Bedriftsbesøk på PFI

Amanda Fuhre Myhre (15) er ei modig jente. Glødende opptatt av pedagogikk, og med Pedagogisk forskningsinstitutt som førstevalg da elevene skulle velge seg ut en bedrift de ville besøke.

Kongsbergjenta Amanda Fuhre Myhre (15) har vært på bedriftsbesøk ved Pedagogiskningsinstiutt. Foto: Shane Colvin

Kongsberg- Oslo før kl. 09.00

Amanda, som til daglig går på Kongsberg International School, fikk en minnerik dag på Blindern forrige onsdag. For det første; Kongsberg- Blindern før kl. 09.00 er en lei nøtt for mange, men Amanda banket på døra eksakt kl. 09.00, og det til tross for at hun aldri hadde vært på UiO før.

Tett program

Dagen startet med at studieleder Yngvild Dahl fortalte om instituttet og om UiO generelt- hvordan Universitet er bygd opp og hvordan det fungerer i praksis. Herfra var det mye bra å ta med seg over i det neste møtet med Kristi Barcus, studieansvarlig for den internasjonale mastergraden i høyere utdanning ved instituttet. Siden Amanda går på en internasjonal skole, ble det mye tid til "internasjonaliseringssnakk", og Amanda hadde som vanlig gode spørsmål underveis.

Neste punkt på programmet var en god gammeldags blindernforelesning. Man kan ikke ha vært på Blindern uten å ha fått med seg en sånn. Professor Edvard Befring, en av nestorene i norsk spesialpedagogikk, loset studentene sine fjellstøtt gjennom en innholdsrik forelesning i spesialpedagogisk historie.

Siste gjøremål ut før lunsj var et møte med Studentinformasjonen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Her møtte Amanda de ansatte og fikk innblikk i hvordan store og små studentproblemer løses fra morgen til kveld. Utvilsomt en ganske "travel" opplevelse.

Lunsj med mening i

Så var det omsider tid for litt mat. Professor Berit Karseth ble med på lunsjen, og i følge Amanda var dette et av høydepunktene under besøket. Med et imponerende refleksjonsnivå, kom Amanda og Berit raskt igang med en moden samtale om viktige pedagogiske spørsmål. 

Og så fikk de snakket mye om det å være forsker. For det er Amanda vil. Forske og undervise i pedagogikk.

Dagen ble avsluttet med sightsseing på campus og en rask oppsummering.

Spennende for instituttet

Å få besøk av en ungdom som Amanda var helt nytt for oss. Det var en fin erfaring. Likeledes må Amanda få mye av æren for at ting ble så bra. Og vi spør oss gjerne det naturlige spørsmålet; hvor ofte møter man en femtenåring med glødende interesse for pedagogikk? Det er klart det gjør noe med omgivelsene.

Lykke til videre Amanda.

 

Av Ulf Grefsgård
Publisert 17. sep. 2012 10:46 - Sist endret 5. okt. 2012 13:38