Pedagogen på polet
Praksisperioder er for mange en kjærkommen del av studiet. Man blir noen arbeidslivserfaringer rikere, og så får man satt den teoretiske verdenen litt mer i system.

Praksis i Vinmonopolet betyr mange spennende oppgaver. Foto: Shane Colvin

En ordentlig vinn- vinn situasjon
Louise Ann Ignacio Bjørnaas er mastergradsstudent i pedagogikk og nettopp ferdig med praksis på kjedekontoret til Vinmonopolet.
– Arbeidsoppgavene mine har vært veldig forskjellige. Jeg har tatt del i kurs, og jeg har fått være med på å utvikle teknologiske læringsverktøy.
I følge Linn Huse-Amundsen, opplæringsleder i A/S Vinmonopolet, er det kjempegøy med praksisstudenter.
– De hjelper oss i å holde kontakt med faget, de skjerper oss litt, og det er bra, sier hun.
– Lett å finne pedagogikken
– På Vinmonopolet har det vært veldig lett å finne pedagogikken, den har vært litt over alt.

Huse-Amundsen samtykker.
– Pedagogikk er kjempeviktig i en opplæringsenhet og i en kunnskapsbedrift som Vinmonopolet. De butikkansatte er den viktigste reklameplakaten vår, og det er helt avgjørende at de har den kompetansen som trengs, og som kundene forventer. Da trenger vi å jobbe med læring og trening.
– Det fine med praksisen er at jeg får utøvd pedagogikken min. Jeg får brutt ned all den teorien jeg lærer, og brukt den i en hverdag i ulike bedrifter. Det er et privilegium, avslutter Bjørnaas.