Åpent seminar: "Traditions and tensions – a Nordic education model?"
This project seminar will inquire into historic and more contemporary changes as a background for more overall discussions of key research questions and priorities.

Illustrasjonsfoto: Pixabay
Onsdag 15. mai
12.00. Lønsj. Helga spiseri, 1. etg. Helga Engs hus, Blindern
13.00. Seminarrom 231, Introduction – NordEd – project, pillars, pietist Heritage
- NordEd – introduction of the project. Inga Bostad (13.00)
- State pietism, common folk school, universal welfare state and mass education - Harald Jarning (13.15)
- Nordic schooling seen from Central Europe – Daniel Tröhler (13.30)
- Short comments – Fredrik Thue and Kirsten Sivesind. (14:15)
- Discussion - kaffe (14.30)
15.00. Nordisk skole nå
- Recent trajectories - towards stronger international convergence? Berit Karseth og Kirsten Sivesind (15.00)
- Norsk skoles samfunnsintegrerende rolle og dagens demokratiutfordring. Nina Volckmar, NTNU (15.20)
- Nordisk utdanningsmodell etter husmorfamiliens død? Noen norske eksempel. Elin Rødahl Lie (15.50)
- Discussion - kaffe (16.10)
16.30. Nordisk utdanningsmodell – med og mot skolefag og fagrekke?
- Læreplan- og skoletradisjoner – noen nordiske særtrekk. Harald Jarning (16.30)
- Hvordan har nasjonale fag vært nasjonale? Nordisk historiebokrevisjon og nabospråk i morsmålsfag – Brit Marie Hovland (17.00)
- Farsotten «Ny matematikk» i nordiske skoler – Bjørn Smestad og Hilde Opsahl (17.30)
19.00 Middag for inviterte deltakere
Torsdag 16.mai
09.00. Auditorium U35
- De nordiske lærerutdanninger i lys av Bologna. Jesper Eckhardt Larsen.
1870-1920: Karakteristiske utviklings/konfliktlinjer i samfunn og skole. Skoleverkene før gjennombrudd for enhetsskoleprosjekter.
- Allmennskole, eliteskole og folkedannelse. Fra 1800-tallet frem til 2. verdenskrig. Odd Arvid Storsveen (10.00)
- Grundtvigianerne og modernisering av norsk skole. 1860 og fremover. Dag Thorkildsen (10.30)
- Kommentar: Merethe Roos (11.00)
- Diskusjon - kaffe
12.30. Lønsj. Helga spiseri, 1. etg. Helga Engs hus, Blindern
Fellesskoletradisjon og vedvarende spenninger
- Forestillinger om enhetsskole: Kunnskapsforståelser, likhetsstrev, differensiering – Inga Bostad (13.00)
- Kunnskapsidealer i opplæringen for personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne. Hvilke historiske utviklingstrekk finnes og hva er det viktig å forsker mer på? Gørild Moljord, ILS, UiO (13.30)
- Pedagogiske oppfatninger om barndom i Norden. Jon Kaurel (14.00)
- Kommentarer og ordskifte - kaffe
15.00. VEST – NORD – ØST: Veivalg i de fire sporene i NordEd.
- Korte sporvise innlegg.
- Diskusjon
Påmelding
Så langt plassen rekker er det mulig for interesserte forskere og masterstudenter å melde seg på. Send en e-post til harald.jarning@iped.uio.no innen fredag 10. mai.