Om prosjektet
Prosjektet tar utgangspunkt i at mange unge med ikke-vestlige innvandrerforeldre ikke bare ser ut til å ta mye utdannelse, men også velger seg særlig krevende og prestisjetunge utdannelser, og dette på tross av relativt dårligere prestasjoner særlig i realfag, lavere sosial bakgrunn og høyere frafallsrater. Det er også en svakere sammenheng mellom sosial bakgrunn og utdanningsvalg hos unge med ikke-vestlig bakgrunn sammenlignet med jevnaldrende i majoritetsbefolkningen, når karaktererforskjeller er tatt hensyn til.
Prosjektet søker å fylle behovet for mer kunnskap og bedre forståelse av hvordan dette kan være tilfelle. I dette prosjektet er den narrative tilnærmingen viktig. En grunntese er at fortellinger om et sosialt fenomen - som å velge høyere utdanning - kan hjelpe oss til å forstå hvorfor enkelte valg blir tatt og andre ikke. Prosjektets empiriske grunnlag vil være dybdeintervjuer med etterkommere av innvandrere fra store landgrupper som har tatt et valg om å studere innen presitsjetunge prosfesjonsutdannelser.