Går nye veier i møtet med førsteårsstudentene

Det har dukket opp en helt ny gruppe inspiratører på Helga Engs hus. De kaller seg "ped-verter" og står klare med åpne armer allerede i bakken opp fra t-banen.

I år ble førsteårsstudentene ved Institutt for pedagogikk møtt av egne ped-verter. I tillegg vanket det navneskilt og goodiebag. Foto: Cindy Grønsberg

Førsteinntrykket teller

Det handler om å gi førstegangsstudentene våre en best mulig start på studietiden, enkelt og greit.

Cindy Grønsberg jobber i studieadministrasjonen ved Institutt for pedagogikk (IPED), og har vært med på å utvikle ped-vert konseptet for semeseterstartuka. Hun tar utgangspunkt i hvordan det er å være ny på et sted, om betydningen av å få et solid førsteinntrykk og om instituttets ønske om å få førsteårsstudentene til kanskje å fortsette med faget.

Ped-vertene til tjeneste

– Vi har valgt å prøve ut en ordning med ped-verter, forklarer Grønsberg.

Cindy Grønsberg i studieadministrasjonen ved Institutt for pedagogikk er opptatt av at studetene skal få en fin studiestart. Nytt tiltak av året er egne ped-verter som møter deg allerede i det du går av t-banen på Blindern. Foto: Cindy Grønsberg

– Ped-vertene er der fra du går av t-banen. De er interesserte i deg, og ønsker deg alt vel. En ped-vert står ikke og venter på å bli spurt. En ped-vert er en som spør deg. "Hei, skal du begynne å studere pedagogikk i dag? Da tar du til høyre i krysset der oppe, og så finner du Helga Engs hus på høyre hånd. Velkommen til oss". Inne på plassen møtes du av andre hyggelige ped-verter. De slår av en prat og hjelper deg videre innover i bygget.

– Vi gjorde det litt proft i år, forklarer Grønsberg. Når de kom inn fra plassen og bort til auditoriet der oppstartsseminaret skulle være, registrerte de seg akkurat som de store gutta gjør når de er på konferanser. De fikk utdelt både navneskilt og UiO nett med meningsfylt innhold i. Skikkelig kult.

Navneskilt er med andre ord tingen?

– Helt klart. Folk kommer i prat, de ser hvem som skal hvor i lokalet og det oppstår en gruppefølelse. Neste dag kjenner de kanskje igjen noen, og de tas ytterligere hånd om av vertene. For alt vi vet begynner det å utvikle seg en liten ped identitet i løpet av den første uka? Det er i hvert fall et av målene våre. Vi vet at identitet er viktig for å få studenter til å fortsette på faget.

Hvem blir ped-verter?

I følge Grønsberg er ped- vertene i hovedsak mastergradsstudenter ved instituttet. 

– Å være ped-vert i semesterartsuka er en betalt jobb, og skal man få jobb må man vise at man er skikket til jobben. De har skrevet motivasjonsnotat og vært inne til jobbintervju. Det er med andre ord håndplukket arbeidskraft, forteller Grønsberg. Vi har lagt lista høyt for fremme synlighet, kvalitet og profesjonalitet.  Det krever de rette folka og de har vi fått. Vertene har gjort en kjempegod jobb.

Men er ikke dette bare nok en fadderordning?

I følge Grønsberg har ped-vertene en annen funksjon. De er der i første omgang for å fremme pedagogikkstudiet. Fest og moro er det fortsatt de ordinære fadderne, rødtrøyene, som tar seg av.

Jevnt over gode tilbakemeldlinger

Tiltaket er ikke evaluert enda, men observasjoner og snakk med studenter og verter underveis, tyder på at folk er fornøyde.

– Hvis det avdekkes forbedringspunkter, skal vi selvsagt ta hensyn til dem, forklarer Grønsberg. Det er alltid noe som kan bli bedre. Men en ting er vi sikre på, og det er at tiltak som dette har kommet for å bli. Vi skylder førsteårsstudentene en best mulig start på studiene.

Av Ulf Grefsgård
Publisert 19. sep. 2018 15:42 - Sist endret 19. sep. 2018 16:12