Norge og Russland, og bruker fritiden i familiens bedrift. Hun har bodd i Norge i 20 år.

Jonas Himmelstrand (Sverige/Åland)

"Hvorfor hjemmeundervisning virker – et perspektiv fra Sverige og dets skolekrise"

  • Jonas og familien flyktet til Åland i februar 2012. Han taler verden rundt om svensk familiepolitikk og viktigheten av foreldrenes veiledningsrolle i barnas oppvekst. Familien hjemmeunderviser sine tre barn på 9, 13 og 19.

Anton Hoëm (Oslo)

"Nye veier i samisk utdanning"

  • Professor emeritus i pedagogikk. Ledende internasjonal ekspert på utdanning for samer og andre urfolk og på sosialisering. Grunnleggeren av samfunnsrettet pedagogikk.

Kjell Hoem (UiO)

"Noe nytt under solen? - Utdanningsdirektoratets nye rundskriv om hjemmeundervisning"

  • Master i juss. Har jobbet med skolerettslige spørsmål. Holder for tiden på med en master i pedagogikk om utdanningsrett.

Stefanie Mohsennia (Tyskland)

"Hvorfor hjemmeundervisning gir mening for meg – et tysk og europeisk perspektiv"

  • Stefanie er bibliotekar ved universitetet i Wuppertal, forfatter av "Schulfrei: Lernen ohne Grenzen" («Skolefri: Læring uten grenser») og aktivt medlem av The European Network for Home Education (TENHE). Hun administrerer også nettsiden www.unschooling.de og organiserer hjemmeundervisningstreff i den vestlige delen av Tyskland. Så langt har Stefanie hatt gleden av å besøke hjemmeundervisningsarrangementer i ni ulike land.

Paula Rothermel (UK)

"Jo senere, jo bedre - grunnene for senere skolestartalder"

  • Paula Rothermel er PhD med avhandling basert på survey-undersøkelse av over 1000 engelske hjemmeunderviste barn. Har publisert flere artikler. Har deltatt på HU-konferanser over hele verden. Deltok i Badman review i 2009, da endringer i engelsk HU ble stoppet. Er ekspertvitne i engleske rettsaker om HU.

Thomas Spiegler (Tyskland)

"Hjemmeundervisning og kulturell kapital"

  • Thomas Spiegler er professor ved Friedensau Adv. University. Han har gjennomført omfattende empirisk forskning på hjemmeundervisning i en tysk kontekst, deriblant den første undersøkelsen som så på utviklingen av tysk hjemmeundervisning, foreldres motiver, hvordan undervisningen ble lagt opp og juridiske spørsmål. Han har deltatt i mange internasjonale konferanser om hjemmeundervisning.

Marta Straume (Bergen)

"Tilsyn med hjemmeundervisning - mine erfaringer"

  • Mangeårig (ettertraktet) tilsynslærer for hjemmeundervisere i Vest-Norge, hovedfag i pedagogikk om foreldreansvar og skole, lærer på lærerhøgskole og mange år i ungdomsskolen. Har selv drevet hjemmeundervisning.

Svein Egil Vestre (UiO)

"Foreldrerett"

  • Pedagogisk forsker på UiO. Han har arbeidet flere år som skoledirektør, er ekspert på utdanningsjuss og samarbeid skole – hjem og har skrevet flere artikler om hjemmeundervisning.

Erika Aasen (Oslo)

"Hjemmeundervisning på vår måte"

  • Utdannelse innen bl.a Mensendieck fysioterapi og Montessoripedagogikk. Arbeider for stiftelsen Fyrlykta som familiehjem for ungdom. Hjemmeunderviser sine barn på 5 og 11 år, inspirert av Radical Unschooling. Driver Galgeberg Kreative Verksted som bl.a. tilbyr et kreativt møtested for Hjemmeundervisere og de som er hjemme med barn.

 

 

Publisert 10. jan. 2014 15:56 - Sist endret 3. jan. 2019 10:55