Konferanser og seminarer - Side 2

Tid og sted: 30. sep. 2015 16:1518:00, Rom 595 Helga Engs hus

Stipendiat ved Instititutt for pedagogikk, Jon Kaurel, innleder.

Tid og sted: 18. sep. 2015 13:1515:30, Rom U35 Helga Engs hus Blindern

Fagområdet for universitetspedagogikk inviterer til åpent seminar i anledning Arne Skodvins 70 års dag.

Tid og sted: 26. aug. 2015 14:1518:00, Rom U29 Helga Engs hus (14.15- 16.00), så rom 595 Helga Engs hus (16.15 - 18.00)

Semiaret begynner med visning av dokumentarfilmen "The Act of Killing", hvorpå Kirsten Hyldgaard fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)  utforsker dokumentarens danningspotensial.

Tid og sted: 3. juni 2015 10:0016:00, Clarion Hotel Royal Christiania

Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo og Institutt for grunnskole og faglærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus inviterer til åpent seminar.

Tid og sted: 19. nov. 2014 14:1516:00, Rom 101, Harriet Holters hus, Blindern

Stipendiat Brit Marie Hovland, Institutt for pedagogikk, UiO, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 12. nov. 2014 14:1516:00, Rom 101, Harriet Holters hus, Blindern

Stipendiat Harald Krøvel, Høgskulen i Volda, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 5. nov. 2014 14:1516:00, Rom 101, Harriet Holters hus, Blindern

Professor Ove Skarpenes, Universitetet i Agder, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 30. okt. 2014 15:0031. okt. 2014 16:00, Rom 231 Helga Engs hus, Universitetet i Oslo

Institutt for pedagogikk og Norsk senter for menneskerettigheter, med støtte fra Goethe-Instituttet, inviterer til et seminar om arbeidet til den tysk-amerikanske politiske tenkeren Hannah Arendt (1906-1975).

Tid og sted: 29. okt. 2014 14:1516:00, Rom 231, Helga Engs hus, Blindern

Professor Torill Strand, Institutt for pedagogikk, UiO, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 22. okt. 2014 14:1516:00, Rom 101, Harriet Holthers hus, Blindern

Professor Fredrik Thue, Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo og Akershus, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 15. okt. 2014 14:1516:00, Rom U31, Helga Engs hus, Blindern

Professor Thorsten Nybom, Örebro universitet, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 8. okt. 2014 14:1516:00, Rom 101, Harriet Holthers hus, Blindern

Stipendiat Elisabeth Teige, Institutt for pedagogikk, UiO, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 24. sep. 2014 14:1516:00, Undervisningrom 1, Georg Sverdrups hus, Blindern

Professor Harald Thuen, Høgskolen på Lillehammer, foreleser. Forelesningen inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 17. sep. 2014 14:153. sep. 2014 16:00, Rom 101, Harriet Holters hus, Blindern

Professor Ove Korsgaard, Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet foreleser. Forelesningene inngår i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati", UiO`s program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 3. sep. 2014 14:1515:30, Aud U 35, Helga Engs hus

Prof. John Petter Collett er først ute i forelesningsserien "Utdanning, opplysning og demokrati" som arrangeres av Institutt for pedagogikk. Forelesningene inngår i Universitetet i Oslos program for grunnlovsjubileet 2014.

Tid og sted: 21. aug. 2014 09:0016:00, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Forskergruppa HUMDIVEd gjentar suksessen fra i fjor og ønsker velkommen til et nytt spennende dagsseminar om autisme og pedagogikk.

Tid og sted: 5. mai 2014 16:1519:00, Auditorium 2, Helga Engs hus

En faglig sosial kveld på institutt for pedagogikk

Tid og sted: 20. feb. 2014 12:1516:00, Auditorium 2, Helga Engs hus

I dag angripes fellesskolen fra flere hold. Skolens kunnskapsgrunnlag problematiseres samtidig som nasjonsbygging kritiseres for å være kulturelt monolittisk. Hvilke implikasjoner har denne kritikken for læreplan, fag og skole? Og hva skal skolen være i globaliseringens tidsalder?

Tid og sted: 19. jan. 2014 11:0020. jan. 2014 20:00, Auditorium 1, Helga Engs hus

Forskergruppa "Samfunnsrettet pedagogikk" ved Institutt for Pedagogikk inviterer i samarbeid med Norsk hjemme- undervisningforbund (NHUF) til internasjonal konferanse om hjemmeundervisning. Forskning, norske erfaringer og hjemme- undervisning internasjonalt.

Tid og sted: 30. okt. 2012 14:1516:00, Rom U36 Helga Engs hus

Alle interesserte inviteres herved til lansering av Hansjörg Hohrs bok "Das Märchen - zwischen Kunst, Mythos und Spiel", Peter Lang 2012:  

Tid og sted: 15. mai 2012 12:1516:00, Auditorium 3, Helga Engs Hus

Alle er hjertelig velkommen.

Tid og sted: 16. mars 2012 13:0015:00, "Kjelleren", Litteraturhuset

Ny bok fyller kunnskapshull og bygger bro mellom motsetningene i dagens skoledebatt. Velkommen til lanseringseminar på Litteraturhuset!

Tid og sted: 11. okt. 2011 10:1512:00, Rom U35 Helga Eng

I forbindelse med det forskningsrådsfinansierte prosjektet ”Learning about Quality” (LEAQ) , inviterer forskergruppa HEIK (Higher Education: Institutional dynamics and knowledge cultures) til et miniseminar om læringsutbytte.

Tid og sted: 20. mai 2011 10:3012:30, UND 1, Georg Sverdrups Building

The symposium presents research that explores learning across school-museum boundaries, and reflects on the implications of 'semi-formal' learning research for teacher education.

Tid og sted: 21. okt. 2010 14:1515:15, Auditorium 1, Helga Enghs hus

Det utdanningsvitenskapelig fakultet ønsker å være en aktiv bidragsyter og god dialogpartner ved utformingen av en kunnskapsbasert utdanningspolitikk. Denne utfordringen løftes frem i årets Helga Eng-forelesning.